شناسهٔ خبر: 67676810 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

۳ درس‌ حسینی برای زندگی امروز!

قصه کاروان حسین(ع) و یارانش، تنها قصه کربلا و هزار و اندی سال پیش نیست؛ کاروان او قرن‌هاست جلو دیدگان ما، به ‌سوی نور قدم بر می‌دارد و با تکامل ما، هر بار در زندگی ما، حرفی جدید و طرحی نو در می‌اندازد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین: پس حالا باید اندیشمندانه، با بررسی منش و روش حرکت حسین(ع) و یارانش در طول تاریخ، رد پاسخ به این سؤال را گرفت که با مختصات زندگی امروز، چه درس‌هایی از زندگی امام و یارانش می‌توان آموخت؟

بیش‌تر بخوانید:

تو هم یکی از یاران امام حسین (ع) در روز عاشورا هستی!

درس اول: گاهی می‌توان زندگی را رها کرد و رفت / شهادت

اوضاع و احوال زندگی در سال ۶۱ هجری، به‌گونه‌ای پیش رفت که امام به این نتیجه رسید که با حفظ زندگی خود، چیزهایی با ارزش‌تر از زندگی را از دست می‌دهد؛ پس امام با انتخاب مسیر شهادت، نخستین درسی را که به ما آموخت، آن بود که اینگونه نیست که من با هر خفتی، به زندگی بچسبم و گاهی باید به ‌خاطر ارزش‌هایی والاتر، از زندگی نیز دست بشویم.

درس دوم: انسانیت خریدنی نیست / شرافت

در دنیای امروز، گروهی تصور می‌کنند هر انسانی خریدنی است و تنها تفاوت در انسان‌ها، آن است که قیمت‌ها متفاوت است؛ انسانی را با استخدام در کاری، دیگری را با پیشنهاد وزارت و وکالت و آن‌ یکی را با دادن سکه و دلار می‌شود ‌خرید. پیام دوم امام در ماجرای عاشورا، آن بود که هستند انسان‌هایی که نمی‌توان آنها را خرید و از آنها استفاده ابزاری کرد.

درس سوم: حق انتخاب قائل باش / احترام

شب عاشورا امام به یارانش حق انتخاب داد؛ آنها را در خیمه‌ای جمع کرد و بیعتش را از دوش آنها برداشت و به آنها احترام گذاشت و اجازه داد جانشان را نجات دهند و شبانه، خیمه را ترک کنند. مسیر حسین(ع)، مسیری روشن بود که همانا ماندن و شهادت را در آغوش‌کشیدن! اما مرام حسین(ع) چنین بود که برای یارانش احترام قائل باشد و برای گام زدن در مسیر حق نیز به یارانش حق دهد که انتخاب کنند.

نظر شما