شناسهٔ خبر: 67674439 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(تصاویر) سرنوشت عجیب میگ ۱.۴۴ روسی؛ رقیب قدرتمند F-۲۲ آمریکایی

جنگنده آمریکایی F-۲۲ رپتور، هواپیمای مهیب و ترسناکی است. آمریکا اولین جت جنگنده نسل پنجم را حتی با متحدان خود نیز به اشتراک نگذاشته است. اتحاد جماهیر شوروی برای رقابت با F-۲۲ رپتور لاکهید مارتین، پروژه‌ای را آغاز کرد که منجر به ساخت میگ ۱.۴۴ شد، اما ...

صاحب‌خبر -

قابلیت‌های پیشرفته F-۲۲ آن را به یکی از گران‌ترین جنگنده‌های عملیاتی تبدیل کرده است. هزینه ساخت هر فروند رپتور ۱۵۰ میلیون دلار بدون احتساب هزینه‌های تحقیق و توسعه اعلام شده است.

F-۲۲ برای جایگزینی ناوگان قدیمی F-۱۵ و F-۱۶ در ناوگان USAF طراحی شد و به‌تازگی لاکهید مارتین اعلام کرد که F-۲۲ رپتور نیروی هوایی ایالات‌متحده به ۵۰۰ هزار ساعت پرواز رسیده است.

البته ایده ساخت جنگنده نسل پنجم از دهه ۱۹۸۰ (۱۳۶۰) مطرح شده بود و علاوه بر آمریکایی‌ها، اتحاد جماهیر شوروی نیز در تلاش بود تا زودتر از رقیب به این فناوری برتری هوایی دست پیدا کند.

ماجرای ساخت رقیب قدرتمند F-۲۲ آمریکایی توسط روسیه و سرنوشت عجیب آن

طرحی از میگ ۱.۴۴ اتحاد جماهیر شوروی

اما در نهایت طراحی میگ ۱.۴۴ شوروی-روسیه روی کاغذ باقی ماند. این هواپیما ترکیبی عالی از ویژگی‌های پنهان‌کاری و مانورپذیری داشت. شرکت هواپیماسازی شوروی (میگویان) MiG برای طراحی نسل پنجم جنگنده تاکتیکی چندمنظوره در سال ۱۹۸۳ (۱۳۶۲) انتخاب شد، تقریباً در همان زمانی که ایالات‌متحده کار روی جنگنده تاکتیکی پیشرفته خود را آغاز کرد و منجر به ساخت F-۲۲ شد.

هم‌زمان، شرکت هواپیماسازی سوخو در حال کار روی نمونه اولیه هواپیمای نسل پنجم دیگری بود که منجر به ساخت هواپیمای آزمایشی S-۳۲ شد و بعدتر به نام S-۳۷ و سپس Su-۴۷ نام‌گذاری شد. اولین پرواز نمونه اولیه در سال ۱۹۹۷ انجام شد.

میگ می‌توانست نمونه اولیه جت جنگنده نسل پنجم خود را در سال ۲۰۰۰ به پرواز درآورد، اما این پروژه به دلیل محدودیت‌های بودجه ۹ سال به تعویق افتاد. تنها دو پرواز آزمایشی قبل از توقف پروژه انجام شد. این پروژه به شکل محرمانه‌ای پنهان شد و در نهایت به زباله‌دان رفت و این سوخو بود که مجوز توسعه PAK FA را دریافت کرد.

ماجرای ساخت رقیب قدرتمند F-۲۲ آمریکایی توسط روسیه و سرنوشت عجیب آن

نمایی از میگ ۱.۴۴، جنگنده نسل پنجمی کارخانه میگ

نخستین بار، سال ۲۰۱۵ در نمایشگاه بین‌المللی هوایی در مسکو بود که نمونه اولیه میگ ۱.۴۴ در انظار عمومی رونمایی شد و متخصصان، فرصت یافتند نگاهی اجمالی به این پرنده جنگی بیندازند. این هواپیما مطابق با فلسفه روسی برای نبرد‌های نزدیک طراحی‌شده بود.

هواپیمای مفهومی MiG-۱.۴۲/.۴۴ برای رسیدن به حداکثر سرعت کروز حدود ۲٫۶ ماخ طراحی شده است. این جنگنده همچنین می‌تواند موشک‌هایی را به سمت عقب شلیک کند تا در نبرد‌های هوایی و داگ‌فایت علیه هواپیما‌های حریف پیروز شود.

طول این هواپیما کمی بیش از ۷۱ فوت (۲۱ متر) و طول بال آن ۵۵ فوت و ۹ اینچ (۱۷ متر) بود. این جنگنده شبیه جت جنگنده معروف یوروفایتر تایفون است که تقریباً در همان زمان در حال توسعه بود. حتی گفته می‌شود که اولین جت رادارگریز چین، چنگدو J-۲۰، به میزان زیادی از طرح MiG ۱.۴۴ الهام گرفته است.

جنگنده نسل پنجم مجهز به فناوری‌های رادارگریز بود تا در رادار دیده نشود. فناوری‌های پنهان‌کاری روی دو چیز کار می‌کنند - کاهش بازتاب یا انتشار سیگنال‌های رادار. طراحی میگ ۱.۴۴ بر اساس استفاده از مواد جذب‌کننده امواج رادار بود تا به آن کمک کند از رادار‌ها پنهان بماند. برای کاهش وزن هواپیما نیز از آلیاژ‌های خاصی در ساخت بدنه و بال هواپیما استفاده شد.

منبع: خبرآنلاین

نظر شما