شناسهٔ خبر: 67677835 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

افشای اطلاعات جدید درباره ضارب دونالد ترامپ

تیرهایی که شنبه‌شب در سخنرانی انتخاباتی ترامپ در پنسیلوانیا شلیک شد، هم‌زمان به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ هم رخنه کرد و هم باعث شد توهم امنیت و ایمنی در فضای سیاست‌ آمریکا، که طی دهه‌ها ساخته شده بود، ناگهان در مقابل چشم همه فرو ریخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از العالم، تیرهایی که شنبه‌شب در سخنرانی انتخاباتی "دونالد ترامپ" در پنسیلوانیا شلیک شد، جراحتی سطحی روی سر او به جا گذاشت، اما یک شرکت‌کننده در گردهمایی را کشت و دو نفر دیگر را به شدت زخمی کرد.

این گلوله‌ها هم‌زمان به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ هم رخنه کرد و به بافت اجتماعی و فرهنگی یک ملت آسیب زد. توهم امنیت و ایمنی در فضای سیاست‌ آمریکا ناگهان در مقابل چشم همه فرو ریخت.

ترامپ تنها زخمی کوچک برداشت، اما هر اتفاقی ممکن بود بیفتد. عکسی که داگ میلز عکاس نیویورک تایمز گرفته، مسیر گلوله‌ای را نشان می‌دهد که به نظر می‌آید به فاصله‌ای خیلی نزدیک از کنار سر رئیس‌جمهور سابق عبور می‌کند.

از زمانی که "جان هینکلی جونیور" در سال ۱۹۸۱ به سوی "رونالد ریگان" رئیس‌جمهور وقت آمریکا شلیک کرد، چنین حمله مستقیمی علیه یک رئیس‌جمهور یا نامزد ریاست‌جمهوری در آمریکا رخ نداده بود.

این حادثه یادآور دورانی تاریک‌تر در تاریخ آمریکا است که به بیش از نیم‌قرن پیش برمی‌گردد، زمانی که برادران کندی – یکی رئیس‌جمهور و دیگری نامزد ریاست‌جمهوری – هر دو به ضرب گلوله کشته شدند. در آن دوره رهبران حقوق مدنی، مانند "مدگار اورز"، "مارتین لوتر کینگ جونیور" و "مالکوم ایکس" نیز همگی در ترورهای سیاسی جان خود را از دست دادند.

دهه ۱۹۶۰ میلادی هم مانند امروز، با قطب‌بندی‌ها و ناهنجاری‌های سیاسی شدیدی همراه بود، و تنها یک اسلحه و فردی که اراده استفاده از آن را داشت، می‌توانست مسیر تاریخ را تغییر دهد.

پیش‌بینی تاثیرات وقایع روز شنبه بر آمریکا و فضای گفتمان سیاسی آن دشوار است. همین الان هم درخواست‌هایی از سوی هر دو حزب، برای اتحاد ملی و تعدیل لحن خصمانه در تبلیغات و مبارزات انتخاباتی مطرح شده است.

ساعاتی پس از حادثه، "جو بایدن" رئیس‌جمهور آمریکا و رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات ماه نوامبر، در شهر دلاور در مقابل دوربین‌ها ظاهر شد تا برای رسانه‌ها صحبت کند. او گفت: "این نوع خشونت در آمریکا جایی ندارد. منزجر کننده است. ما نمی‌توانیم این طور رفتار کنیم. نمی‌توانیم چنین چیزی را تحمل کنیم."

اما خشونت به سرعت به جنگ‌ عریان و شدید بین دو حزب راه پیدا کرد، که مشخصه فضای سیاسی آمریکا در دهه‌های اخیر بوده است. تعدادی از سیاستمداران جمهوری‌خواه، دموکرات‌ها را مسئول این حمله می‌دانند که به گفته آنها، با به کار بردن لحنی هولناک درباره تهدیدی که می‌گویند رئیس‌جمهور سابق برای دموکراسی آمریکایی ایجاد کرده، این حمله را برانگیخته‌اند.

"جی‌دی ونسر" سناتور اوهایو، که بر اساس گزارش‌ها یکی از نامزدهای معاونت ریاست‌جمهوری ترامپ است، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: "فرضیه اصلی کارزار بایدن این است که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ یک فاشیست مستبد است که باید به هر قیمتی متوقف شود. این ادبیات مستقیما منجر به تلاش برای ترور رئیس‌جمهور ترامپ شد."

حمله پنسیلوانیا بدون شک سایه‌ای بلند بر گردهم‌آیی جمهوری‌خواهان خواهد انداخت که از روز دوشنبه آغاز می‌شود. پروتکل‌های امنیتی تشدید خواهد شد و تجمع‌های اعتراضی هر دو طرف در نزدیکی محل برگزاری گردهم‌آیی، با حس جدیدی از سوء ظن و نگرانی همراه خواهد بود.

کشف مواد منفجره در خودرو و خانه مظنون

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند در خودرو و خانه مرد ۲۰ ساله‌ای که عامل تیراندازی به سمت دونالد ترامپ معرفی شد، «مواد منفجره» کشف شده است.

این جدیدترین نتیجه اعلام‌شده در جریان تحقیقات درباره سوءقصدی است که روز شنبه جان رئیس‌جمهور سابق آمریکا را نشانه رفته بود، ولی ناکام ماند و باعث جراحت جزئی دونالد ترامپ شد.

اف‌بی‌آی "توماس متیو کروکس" ۲۰ ساله را عامل حمله معرفی کرده و روزنامه وال استریت جورنال و شبکه خبری سی‌ان‌ان روز یکشنبه اعلام کردند در خودروی متعلق به او که در نزدیکی محل سخنرانی انتخاباتی ترامپ پارک شده بود،‌ مواد منفجره یافت شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از دو مقام رسمی پلیس آمریکا که نخواستند نام‌شان فاش شود، خبر داد مواد لازم برای "ساخت بمب" در این خودرو و همچنین در خانه توماس متیو کروکس کشف شده است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از دو مقام انتظامی گزارش داد اسلحه‌ای که مهاجم برای شلیک به سمت نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات شلیک کرد،‌ دست‌کم شش ماه پیش توسط پدر او خریداری شده بود و مأموران فدرال در حال بررسی این موضوع هستند که این اسلحه چگونه به دست توماس متیو کروکس رسیده است.

برچسب‌ها:

نظر شما