شناسهٔ خبر: 67675524 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دردسرهای یک اپلیکیشن محبوب در کشورها

یاسمین نسبتی

اپلیکیشن اشتراک گذاری ویدیوی تیک تاک که چند سالی است نزد جوانان محبوب شده است به دلیل انتقادات مطرح شده در زمینه سیاست‌های امنیتی، با چالش‌های متعددی از جمله ممنوعیت فعالیت در کشورهای اروپایی و آسیایی رو به رو شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، هر چند سال یک بار، برنامه‌ی جدیدی به بازار می‌آید و رسانه‌های اجتماعی را دگرگون می‌کند که در سال ۲۰۲۱ نیز، برنامه محبوب تیک تاک این نقش را به عهده گرفت. درباره جزئیات این اپلیکیشن باید گفت بیشتر افراد کم سن و سال از این برنامه لذت می‌برند، در حالی که برخی بزرگسالان از آن سر در نمی‌آورند، اما با این وجود شکی در میزان محبوبیت این برنامه‌ی سرگرم‌کننده وجود ندارد.

طبق بررسی مرکز تحقیقاتی پیو، ۶۷ درصد از نوجوانان آمریکایی در سن ۱۳ تا ۱۷ سال، از تیک‌تاک استفاده می کنند و ۱۶ درصد از همه نوجوانان می گویند تقریبا به طور دائم از این اپلیکیشن استفاده می کنند. تیک‌تاک اعلام کرده است که اکثر کاربرانش بالای ۱۸ سال سن دارند.

اما این شبکه اجتماعی از سوی مقامات و سایر سیاستمداران آمریکایی به دلیل نگرانی های امنیت ملی نسبت به آن تحت فشار قرار گرفته است. اپلیکیشن تیک تاک که طی سالهای اخیر از سوی کشورها مختلف تحت فشار بود و بررسی ها و اعلام منابع رسمی خارجی  از ادامه روند قبلی حکایت دارد.

به طور مثال اردیبهشت سال گذشته مونتانا نخستین ایالت آمریکا شد که فرماندارش برای حمایت از شهروندان در برابر فعالیت اطلاعاتی چین، قانونی را برای ممنوعیت فعالیت اپلیکیشن چینی تیک‌تاک در این ایالت امضا کرد.   

در آن زمان اعلام شد مونتانا عرضه اپلیکیشن تیک‌تاک در این ایالت را برای فروشگاه‌های برنامه گوگل و اپل ممنوع خواهد کرد اما هیچگونه جریمه برای افرادی که از این اپلیکیشن ویدئویی استفاده می‌کنند، وضع نخواهد کرد. این ممنوعیت از اول ژانویه سال ۲۰۲۴ به اجرا گذاشته می شود و مطمئنا با چالش‌های حقوقی مواجه خواهد شد.

با گذشت چند ماه گروهی متشکل از ۱۸ دادستان کل ایالتی آمریکا اعلام کردند از تلاش مونتانا برای ممنوعیت اپلیکیشن ویدئوی کوتاه چینی تیک‌تاک حمایت می‌کنند و از یک قاضی آمریکایی خواستند که چالش‌های قانونی را پیش از اجرایی شدن این ممنوعیت در اول ژانویه رد کند.

دادستان‌های کل ایالتی که در راس آنها ویرجینیا دیده می‌شود و شامل جورجیا، آلاسکا، یوتا، ایندیانا، نبراسکا، ایندیانا، آیووا، کنتاکی و داکوتای جنوبی هستند، اعلام کردند که شکایت‌های تیک‌تاک و کاربران باید رد شود زیرا تیک‌تاک عمدا به اقدامات تجاری فریبنده‌ای مشغول است که افراد را وادار می‌کنند اطلاعات شخصی حساس را به اشتراک بگذارد که حزب کمونیست چین به راحتی می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد و به دلیل این که، این پلتفرم به کودکان در مونتانا آسیب می‌رساند.   

تیک‌تاک تسلیم اندونزی شد

از سوی دیگر چند ماه بعد هم خبری مبنی بر تسلیم تیک تاک در برابر اندونزی اعلام شد. این خبر پس از آن اعلام شد که وزارت بازرگانی اندونزی یک مهلت یک هفته‌ای برای تیک‌تاک تعیین کرد تا فقط به عنوان یک اپلیکیشن و بدون قابلیت تجارت الکترونیکی فعالیت کند. در غیر این صورت، در معرض خطر تعطیلی قرار خواهد گرفت.

