شناسهٔ خبر: 67672767 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

گروه فولکس‌واگن برای کاهش هزینه‌ها، تعطیلی کارخانه خودرو برق... -

اقتصاد ایران: فولکس‌واگن مجبور شده است تا برای کنترل هزینه‌ها، به فکر تعطیلی کارخانه‌ی خودروسازی خود در بلژیک بیفتد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش Autoblog، فولکس‌واگن، غول خودروسازی اروپا در اقدامی کم‌سابقه احتمالاً کارخانه‌ی تولید خودرو های برقی خود را در بلژیک تعطیل خواهد کرد تا هزینه‌ها را کاهش دهد.

فولکس‌واگن تاکنون کارخانه‌ای را در اروپا تعطیلی نکرده است؛ اما به‌دلیل تقاضای اندک برای مدل برقی شاسی‌بلند تولید‌شده در این کارخانه، احتمال دارد کارخانه‌ی پرخرج بروکسل به اولین قربانی تبدیل شود. فولکس‌‌واگن اعلام کرده که هزینه‌های اضافی این کارخانه، باعث کاهش چشم‌انداز سود سالانه شده است.

مشکل فروش اندک خودروهای برقی خودروسازان زیادی ازجمله دایملر (مرسدس بنز) را به بازنگری در برنامه‌هایشان مجبور کرده است. کاهش یا حذف مشوق‌های دولتی برای خرید خودروهای برقی، مخصوصاً در بازار خودرو آلمان (بزرگ‌ترین بازار فروش خودرو در اروپا) و ورود بازیگران جدید (مانند شرکت چینی BYD) از دلایل کاهش فروش خودروهای برقی هستند.

تحلیلگران دویچه بانک به‌رهبری تیم روکوسا در یادداشتی اعلام کردند که تعطیلی این کارخانه گامی مهم در جهت درست خواهد بود و اکثر سرمایه‌گذاران چنین احتمالی را پیش‌بینی نمی‌کردند.

آئودی Q8 E-Tron از نمای سه رخ جلو آئودی E-Tron
Autoblog

فولکس‌واگن پیش‌تر در گزارشی پیش‌بینی خود از بازده‌ عملیاتی را از سقف ۷٫۵ به ۷ کاهش داده بود. پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های اضافی این خودروساز درمجموع به ۲٫۸ میلیارد دلار برسند.

هیئت‌مدیره‌ی آئودی در حال مذاکره با دولت بلژیک درباره‌ی سرنوشت کارخانه‌ی بروکسل است که فقط مدل Q8 E-Tron را تولید می‌کند. فولکس‌‌واگن اعلام کرده است که تعطیلی این کارخانه، تنها یکی از گزینه‌های پیش روی آن‌ها برای کاهش هزینه‌های اضافی است.

فیلیپ هوشوا، تحلیلگر Jefferies در یادداشتی گفت: «این حرکت بخشی از برنامه‌ی ارتقای بهره‌وری و تعدیل نیرو در فولکس‌‌واگن است و می‌تواند نشانه‌ای از اقدامات آتی برای بازسازی در صنعت خودروسازی اروپا در سال‌های آینده باشد.»

کارخانه‌ی آئودی در نزدیکی بروکسل حدود ۳,۰۰۰ نفر را استخدام کرده و از سال ۲۰۲۲ مشغول تولید آئودی Q8 E-Tron بوده است. تحلیلگران دویچه بانک برآورد کرده‌اند که تنها هزینه‌های مربوط به ارائه‌ی بسته‌ی حمایتی کارکنان، مبلغ هنگفتی معادل صدها‌میلیون یورو خواهد شد.

مقالات مرتبط
  • قدرتمندترین خودرو بنزینی تاریخ آئودی رسماً رونمایی شد؛ پرسرعت و چشم‌نواز
  • آئودی قدرتمندترین خودرو تاریخ خود را معرفی کرد
  • فولکس‌واگن با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلار در شرکت محبوب Rivian رقابت با تسلا را داغ‌تر می‌کند

فولکس‌‌واگن جزئیات هزینه‌های اضافی دیگری را مانند زیان ناشی از نرخ ارز، هزینه‌های مرتبط با تعطیلی برنامه‌ریزی‌شده‌ی بخش توربین گازی شرکت MAN Energy Solutions SE و مقررات توافقنامه‌های خاتمه‌ی همکاری برای تعدیل نیروی انسانی را نیز تشریح کرد.

دولت آلمان اوایل این ماه به‌دلایل امنیتی، فروش واحد توربین این شرکت به یکی از شرکت‌های کشتی‌سازی دولتی چین را رد کرد.

نظر شما