شناسهٔ خبر: 67677065 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان + جزئیات

رئیس ستاد اربعین کشور گفت: برای زائران ایرانی، گذرنامه زیارتی اربعین را با طرف عراقی به توافق رسیده‌ایم و به سرعت با هزینه ۶۵ هزار تومان صادر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سید مجید میراحمدی در پنجمین جلسه ستاد اربعین استان اظهار کرد: در این جلسه پیرامون زائران غیرایرانی مباحث مرور شد که در حوزه زائران غیر ایرانی، ما دو بخش زائران مقیم و غیرمقیم داریم.

رئیس ستاد اربعین کشور ادامه داد: زائران غیر مقیم که از افغانستان، پاکستان و سایر کشورها وارد می‌شوند؛ محل خروج آنها از مرز چذابه است. مسئله مهم این زائران بحث حمل و نقل است که در این جلسه تاکید شد تا زائران عزیز پاکستانی حتماً باید با اتوبوس‌های خود وارد کشور شوند. همچنین در این جلسه مصوب شد زائران افغانستانی نیز با اتوبوس‌ها و ون‌های مورد تأیید مثل اتوبوس‌های پاکستانی در داخل کشور ما تا مرز عراق برای انتقال زائران تردد داشته باشند.

وی در خصوص زائران مقیم عنوان کرد: این عزیزان می‌توانند برای تهیه گذرنامه قانونی خود جهت ورود به کشور عراق از سند خادم که توسط فراجا اعلام شده است، اقدام کنند و از طریق دفاتر کفالت این اسناد را دریافت نمایند و سپس برای عبور از مرز شلمچه می‌توانند تردد کند.

میراحمدی با اشاره به اینکه برآورد ما در اربعین ۱۴۰۳ عبور بیش از ۵۰۰ هزار زائر مقیم و غیر مقیم از مرزهای کشورمان به سوی عراق است، تصریح کرد: ما تمام تسهیلات ممکن را برای اتباع غیرایرانی قائل شده‌ایم و هرگونه خدمات مثل استراحتگاه، موکب‌های پذیرایی و خدمات بهداشتی و درمانی در طول سفر این عزیزان در ایران به نحو شایسته‌ای ارائه خواهد شد.

رئیس ستاد اربعین کشور خاطرنشان کرد: برای عزیزان پاکستانی، دولت عراق محدودیت ۵۰ هزار نفری را در نظر گرفته است. بر این اساس؛ ستاد اربعین خراسان رضوی و استان سیستان و بلوچستان آمادگی کامل خود را برای استقبال از این زائران اعلام کردند.

وی با اشاره با تسهیلات در نظر گرفته شده برای زائران ایرانی تصریح کرد: برای زائران ایرانی، گذرنامه زیارتی اربعین را با طرف عراقی به توافق رسیده‌ایم و به سرعت با هزینه ۶۵ هزار تومان صادر می‌شود. همچنین ارز اربعین در جلسه با سرپرست ریاست جمهوری مصوب شد و بانک مرکزی هم آمادگی خود را اعلام کرد. از طرفی هم در خصوص بلیط هواپیما طی جلسه ستاد مرکزی اربعین از سوی سرپرست ریاست جمهوری مصوب و تاکید شد حتماً قیمت‌های هواپیما کنترل شود تا اجحافی در حق زائران صورت نگیرد.

میراحمدی ادامه داد: همچنین باید گفت؛ برای زائران عزیز ما که از اول صفر حرکت می‌کنند و معمولاً تا ۱۲ صفر این تردد ادامه دارد، تصمیمات خوبی اتخاذ شد تا موکب‌های ایرانی حتماً خدمات لازم را به زائران ارائه دهند. در بحث مدیریت حمل و نقل هم مقرر شد تمام ظرفیت کشور برای حمل و نقل زائران بکارگیری شود تا زائران عزیز دچار مشکل نشوند. بدین منظور با دولت عراق هم توافق شد که در داخل آن کشور حمل و نقل زائران عزیز ما به سرعت انجام شود.

رئیس ستاد اربعین کشور ابراز کرد: مساله تأمین آب، یخ و سایه‌بان‌هان در مرزها به شکل خوبی در حال دنبال شدن است. بر این اساس؛ بازدید مشترکی بین وزرای دو کشور صورت گرفت و باید گفت اقدامات خوبی توسط دولت عراق در آن سوی مرز انجام شده است. ان‌شاءالله با یاری خداوند شاهد اربعین خوبی همچون سال گذشته باشیم.

نظر شما