شناسهٔ خبر: 67676711 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

صدور ویزای تجاری برای فعالان اقتصادی از سوی چین تسهیل شود

یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز در دیدار با سفیر چین در تهران، ضمن تأکید بر اهمیت تجارت با چین برای بازرگانان استان آذربایجان شرقی، تسهیل صدور روادید تجاری برای بازرگانان از سوی چین را خواستار شد. یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز در دیدار با سفیر چین در تهران، ضمن تأکید بر اهمیت تجارت با چین برای بازرگانان استان آذربایجان شرقی، تسهیل صدور روادید تجاری برای بازرگانان از سوی چین را خواستار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گزوه اقتصادی خبرگزاری برنا، رئیس اتاق تبریز با تأکید بر لزوم توسعه سرمایه‌گذاری و گسترش مناسبات تجاری میان ایران و چین، تسهیل صدور ویزای تجاری برای فعالان اقتصادی را خواستار شد.

یونس ژائله، در دیدار زونگ پی‌وو، سفیر چین در تهران، با اشاره به تجربه موفقیت‌آمیز استقرار اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان در اتاق تبریز و سهولت دسترسی تجار به ویزای این کشور، ابراز امیدواری کرد: سفارت چین همکاری لازم در خصوص تسهیل صدور ویزا برای فعالان اقتصادی معرفی شده از سوی اتاق تبریز را به عمل آورند.

وی ضمن ابراز علاقه‌مندی به توسعه روابط اتاق تبریز با اتاق بازرگانی چین، اظهار کرد: زمینه‌های بسیاری برای همکاری مشترک بین اتاق تبریز با اتاق‌های مختلف چین وجود دارد که می‌تواند فضای مناسبی برای صنعتگران هر دو کشور فراهم سازد

ژائله همچنین با بیان اینکه چندین پروژه با اعتبار بالا در استان در حال اجرا هستند، تأکید کرد: آذربایجان شرقی ظرفیت خوبی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد و سرمایه‌گذاران چینی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این استان می‌توانند در این حوزه نقش‌آفرینی کنند.

رئیس اتاق تبریز با اشاره به قریب‌الوقوع بودن بازگشایی خط راه‌آهن ایران به روسیه و چین، این اقدام را گامی بسیار مؤثر برای توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی بین دو کشور ایران و چین دانست.

وی گفت: شهر تبریز از قدیم‌الایام نقش مهمی در جاده ابریشم داشته و در طول تاریخ ارتباط بسیار مؤثری بین تجار چینی و تبریزی حاکم بوده است و احیای جاده ابریشم و جاده ترانزیت شرق به غرب در توسعه مراودات تجاری بسیار مهم است.

ژائله در پایان بر لزوم حضور هیات‌های بازرگانی و تجاری از تبریز در نمایشگاه‌های بین‌المللی و دیدار با هیات‌های اقتصادی کشور چین تأکید کرد.
جایگاه ویژه شهر تبریز در حوزه تجارت و تولید

زونگ پی‌وو، سفیر چین در تهران نیز در این دیدار به سابقه تاریخی تجاری دو کشور اشاره کرد و گفت: تبریز شهر اولین‌ها بوده و در حوزه‌های بسیاری تأثیرگذار بوده است. همچنین این نکته که اتاق تبریز به‌عنوان اولین اتاق ایران تأسیس شده است، نشان از جایگاه ویژه تولید و تجارت در این استان دارد.

وی تبریز را شهری تاریخی و سرزنده توصیف کرد که دارای سیستم صنعتی کامل، منابع انسانی و مزیت‌های تولیدی و تجاری است.

زونگ پی‌وو با بیان اینکه در سال‌های اخیر مناسبات خوبی بین آذربایجان شرقی و کشور چین وجود داشته است، افزود: حجم مبادلات تجاری چین با کشور ایران بالاتر از بسیاری از کشور‌های اتحادیه اروپا است.

سفیر چین در تهران، از آمادگی سرمایه‌گذاران این کشور برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آذربایجان شرقی و تخصیص فاینانس خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران کشور چین در حوزه طلا و معادن در استان آذربایجان شرقی صورت گرفته است.

زونگ پی‌وو با اشاره به برگزاری چندین نمایشگاه مهم بین‌المللی در کشور چین در طول سال، تصریح کرد: حضور شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه‌ها فرصتی برای عرضه محصولات ایران به‌تمامی کشور‌های جهان و چین است.

وی همچنین از اهتمام بر تسریع در صدور ویزا برای بازرگانان ایرانی خبر داد و گفت: در حال حاضر اعطای ویزای تجاری در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد. در مواقع اضطراری، تجار می‌توانند با تماس با سفارت کشور چین در ایران این فرایند را سرعت بخشند.

سفیر چین در تهران بر لزوم فعال‌سازی ظرفیت ترانزیتی بین تبریز و کشور چین تأکید کرد.

 وی با اشاره به پتانسیل‌های فراوان آذربایجان شرقی در حوزه تجارت، افزود: فرش دستباف ابریشمی و محصولات کشاورزی ازجمله سیب و گردو بسیار با استقبال مردم چین مواجه هستند. بنابراین، می‌توانیم در این زمینه‌ها فعالیت بیشتری داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران، ابراز امیدواری کرد: باب جدیدی در راستای توسعه مراودات تجاری بین این دو کشور باز شود.

نظر شما