شناسهٔ خبر: 67672122 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

واردات خودرو خارجی در سال جاری احتمالا از پارسال بیشتر خواهد... -

اقتصاد ایران: واردات خودرو به کشور در سال جاری از مرز ۸‌هزار دستگاه گذشت و رکوردی جدید در این زمینه ثبت شد؛ آماری که درمقایسه با بازه زمانی سال گذشته از رشد چشمگیری خبر می‌دهد.

صاحب‌خبر -

طبق آن‌چه رئیس کل گمرک ایران اعلام کرده، از ابتدای سال‌ جاری تا ۲۰ تیر، ۸ ‌هزار و ۲۵۷ دستگاه خودرو سواری از گمرکات ترخیص قطعی و وارد کشور شده است.

به‌گفته محمد رضوانی‌فر، ارزش این تعداد خودرو ۱۶۵ میلیون‌دلار است.

وی با بیان این‌که سال گذشته در همین مدت تنها ۲۷۷ دستگاه خودرو وارد کشور شده بود، تاکید کرد: «ارزش خودروهای واردشده در آن مقطع ۸.۳ میلیون‌دلار بود.»

رضوانی‌فر این را هم گفت که درحال‌ حاضر ۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو دیگر به‌ارزش ۹۰ میلیون‌دلار در مرحله نهایی تشریفات ترخیص است. با تجمیع این ۹۰ میلیون‌دلار با ۱۶۵ میلیون‌دلار مربوط به‌خودروهای ترخیصی، کل ارز اختصاص‌داده‌شده به‌واردات در سال جاری ۲۵۵ میلیون‌دلار است.

با توجه به این‌که سال گذشته ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو سواری از گمرکات کشور ترخیص شده بود، کل خودروهای واردشده (به‌صورت قطعی) تا بیستم تیرماه امسال به‌حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده است.

همچنین با در نظر گرفتن ارزش ۲۲۳ میلیون و ۸۶۱ هزاردلاری واردات قطعی خودرو در سال ۱۴۰۲، کل ارزش واردات خودرو تا ۲۰ تیر امسال به ۳۸۹ میلیون‌دلار می‌رسد. هرچند واردات خودرو به‌کشور در سال جاری نسبت به‌پارسال بهبود پیدا کرده و سرعت گرفته، اما همچنان از وعده‌ها و برنامه‌ریزی‌های سیاستگزار بسیار عقب است.

پس از آن‌که واردات خودرو به‌کشور از قید ممنوعیت رها شد، سیاستگزار اعلام کرد تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ هزار دستگاه و تا انتهای خرداد ۱۴۰۲ نیز ۱۰۰ هزار دستگاه دیگر وارد کشور می‌شود.

بنابراین قرار بود تنها تا پایان فصل بهار پارسال ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. این درحالی است که با وجود گذشت دو سال از آزادی واردات، طبق آمار گمرک، کل خودروهای واردشده (واردات قطعی) به‌کشور به یک‌دهم وعده سیاستگزار نیز نرسیده است.

اگر آن ۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرویی را که گمرک می‌گوید در مرحله نهایی تشریفات ترخیص است محاسبه کنیم، نهایتا چیزی حدود ۲۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که با وعده ۲۰۰ هزار دستگاهی سیاستگزار، فاصله ۱۷۵ هزار دستگاهی دارد. از جنبه تخصیص ارز نیز وعده سیاستگزار عملی نشده است.

قرار بود سالی یک‌میلیارد دلار ارز به‌واردات خودرو اختصاص یابد، اما کل ارز تخصیص‌داده‌شده تا به‌امروز به‌نصف این رقم هم نرسیده است. حتی اگر ۹۰ میلیون‌دلار مربوط به‌خودروهای در آستانه ترخیص را هم حساب کنیم، کل ارز اختصاص‌یافته به‌واردات خودرو تا به‌امروز نهایتا نیم‌میلیون دلار است.

اگر فرض کنیم روند فعلی تا انتهای امسال ادامه داشته باشد، نهایتا ۳۰ هزار دستگاه خودرو دیگر طی سال جاری وارد کشور خواهد شد؛ مگر این‌که با تشکیل دولت جدید، واردات خودرو سرعت بیشتری به‌خود بگیرد.

گفته می‌شود سیاستگزار از ابتدای امسال سهم ارزی واردات خودرو را افزایش داده و به‌این منظور حتی ارز مونتاژ را نیز کاهش داده ‌است.

باید منتظر ماند و دید وزارت صمت دولت چهاردهم چه موضعی در قبال واردات خودرو دارد و آیا به آن سرعت می‌دهد؟ طبق آن‌چه از اظهارات رئیس‌جمهور منتخب برمی‌آید، وی موافق واردات خودرو و ایجاد رقابت در بازار است؛ بدین ترتیب در عمل، ورود خودروهای خارجی در سال جاری رشد قابل‌ توجهی خواهد داشت.

کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی هیوندای الانترا (۲۰۲۳)

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۵ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۹۶۱ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (۱۴۰۱) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۵۹۹ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (دریچه برقی) (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۸۶۰ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۲ میلیون‌تومان و کوییک پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۵۴۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۸۶۵ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۹۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۳۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۵۴۴ میلیون‌تومان و چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به ۶۷۵ میلیون‌تومان رسید. همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم.

جایی که ارزش فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان رسید. از طرفی خودروهای خارجی لوکس بازار تحت‌تاثیر خودروهای وارداتی بوده و با ثبات قیمت بیشتری به‌نسبت گذشته به‌کار خود ادامه دادند.

نظر شما