شناسهٔ خبر: 67674447 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در حاشیه آغاز برداشت مکانیزه برنج اعلام شد؛

پیش بینی برداشت ۱.۱ میلیون تنی شلتوک در گیلان

طاهره رفعتی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه برداشت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک را در سال زراعی جاری پیش بینی می کنیم، گفت: با رعایت تقویم زراعی و مدیریت خوب مزرعه از سوی کشاورزان، شاهد عملکرد خوب هستیم.

صاحب‌خبر -

صالح محمدی امروز، ۲۴ تیرماه در حاشیه اولین برداشت مکانیزه برنج استان گیلان که در یکی از مزارع روستای صیقلوندان شهرستان صومعه سرا انجام شد، با بیان اینکه برداشت حدود یک هکتار از چهار هکتار سطح زیر کشت این مزرعه به صورت مکانیزه انجام شد، اظهار کرد: کشاورز این مزرعه از ۱۹ فروردین ماه کار نشاء را آغاز کرده بود.

وی با اشاره به شرایط سخت سه سال گذشته در حوزه تامین منابع آب، افزود: برنامه ریزی های لازم در جهت بهزراعی و مدیریت منابع آب انجام شد و تقویم زراعی را تدوین و اجرایی کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه با مصرف بهینه آب و مدیریت متوازن کود و مبارزه با آفات و بیماری ها و علف های هزر، برداشت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک را پیش بینی می کنیم، گفت: با رعایت تقویم زراعی و مدیریت خوب مزرعه از سوی کشاورزان، شاهد عملکرد خوب در سال زراعی جاری هستیم.

محمدی با اشاره به تقویت ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی استان، عنوان کرد: ۹۷۰۰ دستگاه تراکتور و ۹۰۰۰ دستگاه نشاءکار و ۴۸۰۰ دستگاه کمباین برداشت برنج داریم؛ ظرفیت مکانیزاسیون استان در سال هایی که با کم آبی مواجه هستیم، در بخش های آماده سازی و نشاء و برداشت بسیار کمک کننده است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ شاهد نشاء ۱۹۰ هزار هکتاری و برداشت ۲۰۱ هزار هکتاری بودیم، خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری نیز نشاء مکانیزه را در سطح ۲۰۱ هزار هکتار از شالیزارها انجام دادیم و هدفگذاری برداشت مکانیزه در سطح ۲۱۰ هزار هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، شهرستان صومعه سرا را دارای ۲۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دانست و ادامه داد: این شهرستان مقام دوم تولید برنج در استان گیلان را دارد و هر ساله ۱۳۰ هزار تن شالی برداشت می شود.

وی با اشاره به استحصال سالانه ۷۰ هزار تن برنج سفید در این شهرستان، تاکید کرد: کاشت، داشت و برداشت مکانیزه در حدود ۷۰ درصد اراضی شالیزاری این شهرستان صورت می گیرد که نقش مهمی در کاهش هزینه های تولید دارد.

محمدی متذکر شد: سال گذشته به ۱۱۱ کشاورز صومعه سرایی ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید ادوات کشاورزی اعطا شد که گامی بزرگ در جهت حرکت به سمت کشت مکانیزه است.

انتهای پیام

نظر شما