شناسهٔ خبر: 67675435 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سنگ‌شکن کلیه چگونه انجام می‌شود؟ / فایده هندوانه برای سنگ کلیه

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: خوردن هندوانه به دفع کلسیم موجود در ادرار و کاهش خطر ابتلاء به سنگ کلیه کمک می‌کند و با تنظیم و حفظ تعادل مقدار اسید موجود در ادرار، در حفظ سلامت کلیه‌ها مؤثر است.

صاحب‌خبر -

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به روش‌های سنگ‌شکن کلیه اظهار کرد: در واقع سنگ‌شکنی روشی غیرتهاجمی محسوب و برای درمان سنگ‌های بسیار بزرگی که توان عبور از مجاری ادراری را ندارد، استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه انواع درمان غیردارویی سنگ کلیه شامل سنگ شکن با دستگاه ESWL ، سنگ شکن با لیزر و نفرولیتوتومی پوستی است، افزود: در واقع در این فرایند امواج ضربه‌ای مورد استفاده، سنگ‌های بزرگ را به قسمت‌های کوچک‌تری تبدیل می‌کند تا از مجاری ادراری قابل عبور باشد.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری تصریح کرد: درمان سنگ کلیه با دستگاه ESWL به صورت سرپایی انجام می‌شود و برای درمان سنگ کلیه‌های کوچک‌تر از دو سانتی‌متر کاربرد دارد، دفع خرده‌ریزهای سنگ از طریق سیستم ادراری به طور معمول یک هفته تا ۱۰ روز پس از سنگ‌شکنی با این دستگاه انجام می‌شود و از یک هفته پیش از انجام این اقدام، مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین باید قطع شود.

صالحی ادامه داد: در تکنیک سنگ‌ شکنی با لیزر، از طریق راه‌های طبیعی به وسیله جراحی عمومی درمان انجام و محل سنگ تا کلیه بررسی می‌شود؛ پزشکان در این روش از آندوسکوپ استفاده می‌کنند که طولی برابر با ۷۰ سانتی‌متر دارد و با برخورد کردن آندوسکوپ به سنگ، پرتو لیزر به سنگ تابانده می‌شود، سنگ را خرد و به خرده‌های ریزی مشابه شن تبدیل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خرده‌های سنگ کلیه پس از درمان با روش لیزر، طی چند روز از طریق ادرار دفع می‌شود و برای خرد کردن سنگ یک سانتی‌متری حدود یک ساعت زمان نیاز است، گفت: این روش برای بیمارانی که نمی‌توانند به صورت کامل بیهوش شوند، به کار برده نمی‌شود.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری اضافه کرد: در روش نفرولیتوتومی پوستی، یک وسیله کوچک آندوسکوپی کلیه، از طریق برشی کوچک در پهلو وارد بدن و سنگ کلیه توسط آن برداشته می‌شود؛ این روش بیشتر برای سنگ‌های بزرگ‌تر از دو سانتی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور معمول زمانی استفاده می‌شود که سایر روش‌ها برای درمان ناموفق یا امکان ناپذیر باشد.

صالحی افزود: افرادی که سنگ‌شکن کلیه را انجام می‌دهند، باید مراقب تغذیه خود پس از درمان باشند؛ سبوس سرشار از فیبر و برای بیماران سنگ کلیه بسیار مفید است، همچنین خوردن هندوانه به دفع کلسیم موجود در ادرار و کاهش خطر ابتلاء به سنگ کلیه کمک می‌کند و با تنظیم و حفظ تعادل مقدار اسید موجود در ادرار، در حفظ سلامت کلیه‌ها مؤثر است.

نظر شما