شناسهٔ خبر: 67673707 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«مدیریت سلامت محیط» مؤثرترین راه مقابله با پشه مهاجم آئدس است

اهواز - مدیر گروه مهندسی محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان، مؤثرترین راه مقابله با پشه مهاجم آئدس را مدیریت سلامت محیط عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مهران معلم ظهر امروز یکشنبه در گفت و گویی رسانه‌ای مؤثرترین راه مقابله با پشه مهاجم آئدس را مدیریت سلامت محیط عنوان کرد و گفت: این پشه که عامل بیماری‌های تب دانگی، زیکا و چیکنوگونیا است، در حال حاضر به عنوان یک مشکل جدی در حوزه سلامت در برخی نقاط دنیا مطرح شده است.

مدیر گروه مهندسی محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به محل‌های تخمگذاری این پشه، اظهار کرد: تخمگذاری این پشه عمدتاً در مکان‌هایی از قبیل محل‌های دپوی نخاله، زباله، آب‌های راکد، لاستیک‌های مستعمل و دور افتاده است. با اجرای مدیریت صحیح جمع‌آوری و دفع نخاله و زباله، خشکاندن آب‌های راکد و چیپسه کردن تایرهای مستعمل، می‌توان شرایط محیط را برای این پشه نامساعد کرد.

وی در ادامه به نقش آموزش مردم و جلب مشارکت‌های مردمی در کنار اجرای پروژه‌های مهندسی بهسازی و بهداشت محیط اشاره کرد و افزود: مردم باید راه‌های مقابله با پشه و نحوه خود مراقبتی آگاه باشند تا در کنار اجرای برنامه کنترلی توسط مدیران اجرایی شهری و روستایی، در سطح منازل و محیط زندگی خود کانون‌های احتمالی و مناسب برای تخمگذاری پشه آئدس را شناسایی و نسبت به از بین بردن شرایط مناسب برای رشد و تکثیر این پشه مهاجم اقدام کنند.

معلم از دیگر محل‌های مناسب زیست این پشه به ویژه در منازل، محل‌هایی که حتی مقداری کمی آب باقیمانده باشد، نام برد و بیان کرد: محل‌هایی از قبیل ظروف زیر گلدان‌ها، ظروف نگهداری کوچک آب، وسایل اسقاطی و چاله آسانسورها، ساختمان‌های نیمه کاره و مخازن آب بلا استفاده روباز از دیگر محل‌های مناسب برای رشد پشه آئدس است.

به گفته وی، با مدیریت صحیح محیط و افزایش آگاهی و مشارکت مردم، می‌توان از شیوع بیماری‌های ناشی از پشه آئدس جلوگیری کرد.

نظر شما