شناسهٔ خبر: 67672617 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور وزیر صمت: تکمیل زنجیره ارزش معادن کشور در دستور کار است

بیرجند- ایرنا- مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امر مردمی‌سازی گفت: تکمیل زنجیره معادن در کارگروه معادن این وزارتخانه مورد مطالعه قرار گرفت و در دستور کار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدهادی اسلامی روز یکشنبه در دیدار با استاندار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: چند طرح کلان در مجموعه مردمی‌سازی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر محور توسعه و حمایت از بنگاه‌های کوچک مقیاس در حال طراحی است.

وی ادامه داد: یکی از زنجیره‌ها و ذخایر اصلی کشور که رهبر معظم انقلاب نیز تاکید زیادی بر آن داشتند بحث تکمیل زنجیره معادن است که قابلیت جایگزینی و رقابت با ظرفیت نفت کشور را دارد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امر مردمی‌سازی افزود: بیش از ۹۰ درصد ذخایر معدنی کشور کوچک مقیاس است که در عمل باید طرح جدیدی برای آن پیش بینی شود.

وی گفت: در حوزه مشارکت مردمی و جهش تولید نیز احساس کردیم که در ظرفیت معدن به خصوص زنجیره پایین‌ دستی آن، مردم به خوبی می‌توانند فعال شوند و اقتصاد معدنی کشور را توسعه دهند.

اسلامی با اشاره به بازدید انجام شده از معادن سربیشه، فردوس، قاین و خوسف بیان کرد: در این بازدیدها حقوق دولتی معادن و برگشت آن برای هزینه شدن در استان مورد بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: برخی تمایل داشتند به شکل ماهانه یا چکی حقوق معادن را پرداخت کنند و معتقد بودند اگر معادن استان توسعه پیدا کند منطقه اطراف آنها هم توسعه پیدا می‌کند که البته برای توسعه مشکل زیرساخت داشتند.

مشاور و دستیار وزیر صنعت، معدن و تجارت در امر مردمی‌سازی تاکید کرد: برگشت حقوق دولتی معادن به خراسان جنوبی را با کمک استاندار در وزارتخانه پیگیری خواهیم کرد.

مشاور وزیر صمت: تکمیل زنجیره ارزش معادن کشور در دستور کار است

وی تصریح کرد: برای راه‌اندازی صندوق مردمی توسعه صنعتی استان‌ها در حال طرح‌ریزی هستیم که استان خراسان جنوبی می‌تواند، آزمونه در این زمینه باشد.

اسلامی با اشاره به وجود ۸۰۰ معدن در خراسان جنوبی عنوان کرد: این معادن مسایل و درخواست‌های مختلفی از جمله همکاری بیشتر منابع طبیعی، فراهم کردن زیرساخت‌ها و انتقال پساب برای تأمین آب مورد نیاز معادن را داشتند.

وی ادامه داد: همچنین معدن قلعه زری خوسف نیز خواستار حل مشکل اختصاص زمین برای ساخت مسکن کارگران شاغل در این معدن بود که این درخواست ها را پیگیری خواهیم کرد.

راه اندازی واحدهای فرآوری معدنی در دولت سیزدهم

استاندار خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت: در دوره‌های مختلف توجه محدودی به ظرفیت‌های معدنی استان شده که دلیل اصلی آن نبود زیرساخت‌ها لازم بوده است.

جواد قناعت با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: این استان در برخی ظرفیت های معدنی جزو چند استان نخست کشور است، از طرفی ۸۵ درصد ماده معدنی بنتونیت و ۷۶ درصد ذخایر زغال سنگ کشور مربوط به این استان است.

وی ادامه داد: این در حالی است که به دلیل برخی محدودیت‌های اداری و تامین نشدن منابع برای ایجاد زیرساخت‌ها نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های معدنی استان به خوبی استفاده کنیم.

مشاور وزیر صمت: تکمیل زنجیره ارزش معادن کشور در دستور کار است

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: در دولت سیزدهم شاهد حضور شرکت‌های بزرگ و راه‌اندازی واحدهای فرآوری معدنی در استان بودیم که در حال خارج شدن از حالت خام‌فروشی هستیم اما هنوز با نقطه ایده‌آل در این زمینه بسیار فاصله داریم.

وی با تاکید بر اینکه برای استفاده بیشتر از این ظرفیت‌ها باید در برخی قوانین تجدیدنظر شود، عنوان کرد: وزارت صمت باید ورود پیدا کند و از طرفی مجلس برخی از قوانین را به نفع استان تغییر دهد و برای مدتی اختیارات معادن را به خود استان‌ها تفویض کند تا شاهد توسعه معدنی باشیم.

قناعت با اشاره به توسعه زیرساخت‌های برق خراسان جنوبی در دولت سیزدهم، گفت: در همین مدت سه پست ۴۰۰ کیلوولت برق دیگر به استان اضافه شد که ایجاد آن ظرفیت بسیار خوبی است که می‌تواند معادن استان را فعال کند.

وی یادآور شد: تأمین زیرساخت‌ها از موضوعات اصلی است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد، اگر زیرساخت‌ها تأمین شود می‌توانیم بحث مردمی‌سازی را در حوزه معادن توسعه دهیم.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه مردمی‌سازی مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهبرد در توسعه اقتصاد معدن است، افزود: استان آمادگی دارد در کنار وزارت صمت با استفاده از این ظرفیت، بسترها را برای حضور بیشتر سرمایه‌گذاران فراهم و از خام‌فروشی جلوگیری کند.

نظر شما