شناسهٔ خبر: 67671920 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ورود به روستای ابیانه در تاسوعا و عاشورا ممنوع شد

دهیار روستای ابیانه از ممنوعیت ورود گردشگران در ایام‌ تاسوعا و عاشورا به این روستا خبر داد.

صاحب‌خبر -

هادی عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز، اظهار داشت: ورود گردشگران و مسافران در روزهای تاسوعا و عاشورا به روستای تاریخی "ابیانه" به دلیل ازدحام جمعیت و نبود امکانات لازم جهت خدمات‌رسانی به آنان ممنوع است.

دهیار روستای ابیانه خاطرنشان کرد: ورود گردشگران و مسافران در روزهای تاسوعا و عاشورا به روستای تاریخی "ابیانه" ازز توابع شهرستان نطنز به دلیل ازدحام جمعیت و نبود امکانات لازم جهت خدمات‌رسانی به آنان ممنوع است.

وی گفت : با توجه به برگزاری آیین‌های سنتی عزاداری متعدد در روستای ابیانه به مناسبت شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش و حضور عزاداران و ازدحام جمعیت در این روستا، امکان ارائه خدمات به گردشگران در روزهای پنجم و ششم مرداد مصادف با تاسوعا و عاشورا وجود ندارد.

دهیار روستای تاریخی ابیانه ضمن اشاره به آیین‌ها و مراسم‌های برگزار شده در این روستان در تاسوعا و عاشورا افزود: نخل‌گردانی، جغجغه‌زنی، شده‌برداری، ذاکری‌خوانی و طلوع‌خوانی از جمله آیین‌های سنتی ماه محرم در روستای تاریخی ابیانه است.

عسگری در تشریح نحوه و زمان آیین‌های سنتی در روستای ابیانه خاطرنشان کرد: آیین ذاکری‌خوانی از شب نخست محرم تا شب عاشورا، آیین طلوع‌خوانی در صبح روز عاشورا و آیین شده‌برداری نیز روز تاسوعا در این روستای تاریخی برگزار می‌شود.

وی به آیین‌های خاص مردمان ابیانه در ایام تاسوعا و عاشورا اشاره کرد و گفت: جغجغه‌زنی، نخل‌گردانی و طلوع‌خوانی از جمله رسومات قدیمی است که عزاداران حسینی در روستای تاریخی ابیانه سالی‌های سال است این رسوم را در ماه عزای سیدالشهدا اجرا می‌کنند.

دهیار روستای ابیانه تاکید کرد: در رسم سنتی جغجغه‌زنی ابیانه عزاداران به جای سینه زدن در زمان مداحی، دو چوب خراطی شده را به یکدیگر می‌کوبند و نکته بسیار مهم اینکه نوحه‌های عزاداری اصیل و خاص هستند.

انتهای پیام/804/

نظر شما