شناسهٔ خبر: 67674807 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

چگونه از داده‌های خود در برابر خطرات استفاده از هوش مصنوعی محافظت می‌کنید؟

ایتنا - بسیاری از کاربران اخیراً مجذوب هوش مصنوعی مولد شده‌اند که از ابزارهای جدیدی برای تعامل با انسان‌ها در انواع مسائل شخصی یا کاری استفاده می‌کند.

صاحب‌خبر -
بسیاری از کاربران اخیراً مجذوب هوش مصنوعی مولد شده‌اند که از ابزارهای جدیدی برای تعامل با انسان‌ها در انواع مسائل شخصی یا کاری استفاده می‌کند.

اما بسیاری نیز عواقب بالقوه نقض حریم خصوصی، که می‌تواند قابل توجه باشد، را نادیده می گیرند.

از دست دادن کنترل بر داده‌ها
شرکت‌ها در تلاش هستند تا هوش مصنوعی عمومی را در ابزارهای روزمره افراد در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود با هدف کمک به کاربران در انجام کارهایی مانند تجزیه و تحلیل، تولید ایده، سازمان‌دهی و غیره ادغام کنند.

از چت جی‌پی‌تی گرفته تا جمینای، کوپایلوت و Apple Intelligence، ابزارهای هوش مصنوعی به راحتی در دسترس کاربران هستند. با این حال، ابزارها، سیاست‌های حفظ حریم خصوصی متفاوتی در مورد استفاده و حفظ داده‌های کاربر دارند.

در بسیاری از موارد، مصرف کنندگان از نحوه استفاده از این داده‌ها آگاه نیستند.

در این زمینه، شرکت‌های توسعه‌دهنده هوش مصنوعی عمومی و مولد ادعا می‌کنند که داده‌های مصرف‌کننده را بدون مجوز با شخص ثالث به اشتراک نمی‌گذارند و از داده‌های مشتری برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود بدون تأیید قبلی استفاده نمی‌کنند.

به گفته متخصصان حفظ حریم خصوصی، نقطه ضعف اینجاست که مصرف کنندگان کنترل خود را بر نحوه استفاده از داده‌های خود از دست می‌دهند، که یک نکته مهم است.

 


راه‌هایی برای محافظت از حریم خصوصی
از آنجایی که ابزارهای هوش مصنوعی روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شوند و در بسیاری از کارهایی که مصرف کنندگان در رایانه‌های شخصی و تلفن‌های هوشمند انجام می‌دهند ادغام می‌شوند، نحوه استفاده از این داده‌ها نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در اینجا چندین روش وجود دارد که مصرف کنندگان می‌توانند از حریم خصوصی خود در دوره جدید هوش مصنوعی مولد محافظت کنند.

خواندن خط‌مشی‌های حفظ حریم خصوصی: قبل از انتخاب یک ابزار، مصرف‌کنندگان باید خط‌مشی‌های حفظ حریم خصوصی مرتبط با آن را به دقت مطالعه کنند تا بدانند اطلاعاتشان چگونه استفاده می‌شود، و آیا گزینه‌ای برای توقف اشتراک‌گذاری داده‌ها یا تعیین داده‌های مورد استفاده و مدت زمان نگهداری آن وجود دارد؟ و آیا می‌توان داده‌ها را حذف کرد؟ اگر نمی‌توانید به راحتی پاسخ این سوالات را دریافت کنید، باید یک خط قرمز برای شما باشد.

داده‌های حساس را حفظ کنید: برخی کاربران علیرغم توصیه کارشناسان مبنی بر عدم وارد کردن هر نوع داده حساس، در ارتباط با اشتراک‌گذاری داده‌های خود به مدل‌های هوش مصنوعی مولد، بسیار اعتماد دارند، چرا که احتمالا واقعاً نمی‌دانند که چگونه می‌توان از داده‌ها استفاده یا حتی سوء استفاده کرد.

این امر در مورد همه انواع اطلاعاتی که افراد ممکن است وارد کنند، چه شخصی و چه مربوط به کار، صدق می‌کند.

حتی اگر یک سند محرمانه را وارد می‌کنید، مدل هوش مصنوعی اکنون به آن دسترسی دارد که می‌تواند انواع نگرانی‌ها را ایجاد کند.

بنابراین افراد نیز باید مراقب باشند و از مدل‌های هوش مصنوعی برای هر چیزی که عمومی نیست یا نمی‌خواهند با دیگران به اشتراک بگذارند، استفاده نکنند.

آگاهی از نحوه استفاده از هوش مصنوعی مهم است، مثلا برای خلاصه کردن یک مقاله، هوش مصنوعی می‌تواند انتخاب خوبی باشد اما توصیه نمی شود که از آن برای خلاصه کردن یک سند حقوقی شخصی استفاده کنید، زیرا هوش مصنوعی محتوا را تشخیص می‌دهد.

 


انصراف‌ها: هر ابزار هوش مصنوعی عمومی سیاست‌های حفظ حریم خصوصی مخصوص به خود را دارد و ممکن است گزینه‌های انصراف نیز داشته باشد. به عنوان مثال، جمینای به کاربران اجازه می‌دهد تا یک دوره حفاظت ایجاد کنند و داده‌های خاصی را از جمله کنترل‌های فعالیت حذف کنند.

یک دوره نگهداری کوتاه تنظیم کنید: ممکن است کاربران قبل از جستجوی اطلاعات با استفاده از هوش مصنوعی زیاد دقت نکنند، زیرا از آن به عنوان یک موتور جستجو برای تولید اطلاعات و ایده استفاده می کنند. با این حال، حتی جستجو برای انواع خاصی از اطلاعات با استفاده از AGI می تواند یک نفوذ به حریم خصوصی افراد باشد.

بنابراین یک دوره نگهداری کوتاه را برای ابزار هوش مصنوعی تعیین کنید تا در صورت امکان داده‌ها را حفظ کند و پس از دریافت اطلاعات مورد نیاز، چت ها را حذف کنید. این می تواند به کاهش خطر دسترسی شخص ثالث به حساب شما کمک کند و همچنین ممکن است خطر تبدیل شدن اطلاعات حساس به بخشی از آموزش ابزار معمولی هوش مصنوعی را کاهش دهد.

نظر شما