شناسهٔ خبر: 67675724 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

نکات ترافیکی مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی (ع)

به منظور حفظ سلامتی عزاداران حسینی (ع) و پیشگیری از رخداد حوادث، کاربران ترافیک و متولیان هیئت‌های مذهبی باید توصیه‌هایی را مد نظر قرار دهند و برپایی موکب یا جایگاه‌های مخصوص پذیرایی باید فاصله مناسب و ایمنی با راه‌ها داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محرم دیگری از راه رسید و دل عاشقان حسین (ع) سیاه‌پوش شد، آسمان رنگ خون گرفت، اندوه در خیابان‌ها با سوگ حسین (ع) و یارانش جاری شد، و عاشقان حسین (ع) همانند سال‌های پیشین در سوگ شهیدان کربلا به عزاداری برپا خواستند.

در این میان، به منظور حفظ سلامتی عزاداران حسینی (ع) و پیشگیری از رخداد حوادث، کاربران ترافیک و متولیان هیئت‌های مذهبی باید توصیه‌هایی را مد نظر و با توجه به پوشش مشکی و تیره در این ایام، رانندگان وسایل نقلیه باید توجه لازم را هنگام رانندگی داشته باشند تا خطر برخورد و تصادف با عابران پیاده کمتر شود.

حمل سرنشین یا جابه‌جایی دسته‌های عزاداری با وانت و وسایل نقلیه مخصوص حمل بار خطرناک و برابر ماده ۲۰۳ آئین نامه راهنمایی و رانندگی ممنوع است، هر گونه نوشتار روی بدنه و شیشه‌ های وسایل نقلیه یا گل اندود کردن خودروها ممنوع است و باعث کاهش توجه سایر کاربران و افزایش خطر تصادف می‌شود.

تردد و عبور عابران پیاده در سطح سواره‌رو به دلیل خطرهایی که دارد ممنوع است و در صورت نیاز به تردد، عبور یا قطع عرضی راه توسط هیئت‌های عزاداری باید مجوز لازم از طریق مراجع صلاحیت‌دار اخذ و سپس هماهنگی‌های لازم با پلیس راهور انجام شود.

استفاده از همیاران محرم که آموزش‌های لازم را دیده باشند با استفاده از جلیقه‌های شب رنگ و دستانه یا راکت ایست برای ایمنی دسته‌های عزاداری توسط مسئولان هیئت‌ها لازم است و برپایی موکب یا جایگاه‌های مخصوص پذیرایی با توجه به خطر زیاد برخورد وسایل نقلیه با عابران و عزاداران باید فاصله مناسب و ایمن با راه را داشته باشد.

کسانی که مسئول و مشغول پذیرایی از مردم هستند در این ایام و در سطح راه که وسایل نقلیه را متوقف می‌کنند باید از قبل به رانندگان وسایل نقلیه هشدار دهند تا سرعت خود را کم کنند و حرکت وسایل نقلیه به موازات هم و صحبت کردن موتورسیکلت‌سوران کنار یکدیگر حین رانندگی به نحوی که باعث خطر شود ممنوع است.

در زمان پیاده روی اربعین یا جاماندگان اربعین، تردد انواع وسایل نقلیه در میان عابران پیاده و دسته‌جات عزاداری ممنوع است و افراد باید در این ایام مراقب ایمنی و سلامت کودکان و اطفال باشند، همچنین افراد توجه داشته باشند که موتورسیکلت سواری بدون گواهینامه، چند ترکه سوار کردن و نداشتن چراغ می‌تواند عواقب غیرقابل جبرانی داشته باشد.

شهروندان هنگام پیاده‌روی یا عبور هیئت مذهبی در سطح راه از پیاده‌رو، باید از شانه راه یا متتهی‌الیه سمت راست راه استفاده کنند تا خطر تصادف کمتر شود؛ همچنین رانندگان باید چراغ‌های وسیله نقلیه خود را کنترل کنند تا دیده شوند.

متولیان هیئت‌های مذهبی نیز باید برای برگزاری مراسمی که برای آن استقبال و حضور گسترده پیش بینی می‌شود، ضمن اطلاع رسانی از قبل، محل پارک وسایل نقلیه را نیز پیش بینی کنند؛ همچنین افراد توجه داشته باشند که بیرون آوردن سر و دست کودکان و اطفال، نشستن روی قسمت‌های خارجی ماشین، نشستن اطفال روی درب و آوردن بدن بیرون از ماشین ممنوع و بسیار خطرناک است و انتظار می‌رود والدین توجه ویژه‌ ای به این مسئله داشته باشند.

نظر شما