شناسهٔ خبر: 67676525 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کره ماه به زودی GPS خود را خواهد داشت

محمدحسین رضوانی‌فرد

با توجه به اینکه یک سیستم ناوبری مبتنی بر ماهواره می‌تواند خدمات مکان‌یابی با دقت بالا را با دقت زیر یک متر در اختیار دانشمندان قرار دهد، دانشمندان چینی قصد دارند چنین سیستمی را مانند زمین در کره ماه نیز راه‌اندازی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دانشمندان در چین در حال برنامه‌ریزی برای توسعه یک سیستم مسیریابی و ناوبری در ماه هستند که از جاه‌طلبی‌های پکن در ماه پشتیبانی می‌کند.

آنها قصد دارند بیش از دوازده ماهواره را به مدار ماه بفرستند تا داده‌های ناوبری دقیق را محقق کنند.

استقرار ۲۱ ماهواره در مدار ماه توسط موسسه مهندسی سیستم فضاپیمای پکن پیشنهاد شده است. طبق یک گزارش، دانشمندان چینی قصد دارند یک سیستم ناوبری در اطراف ماه بسازند که داده‌های در لحظه را ارائه می‌دهد.

خدمات مکان‌یابی با دقت بالا در ماه

سیستم مبتنی بر ماهواره می‌تواند خدمات مکان‌یابی با دقت بالا در سطح زیر یک متر را به دانشمندان ارائه دهد، دقت مسیریابی و موقعیت‌یابی را بهبود بخشد و همچنین می‌تواند به طور گسترده در زمینه‌های مختلف نظیر حمل و نقل، بررسی و نقشه برداری، نظارت بر تغییرات، رصد نفت و گاز و غیره استفاده شود.

ساخت زیرساخت فضایی سیسلونار(CLSI) می‌تواند خدمات اساسی و جهانی برای فعالیت‌های انسانی در فضا از جمله ارتباطات داده، ناوبری موقعیت و زمان‌بندی(PNT) ارائه دهد.

بر اساس مقاله‌ای که ماه گذشته در مجله علوم و فناوری فضایی چین منتشر شد، این امر همچنین نظارت بر وضعیت توسعه فضای ماه را فراهم می‌کند که می‌تواند نیازهای پروژه‌های ملی اکتشاف ماه را برآورده کند.

ماهواره‌ها در چهار نوع مدار مستقر خواهند شد

این طرح قرار است در سه مرحله اجرا شود و ماهواره‌ها در چهار نوع مدار مستقر شوند تا یک طراحی پایدار و مقرون به صرفه داشته باشند.

تیمی به رهبری پنگ جینگ معاون طراح ماموریت چانگ‌ای ۵(Chang'e-5) می‌گوید: یک صورت فلکی ماهواره‌ای در فضای نزدیک به ماه می‌تواند ناوبری و موقعیت‌یابی در لحظه و با دقت بالا را برای حرکت سطح ماه، فرود و برخاستن روی ماه و پشتیبانی از اکتشاف انسان در این قمر زمین در درازمدت فراهم کند.

وی افزود: مطالعه ما نقشه راهی برای جمع آوری چنین صورت فلکی به صورت گام به گام ارائه کرده و پوشش آن را از منطقه قطب جنوب ماه به کل آن گسترش داده است.

چین ماه‌ها قبل یک ماهواره رله ارتباطی موسوم به کوشیائو-۲(Queqiao-2) را در فضای نزدیک به ماه پرتاب کرد تا از ماموریت چانگ‌ای ۶(Chang'e-6) خود که سمت دور ماه را کاوش می‌کرد، پشتیبانی کند.

این ماهواره به عنوان سکوی ارتباطی برای مرحله چهارم برنامه اکتشاف ماه چین عمل می‌کند و خدمات ارتباطی را برای ماموریت‌های چانگ‌ای ۴،‌ چانگ‌ای ۶، چانگ‌ای ۷ و لانگ مارچ ۸ ارائه می‌کند.

با این حال، چین تنها کشوری نیست که قصد دارد صور فلکی ناوبری مبتنی بر ماه بسازد. ایالات متحده، ژاپن و اروپا نیز قبلاً برنامه‌های مشابهی را فاش کرده بودند.

ژاپن در سال ۲۰۲۲ سیستم ماهواره ناوبری ماه را پیشنهاد کرد که شامل هشت ماهواره است که در مدارهای بیضی‌شکل دور ماه می‌چرخند.

دانشمندان چینی اکنون قصد دارند پارامترهای هر یک از ۴ نوع مدار مقرر را بهینه کنند و طراحی منظم‌تری برای صورت فلکی ناوبری ماه ایجاد کنند.

به گزارش رسانه چینیSCMP، این سیستم پس از قرار دادن مجموعا ۲۱ ماهواره در چهار نوع مدار در بیش از ۷۰ درصد مواقع می‌تواند موقعیت دقیقی را برای هر مکان روی سطح ماه ارائه دهد.

انتهای پیام

نظر شما