شناسهٔ خبر: 67671898 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

تفاوت ریزش مو در زنان و مردان/ ۳ نکته در ریزش موی مردان

ریزش مو از پدیده‌های رایج مشترک در زنان و مردان است. سن و سال هم نمی‌شناسد، اما انواع مختلفی دارد، از آنجایی که ریزش مو احتمال دارد عوارضی به همراه داشته باشد و به ظاهر افراد تا حدی آسیب وارد کند، سؤال این است که آیا می‌توان ریزش مو در مردان و زنان را کندتر کرد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  ریزش مو از پدیده‌های رایج مشترک در زنان و مردان است. سن و سال هم نمی‌شناسد، اما انواع مختلفی دارد، از آنجایی که ریزش مو احتمال دارد عوارضی به همراه داشته باشد و به ظاهر افراد تا حدی آسیب وارد کند، سؤال این است که آیا می‌توان ریزش مو در مردان و زنان را کندتر کرد؟

دکتر محمد رضوانی، متخصص پوست و مو درباره انواع مختلف ریزش مو می‌گوید: یکی از انواع ریزش مو ریزش به صورت سکه‌ای است که در هر سنی می‌تواند رخ دهد و جز بیماری‌های خودایمنی مرتبط با استرس است. درمان‌های خاصی برای ریزش موی سکه‌ای در نظر گرفته می‌شود. افراد به محض اینکه این نوع ریزش مو آغاز شد باید به پزشک متخصص جهت پیدا کردن علت ریزش و درمان آن مراجعه کنند.

او با اشاره به اینکه انواع جدی‌تری از ریزش مو نیز وجود دارد، ادامه می‌دهد: نوعی از ریزش مو به دنبال بیماری‌های التهابی رخ می‌دهد از انواع ریزش مو مرتبط با این بیماری می‌توان به «لوپوس» اشاره کرد که یکی از انواع بیمارهای خود ایمنی است ودر نتیجه حمله سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اندام‌های خودی ایجاد می‌شود. «لیکن پلان» هم یک بیماری خودایمنی دیگر است. این نوع ریزش مو (ناشی از بیماری‌های التهابی) نیاز به بررسی‌های جامع‌تر و تکه‌برداری دارد. در صورت تائید بیماری درمان حاد و سنگینی خواهد داشت. حتما باید جلوی ریزش مو به دلیل بیماری‌های التهابی گرفته شود چرا که آسیب وارده غیرقابل بازگشت می‌شود. بنابراین هرچه زودتر بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم از وارد شدن به مرحله غیرقابل بازگشت جلوگیری کرده‌ایم.

رضوانی درباره شایع‌ترین نوع ریزش مو در مردان بیان می‌کند: ریزش موی عمومی نوعی دیگر از ریزش مو است که در آقایان و خانم‌ها رخ می‌دهد. در آقایان ریزش مو به دلیل هورمون مردانه و وجود گیرنده در بالای سر (طاق سر) رخ می‌دهد. این ریزش‌ها عمدتا در ناحیه جلوی سر، دو طرف پیشانی، طاق سر، موها به تدریج آغاز می‌شوند و بیماری نیستند. در واقع یک اتفاق بیولوژیک است و برای درمان آن از محلول ماینوکسیدیل یا قرص فیناستراید استفاده می‌کنیم. درباره ریزش موی مردان چند نکته مطرح است؛ یک، درمان ۱۰۰ درصد جواب نمی‌دهد، دو، درمان تا رسیدن به نتیجه حداقل ۶ ماه باید ادامه پیدا کند، سه، تا زمانی که درمان را همچنان ادامه دهند جواب می‌گیرند.

این متخصص درباره دلایل ریزش مو در زنان هم می‌گوید: ریزش مو در خانم‌ها نیاز به یک بررسی آزمایشگاهی دارد، از دلایل ریزش مو در خانم‌ها می‌توان به کمبود روی، آهن، ویتامین D، بیماری تیروئید، اختلالات هورمون مردانه و هورمون شیر اشاره کرد. اگر در بررسی‌ها دلیل ریزش مو پیدا شود، با دارو بخش مهمی از متبلایان به این عارضه درمان می‌شوند. باید کمبودها مانند فقرآهن، کمبود روی یا کم کاری تیروئید را در نظر گرفت. زمانی که بحث اختلال هورمونی مانند بالا بودن هورمون مردانه باشد، طبیعتا ما داروهای ضد هورمون‌های مردانه تجویز می‌کنیم. فرد می‌تواند علائم دیگری مانند افزایش موهای زائد و به هم خوردن سیکل‌های پریود داشته باشد که علت این موارد هم در آزمایش‌ها پیدا شده و درمان می‌شود.

او ادامه می‌دهد: در برخی از موارد هم به رغم تمام بررسی‌هایی که ما انجام می‌دهیم، دلیلی پیدا نمی‌کنیم، در این موارد داروهای محرک رشد مو تجویز می‌شود که در یک عده جواب می‌دهد و در عده‌ای دیگر هم جواب نمی‌دهد. قدر مسلم این است که باید بررسی شود و در صورت یافتن جواب ما بسیار امیدوار به درمان می‌شویم.

رضوانی در توضیح خلاصه‌ انواع ریزش‌های مو و درمان آن‌ها عنوان می‌کند: هر کدام از این‌ها یعنی ریزش موی سکه‌ای، ریزش مو به دلیل بیماری‌های التهابی، ریزش عمومی مو در زنان و مردان، بر حسب نوع خود درمان دارند. اصلا یک فرمول کلی برای درمان این عوارض وجود ندارد. برای درمان این عوارض حتما باید اول به تشخیص و سپس به درمان برسیم.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما