شناسهٔ خبر: 67671806 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«آکسیوس» گزارش داد؛

افزایش شانس پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا پس از ترور نافرجام

تهران-ایرنا- تارنمای «آکسیوس» آمریکا در گزارشی با بیان اینکه تیراندازی نافرجام به سوی «دونالد ترامپ»، کمپین انتخاباتی جمهوری خواهان را شوکه کرده، نوشت: این حادثه باعث خوش‌بینی این حزب نسبت به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تارنمای آمریکایی «آکسیوس» امروز (یکشنبه) در گزارشی با بیان اینکه تیراندازی به سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در کمپین انتخاباتی، جمهوری‌خواهان را شوکه کرد، نوشت که این حادثه باعث شده است که حزب جمهوری‌خواه در مورد شانس خود در انتخابات آمریکا در ماه نوامبر (آبان) خوش‌بین باشد و با اطمینان بیشتری در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان که از فردا (دوشنبه) آغاز می‌شود، شرکت کند.

«آکسیوس» گزارش داد: پس از ۲ هفته حواشی سیاسی در بحبوحه هراس دموکرات‌ها بر سر نامزدی جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده، جمهوری‌خواهان با شلیک گلوله به سمت ترامپ بار دیگر مورد توجه قرار گرفتند.

از سوی دیگر، نانسی میس عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا به «آکسیوس» گفت: شما به رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده نگاه می‌کنید و خدا را شکر که او دونالد ترامپ است.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد که این حادثه تیراندازی، باعث تحکیم «حزب جمهوری‌خواه به شدت گسیخته» درمورد نامزد خود که اغلب دو دستگی ایجاد می‌کند، شده است؛ به طوری که یکی از جمهوری‌خواهان میانه‌روی مجلس آمریکا نیز به آکسیوس گفت: در این مورد، فکر می‌کنم که ما از رئیس‌جمهور ترامپ حمایت می‌کنیم.

در جریان تجمع انتخاباتی عصر روز گذشته در شهر باتلر ایالت پنسیلوانیا آمریکا، فردی ۲۰ ساله به نام توماس متیو کروکس از فاصله ده ها متری از تفنگ نیمه خودکار خود چندین گلوله به سمت ترامپ شلیک کرد که یکی از آنها به گوش او و سه گلوله دیگر به حاضران اصابت کردند. در جریان این واقعه، دو تن از جمله فرد تیرانداز کشته و دو تن دیگر مجروح شدند.

تارنمای آمریکایی آکسیوس در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان ایالات متحده از جمله برخی در مناطق چرخشی (ایالت‌های حساس انتخاباتی موسوم به چرخشی یا خاکستری/Swing state)، عکس‌های ترامپ را در حالی که مشت خود را بالا گرفته و خون روی صورتش پاشیده شده است، منتشر کردند، افزود: حادثه تیراندازی، جمهوری‌خواهان را به خط مقدم مبارزه سیاست ملی بازگرداند، وضعیتی که برخی به سرعت آن را پذیرفتند.

ریچ مک‌کورمیک عضو مجلس نمایندگان آمریکا در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: شک ندارم که این تلاش بزدلانه برای ترور نامزد ما، مردم آمریکا را در حمایت از دونالد ترامپ بیشتر متحد خواهد کرد.

در حالی که این روزها حزب دموکرات آمریکا نگران نتایج انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور در پی مناظره ضعیف بایدن با ترامپ است، چند تن از دموکرات‌های مجلس نمایندگان ایالات متحده بلافاصله پس از تیراندازی به سوی رئیس‌جمهور سابق آمریکا به آکسیوس گفتند که این حادثه در واقع به طور قطع به نفع جمهوری‌خواهان، دست‌کم در کوتاه‌مدت خواهد بود.

از سوی دیگر، مایک کالینز عضو مجلس نمایندگان آمریکا نیز در شبکه اجتماعی «ایکس» خواستار متهم شدن بایدن به دلیل «تشویق به ترور» شد؛ به دلیل اینکه گفته می‌شود او در تماسی خصوصی گفته است «صحبت در مورد مناظره انجام شد، زمان‌ آن رسیده که ترامپ را در سیبل قرار دهیم.»

طبق اعلام کاخ سفید، بایدن علاوه بر پیوستن به قانونگذاران و دیگر شخصیت‌های سیاسی در هر ۲ حزب اصلی آمریکا در محکومیت حادثه تیراندازی، شنبه شب [به وقت محلی] با ترامپ تماس گرفت.

لازم به ذکر است که فهرست رهبران یا سران سابق آمریکایی که متحمل حملات شده‌اند و جان سالم به در برده‌اند و اکنون ترامپ به این فهرست پیوست، تئودور روزولت و رونالد ریگان را شامل می‌شود.

ریگان نیز از تیراندازی مردی آشفته به نام جان هینکلی جونیور جان سالم به در برد. ۳۰ مارس ۱۹۸۱ بود که ریگان در هتل «هیلتون» واشنگتن هدف شلیک هینکلی جونیور با یک هفت‌تیر کالیبر ۲۲ قرار گرفت اما اقدام سریع سرویس‌های امنیتی که او را به بیمارستان منتقل کردند، جان رئیس‌جمهوری وقت را که تنها چند ماه بود بر سر کار آمده بود، نجات داد.

زنده ماندن از آن حمله به میزان زیادی محبوبیت ریگان را افزایش داد و به گفته تحلیلگران، یک دوره دوم ریاست جمهوری را برای او تضمین کرد. ریگان برای دومین بار در انتخابات سال ۱۹۸۴ با اکثریت بی سابقه‌ای پیروز شد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برگزار می شود. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد. نخستین مناظره جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا با دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در ۲۷ ژوئن (۷ تیر ۱۴۰۳) برای این انتخابات برگزار شد. بایدن در این مناظره بارها با بیان جملات نامفهوم و نیمه‌تمام و سکوت‌های عجیب، در برابر ترامپ به طور واضحی شکست خورد و این نمایش ضعیف بایدن در کنار دیگر خطاهای مکرر او در انظار عمومی، زنگ خطر را برای بسیاری از دموکرات ها و تحلیلگران سیاسی آمریکا به صدا در آورده و خواستار انصراف او از رقابت‌ها شده‌اند.

نظر شما