شناسهٔ خبر: 67674872 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

توسعه اسلام از آثار پربرکت قیام کربلاست

مشهد- نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال از واقعه کربلا ما امروز همچنان شاهد نتایج و آثار سازندگی، توسعه دین و زنده سازی اسلام توسط آن هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله علم‌الهدی در حسینیه دفتر امام‌جمعه مشهد مقدس برگزار شد با بیان اینکه زیارت مقدسه عاشورا دارای مضامین پر برکت و با عظمتی است که بعضی از بزرگان مدعی شده‌اند این زیارت حدیث قدسی است، اظهار کرد: امام باقر (علیه‌السلام) به صفوان جمال از شیعیان خاص و مخلص که شتربان بود و غافله‌ای داشت که مرتب مسافران را بین عراق و حجاز می‌برد، زیارت عاشورا را تعلیم داد و فرمودند «در این مسیر مسافرتی که داری اگر مناسبتی برابت پیش آمد و امکانی رخ داد از کوفه به کربلا برو و با این زیارت قبر جدم سیدالشهدا (علیه‌السلام) را زیارت کن».

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی فزود: امام باقر (علیه اسلام) همچنین می‌فرمایند «از شیعیان ما هرکسی توانایی دارد، سزاوار است که این زیارت را هر روز بخواند»؛ زیرا این زیارت مقدسه آثار و برکات بسیاری برای انسان داشته و دارای نکات آموزنده خاصی است.

تعلیم نفرت از دشمنان اهل‌بیت (علیه‌السلام) در زیارت عاشورا

وی با بیان اینکه زیارت عاشورا دارای مضامین خاصی است که در زیارت‌های دیگر دیده نمی‌شود، ابراز کرد: به‌طورمعمول زیارت‌ها شامل سلام و درود، تبیین اهمیت و عظمت امام و ولایت معصوم (علیه‌السلام) است اما در زیارت عاشورا بیش از همه لعن و نفرین به دشمنان اهل‌بیت (علیه‌السلام) آمده است.

علم الهدی ادامه داد: علت این تفاوت در مضمون و محتوای زیارت عاشورا تعلیم نفرت از دشمنان اهل‌بیت (علیه‌السلام) در میان شیعیان توسط امام باقر (علیه‌السلام) بوده است که در کنار عشق به امام و اهل‌بیت لازم بود تا یک نفرت و انزجار شدید از دشمنان ائمه معصوم (علیه‌السلام) نیز برای یک شیعه دلداده به مقام ولایت شکل بگیرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی یکی از نکات خاص در فرازهای زیارت عاشور را شکرگزاری در زمان مصیبت دانست و گفت: امام باقر (علیه‌السلام) به صفوان جمال می‌فرمایند پس از قرائت زیارت عاشورا سر به سجده بگذار و ذکر «اَللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاکِرینَ لَکَ عَلی مُصابِهِمْ»؛ این سوال مطرح می‌شود که مگر مصائب حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) شکرگزاری دارد؟.

وی علت شکرگذاری بر مصیبت‌های روز عاشورا را سهیم دانستن خود در آن دانست و اضافه کرد: مصیبت عاشورا و کربلا چنان سنگین است که اگر هزار بار آن را بشنویم باز هم درد و رنج و اندوه بر ما حاکم می‌شود بنابراین این مصیبت در کنار درد و رنجی که دارد هزاران منفعت در حوزه مسائل اجتماعی زندگی انسان داشته است که باید به خاطر آن شکرگزار باشیم.

علم الهدی عنوان کرد: بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال از واقعه کربلا ما امروز همچنان شاهد نتایج و آثار سازندگی، توسعه دین و زنده سازی اسلام توسط آن هستیم. همچنین شاهد آثار و برکاتی که این قیام در حرکت‌های انقلابی و اجتماعی مردم جهان داشته هستیم.

حضور چهره‌های تکرار نشدنی در کربلا

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی علت شکر گذاری بر مصائب سیدالشهدا را آثار و برکات سازنده آن در عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی بشر دانست و افزود: این مصیبت و اندوه اسلام را در میان سال‌ها زنده نگه داشته است، زیرا بنی‌امیه و بنی‌عباس تمام اساس دین را نابود کرده بودند و اگر نبود محرم و صفر اسلام باقی نمی‌ماند.

وی یکی از دلایل اهمیت واقعه کربلا را حضور چهره‌های شاخصی دانست که دیگر در تاریخ تکرار نشده‌اند و اضافه کرد: عظمت و بزرگی کربلا تنها به خاطر حجم نابرابر عملیات نبود، بلکه به خاطر اهل‌بیت (علیه‌السلام) و اصحابی بود که دیگر در تاریخ مانند آن‌ها به دنیا نیامد.

نظر شما