شناسهٔ خبر: 67677429 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه الزهرا:

پذیرش دانشجو در دانشگاه الزهرا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه الزهرا گفت: ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ الزهرا که دانشگاه جامعی است، امسال ۱۰ درصد رشد خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

زهرا ناظم‌بکایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره مشکلات نظام آموزش عالی کشور، اظهارداشت: آموزش عالی در کشور ما نیاز به حمایت‌های مالی و معنوی دارد تا دانشگاه‌ها بتوانند به طور شایسته به وظایف خود عمل کنند.

وی ادامه داد: با حمایت از دانشگاه‌ها و نظام آموزش عالی دانشگاه‌ها امکان این را خواهند داشت تا از حیث پرورش دانشجویان، نخبه‌ها و مدیران آینده دولتی به تکلیف خود عمل کنند.

رئیس دانشگاه الزهرا تاکید کرد: حمایت مالی و معنوی دولت‌ها از دانشگاه‌ها در واقع کمک به فعالیت‌های پژوهشی و آزمایشی دانشگاه‌ها در عرصه د اخلی و بین‌المللی است.

این مقام مسئول درباره میزان ظرفیت اعلامی به سازمان سنجش برای پذیرش دانشجوها نیز گفت: برای اعلام میزان ظرفیت به سازمان سنجش ابتدا ظرفیت و توان گروه‌ها و دانشکده‌ها اخذ می‌شود و سپس رقم نهایی به سازمان سنجش اعلام می‌شود. براین اساس امسال ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشکده‌های دانشگاه الزهرا در مقایسه با سال تحصیلی گذشته ۱۰ درصد رشد داشت.

وی با بیان اینکه دانشگاه الزهرا دانشگاه جامعی است، افزود: افزایش ۱۰ درصدی پذیرش دانشجو در دانشگاه مذکور در رشته‌های جامع علوم پایه و علوم انسانی (همچون علوم اجتماعی، اقتصادی و ادبیات، فنی و مهندسی) است.

ناظم بکایی درباره بودجه دانشگاه الزهرا در قانون بودجه امسال نیز توضیح داد: افزایش بودجه دانشگاه طبق پیش‌بینی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود اما این رشد برای دانشگاه جامعی همچون دانشگاه الزهرا کافی نیست و باید توجه ویژه‌ای در این زمینه می‌شد.

پذیرش دانشجو در دانشگاه الزهرا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد

به گزارش ایرنا، دانشگاه الزهرا یکی از دانشگاه‌های دولتی مختص به بانوان زیرنظر وزارت علوم است که در سال ۱۳۵۴ در محدوده ده ونک تهران فعالیت خود را آغاز کرد. این دانشگاه در قبل از انقلاب اسلامی (قبل از سال ۱۳۵۴) تحت عنوان مدرسه عالی دختران در سال ۱۳۴۳ در رشته های مترجمی زبان‌های خارجه، منشی‌گری و روانشناسی حدود ۹۰ دانشجو را پذیرش کرد.

همچنین، رشته‌ای به نام فنون خانه داری و تغذیه به این رشته ها اضافه نمود و تنها در سال ۱۳۴۴- ۱۳۴۵در این رشته‌ها فعالیت‌های آموزشی خود را برای دانشجویان آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۵۴ این مدرسه به دانشگاه تبدیل شد و ۴ دانشکده برای این دانشگاه درنظر گرفته شد که در سال ۱۳۶۵ نام این دانشکده ها به علوم پایه، علوم اجتماعی و اقتصاد، ادبیات و هنر تغییر کرد. تا اینکه با تفکیک دانشکده ها بالاخره در سال ۱۳۹۳ تعداد دانشکده ها به ۱۰ دانشکده افزایش یافت.

دانشگاه الزهرا در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تاکنون ۱۰ میلیون و ۵۲۴ هزار دانشجو پذیرفته است و علاوه بر پذیرش دانشجویان داخلی حدود ۲۴۲ دانشجوی بین المللی از خارج از کشور می پذیرد. همچنین، این دانشگاه با ۳۷۷ عضو هیأت علمی توانسته است در داخل کشور و حتی در جهان پیشرفت چشمگیری داشته باشد. مجموع دانش آموختگان این دانشگاه ۴۷ هزار و ۵۷۵ نفر است.

بر اساس رتبه بندی گرین متریک این دانشگاه توانسته است رتبه ۴۴۶ را در سطح جهان بدست آورد و در بین ۵ دانشگاه برتر کشور قرار گیرد. همچنین، در رتبه بندی راوند ۲۰۱۹ رتبه ۵۱۷ در حوزه علوم اجتماعی و رتبه ۵۲۹ در حوزه علوم انسانی را بدست آورده است

نظر شما