تیک‌تاک در بیانیه‌ای اعلام کرد: اولویت ما، عمل به قوانین و مقررات محلی است، به این ترتیب ما دیگر خرید و فروش آنلاین در تیک‌تاک شاپ اندونزی را تسهیل نخواهیم کرد و به همکاری با مقامات مربوط در این زمینه، ادامه می‌دهیم.

جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی، اوایل مهرماه سال گذشته خواستار ساماندهی شبکه‌های اجتماعی شد و به تاثیر این پلتفرم‌ها بر کسب و کارها و اقتصاد این کشور اشاره کرد.

البته  کار به اینجا ختم نشد چراکه این اپلیکیشن محبوب آبان سال ۱۴۰۲ در یک کشور آسیایی دیگر ممنوع شد. طبق گفته رخا شارما، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نپال تصمیم برای ممنوعیت تیک‌تاک، در نشست هیات دولت گرفته شد و همکاران در حال انجام کارهای فنی برای بستن این برنامه هستند.

دردسرهای یک اپلیکیشن محبوب در کشورها

همچنین سازمان مخابرات نپال از فراهم کنندگان سرویس اینترنتی خواسته است این اپلیکیشن را مسدود کنند. پس از این اقدام تیک‌تاک بلافاصله به درخواست اظهار نظر در این باره پاسخ نداد اما پیش از این اعلام کرده بود که این ممنوعیت‌ها، اشتباه بوده و مبتنی بر تصورات غلط هستند. رهبران اپوزیسیون در نپال از این اقدام انتقاد و اعلام کردند این اقدام فاقد اثربخشی و مسئولیت پذیری است.

اتحادیه اروپا علیه تیک‌تاک پرونده رسمی گشود

کمیسیون اروپا تحت قانون خدمات دیجیتال اواخر سال گذشته یک پرونده رسمی را علیه تیک‌تاک گشودتا معلوم شود آیا این پلتفرم شبکه اجتماعی، اقدامات کافی برای حمایت از کودکان انجام می‌دهد.

تیه‌ری برتون، کمیسر بازارهای داخلی اتحادیه اروپا اعلام کرد حفاظت از کاربران خردسال، یک اولویت اجرایی اصلی برای قانون خدمات دیجیتال است. تیک‌تاک به عنوان پلتفرمی که میلیون‌ها کاربر کودک و نوجوان دارد، باید به طور کامل به این قانون عمل کند و نقش خاصی برای ایفا در حفاظت از خردسالان در فضای آنلاین دارد.

قانون خدمات دیجیتالی اتحادیه اروپا، به رگولاتورها اختیارات جدیدی می‌دهد تا در برابر شرکت‌های بزرگ فناوری در خصوص نحوه پایش محتوا در پلتفرم‌هایشان، اقدام کنند.

در نهایت با وجود اتفاقات رخ داده اواسط سال ۲۰۲۴  لایحه ضد تیک‌تاک در سنای آمریکا تصویب شد و سنای آمریکا به نفع قانونی رای داد که به شرکت چینی بایت دنس ۹ ماه تا یک سال، فرصت می‌دهد تیک‌تاک را در آمریکا واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت این اپلیکیشن ویدئویی محبوب روبرو خواهد شد.   

این لایحه تحت تاثیر نگرانی قانونگذاران آمریکایی از احتمال دسترسی چین به داده‌های شهروندان آمریکا یا شنود از آنها در این اپلیکیشن، توسط مجلس نمایندگان تصویب شد و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که روز چهارشنبه، این قانون را امضا خواهد کرد.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه ارشد در کمیته اطلاعات، در این باره گفت سال‌هاست به حزب کمونیست چین اجازه داده ایم یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها در آمریکا را کنترل کند که به شکل خطرناکی، کوته بینانه بود. قانون جدید، مالک چینی این اپلیکیشن را ملزم به فروش آن می‌کند که حرکت خوبی برای آمریکا است.    

در این راستا اخیرا بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش کرد وزارت دادگستری آمریکا، این ادعاها که تیک‌تاک، مصرف کنندگان آمریکایی را درباره امنیت داده آنها گمراه کرده است را پیگیری نخواهد کرد بلکه در عوض، از این شرکت به دلیل نقض حریم خصوصی کودکان، شکایت می‌کند.

این وزارتخانه قصد دارد بخشی از شکایت را حذف کند که در آن مدعی شده است تیک‌تاک، مصرف کنندگان آمریکایی را با عدم اطلاع درباره دسترسی کارمندان مستقر در چین شرکت مادر خود به اطلاعات شخصی و مالی آنها، فریب داده است.

انتهای پیام

نظر شما