شناسهٔ خبر: 67673464 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

عزاداران حسینی از روشن کردن شمع بر روی مزار شهیدان خودداری ک... -

اقتصاد ایران: قزوین- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین گفت: عزاداران حسینی از روشن کردن شمع بر روی مزار شهیدان خودداری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، سمیه اسمعیلی با تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان، گفت: مطابق سنوات گذشته در شام غریبان اباعبدالله الحسین (ع)، بازماندگان شهدا و ایثارگران و مردم شهیدپرور با حضور در گلزار مطهر شهدا و روشن کردن شمع، مراسم ویژه این شب را در کنار شهیدان برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به تجربیات تلخ سال‌های گذشته، افزود: متاسفانه برخی از حاضران در مراسم، با بی‌ملاحظگی و روشن کردن شمع بر روی سنگ مزار شهیدان، باعث تخریب این قبور مطهر و محیط اطراف آن شدند که در برخی موارد مانند مزار سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی منجر به تعویض سنگ مزار شد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: به موجب نفوذ پارافین و مواد شیمیایی موجود در شمع‌ها به سنگ مزار شهیدان، آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به زیبایی این قبور مطهر وارد می‌شود که بازگرداندن آنها به حالت عادی و طبیعی، بسیار پرهزینه و زمان‌بر است ضمن اینکه گاهاً نتیجه دلخواه نیز حاصل نمی‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین به اقدامات بنیاد و شهرداری برای برطرف کردن این مشکل در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته با بیش از ۱۰ مرحله تلاش در قالب استفاده از شوینده‌های ملایم و قوی، گرما دادن، ساب زدن، سندبلاست، لایه‌برداری و بهره‌گیری از امکانات پاکسازی تهران و صرف هزینه‌های بسیار زیاد تلاش شد تا سنگ مزار شهیدان به حالت طبیعی خود بازگردد.

اسمعیلی در پایان خواستار عدم روشن کردن شمع بر روی مزار مطهر شهیدان شد و اظهار داشت: بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین محلی را برای روشن کردن شمع در گلزار مطهر شهدا تدارک دیده است که از عزاداران عزیز درخواست داریم تا ضمن خودداری از روشن کردن شمع بر روی سنگ مزار مطهر شهیدان، به منظور حفظ و پاکسازی محیط از محل تعیین شده برای این منظور استفاده کنند.

نظر شما