شناسهٔ خبر: 67676726 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

از نظر علمی آیا می توان برای پیش بینی آب و هوا روی حیوانات حساب کرد؟

شاید شنیده باشید که حیوانات توانایی پیش بینی آب و هوا را دارند. این اتفاق نه تنها خرافات نیست بلکه از نظر علمی و هم تایید شده است. گراز خاکی تنها یکی از حیوانات متعددی است که طبق افسانه‌های عامیانه، توانایی عجیبی در پیش‌بینی آب و هوا دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین: طبق آنچه در سایت برین اسکولار نوشته شده است، حتی گاوهایی که گفته می‌شود قبل از باران دراز می‌کشند و خرس های پشمالویی قطبی که ظاهراً قبل از زمستان سرد، بدنشان تغییر رنگ می دهد. بسیاری از این اتفاقت از علم مدرن دور نیست بلکه گاهی اشاره ای به واقعیت مستند دارد.

صدای قورباغه نزدیک بارش باران

قورباغه های در پیش بینی باران خبره هستند. این موجودات دوزیست جذاب در بیش از ۴۷۰۰ نوع وجود دارند که در سراسر جهان پراکنده شده‌اند. صدای قورقور قورباغه‌ها در محیط دوستانه آن‌ها طبیعی است اما اگر صدای آن‌ها حرارت خاصی گرفت و شدید شد، بهتر است که چتر خود را باز کنید و روی سرتان بگیرید.

کارشناسان این پدیده را به این دلیل می‌دانند که قورباغه‌ها بعد از جفت گیری، تخم‌های خود را در آب شیرین می‌گذارند. بنابراین احتمالا آن‌ها پس از باران در تولیدمثل موفق‌تر خواهند بود زیرا قلمرو بزرگتری برای تخم ریزی دارند. به همین دلیل است که این جانوران قبل از بارش باران برای پیدا کردن جفت با صدای بلندتری قورقور می‌کنند. پس دفعه بعد که سمفونی خاص قورباغه‌ها را شنیدید، سریع بارانی خود را بپوشید یا به سرپناه بروید!

به حس مارها اعتماد کنید

آیا مارها واقعا می‌توانند وقوع زلزله را پیش بینی کنند؟ این افسانه به رفتار این جانور در سال ۳۷۳ قبل از میلاد باز می‌گردد. زمانی که مارها و جانوران دیگر قبل از یک زلزله بزرگ، شهر هلیس در یونان را ترک کردند.اولین چیزی که باید بدانید این است که زمین لرزه‌ها هر روز اتفاق می‌افتند. فقط اغلب اوقات آنها خیلی کوچک هستند و آن‌ها را حس نمی‌کنید.

قرن ها پس از واقعه هلیس، علاقه مندان به مارها همچنان به دنبال کردن الگوهای حرکت مارها با توجه به زمین لرزه‌ها ادامه دادند، هرچند که شواهد زیادی از آن ارائه نشده است. دانشمندان اذعان می کنند که مارها و حیوانات دیگر چندین ثانیه قبل از اینکه انسان‌ها زمین لرزه را احساس کنند، قادر به احساس موج اولیه زلزله هستند.

بیشتر بخوانید:

گرگ ها با نزدیک شدن طوفان زوزه می‌کشند

ماه کامل معمولا ما را یاد زوزه کشیدن گرگ‌ها می‌اندازد. اما یک رویداد دیگر مرتبط با آسمان هم وجود دارد که ممکن است باعث زوزه کشیدن گرگ‌ها شود. طوفان‌های بزرگ با تغییر فشار هوا همراه هستند. بعضی از کارشناسان بر این باورند که این تغییرات آب و هوایی باعث آسیب زدن به گوش گرگ‌ها و موجب رنجش آن‌ها می‌شود.

دشوار بتوان گفت که این حرف درست است یا نه اما هر کسی که گوش‌های حساسی دارد و همیشه از یک منطقه کوهستانی در حال عبور است یا با هوای سرد سر و کار دارد می تواند دلیل ناراحتی گرگ‌ها برای تغییر فشار هوا را بفهمد. به هر حال اگر صدای زوزه گرگی را شنیدید، بهتر است که برای در امان ماندن، هم از گرگ و هم از باران، خودتان را مخفی نگه دارید هرچند که گرگ‌ها معمولا به انسان حمله نمی کنند.

نظر شما