شناسهٔ خبر: 67671690 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

تیراندازی به دونالد ترامپ چه تاثیری بر بازارهای جهانی می‌گذارد؟

اقتصادنیوز: ترور نافرجام رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌تواند شانس او در انتخابات را افزایش دهد و براین‌ اساس سرمایه‌گذاران بیشتری پورتفوی خود را باتوجه به افزایش احتمال پیروزی او خواهند چید.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، تیراندازی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گردهمایی انتخاباتی، شانس او برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر را افزایش می‌دهد و سرمایه‌گذاری‌هایی که با انتظار پیروزی او در انتخابات انجام می‌شود را در هفته پیش‌رو افزایش خواهد داد.

خبر مرتبط
ترور ترامپ قربانی گرفت؛ همستر نوسان داد/ خیز قیمت یورو برای کانال جدید/ سیگنال سلیمانیه به قیمت دلار

اقتصادنیوز: معامله‌گران معتقدند احتمال تغییر روند بازار طلا و ارز پس از تعطیلات میان هفته وجود دارد و قیمت‌ها می‌توانند مسیر صعودی را ادامه دهند.

به نوشته سی‌ان‌بی‌سی، آقای ترامپ در گردهمایی روز یکشنبه در پنسیلوانیا از ناحیه گوش مورد اصابت گلوله قرار گرفت که از سوی مقامات به عنوان تلاشی برای سوء قصد به او درنظر گرفته شد. کمپین او پس از این اتفاق اعلام کرد که حال او خوب است.

قبل از تیراندازی، بازارها به چشم‌انداز ریاست جمهوری آقای ترامپ با بالا رفتن دلار و انتخاب موقعیت معاملاتی برای افزایش اختلاف میان بازده کوتاه مدت و بلند مدت اوراق خزانه واکنش نشان داد. به گفته یک استراتژیست بازار، آن معاملات احتمالا در هفته پیش رو تقویت خواهند شد.

اولین تیراندازی به یک نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده از زمان تلاش برای سوء قصد به رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا در سال 1981 می‌تواند رقابت میان دونالد ترامپ و جو بایدن را متحول کند.

به گفته نیک فرس، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در Vantage Point Asset Management، آقای ریگان پس از تلاشی که برای سوء قصد به او انجام شد 22 درصد در نظرسنجی‌ها بالا رفت. این مساله احتمالا نااطمینانی‌ها را کاهش خواهد داد.

رهبران جهان و سیاستمداران آمریکا این تیراندازی را محکوم کردند، درحالی که برخی از مدیران صنعت از جمله ایلان ماسک حمایت خود از آقای ترامپ را اعلام کردند.

آقای بایدن پس از اجرای متزلزل دو هفته قبل خود در مقابل دونالد ترامپ در مناظره انتخاباتی با تردیدهای بسیاری از سوی حامیان و دیگر دموکرات‌ها درباره توانایی‌اش در شکست دادن ترامپ و همگام شدن با نیازهای وظایف‌اش مواجه شد.

طبق نظرسنجی رویترز، مهاجرت و اقتصاد موضوعات اصلی رای دهندگان آمریکایی هستند و آنها آقای ترامپ را کاندیدای بهتری برای پرداختن به مسائل اقتصادی می‌بینند، حتی درحالی که دولت آقای بایدن به دنبال سودبردن از اقتصاد قوی آمریکا به همراه تورم روبه کاهش و نرخ بیکاری پایین است.

تحلیلگران بازار درصورت انتخاب آقای ترامپ در انتخابات انتظار سیاست تجاری سخت‌تر، مقررات کمتر و مقررات تغییر اقلیم ضعیف‌تر را دارند.

سرمایه گذاران همچنین انتظار تمدید کاهش مالیات افراد و شرکت‌ها را دارند که سال آینده به پایان می‌رسد، که نگرانی‌ها از افزایش کسری بودجه در صورت بازگشت دونالد ترامپ را افزایش می‌دهد.

آقای ترامپ در مصاحبه‌ای در ماه فوریه اعلام کرد که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو را که دوره چهارساله دوم او در سال 2026 به پایان می‌رسد را دوباره منصوب نخواهد کرد.

با افزایش احتمال ریاست جمهوری آقای ترامپ بازده بلندمدت اوراق خزانه نیز افزایش یافته است.

گرچه حرکت در منحنی اوراق خزانه عمدتا ناشی از تغییر انتظارات درباره اولین کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در این چرخه بوده است، شکاف میان اوراق 2 ساله و 30 ساله از منفی 30 واحد پایه در زمان مناظره بایدن و ترامپ به منفی 6 واحد پایه کاهش یافته است.

به گفته فرس، ترامپ همواره بیشتر حامی بازار بوده است. مساله مهم در آینده این است که آیا سیاست مالی همچنان انبساطی خواهد بود و چه پیامدهایی می‌تواند برای تورم و مسیر آینده نرخ‌های بهره داشته باشد.

قیمت‌های سهام روبه افزایش بوده است. شاخص S&P 500 و Dow Jones روز جمعه رکورد زدند. S&P 500 امسال با 18 درصد افزایش مواجه بوده است.

به گفته تحلیلگران گلدمن ساکس، در حدود پنج انتخابات ریاست جمهوری در 20 سال گذشته، اطمینان مدیران، اعتماد مصرف کنندگان، و به خصوص خوش‌بینی کسب‌وکارهای کوچک در واکنش به پیروزی جمهوری‌خواهان نسبت به دموکرات‌ها تغییرات مثبت‌تری داشته است.

تا جایی که بهبود اطمینان‌ها به افزایش در هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری منجر شود، پیروزی ترامپ می‌تواند چشم‌انداز درآمد را برای برخی شرکت‌ها بهبود دهد، حتی در صورتی که تغییرات سیاستی قابل ملاحظه نباشد.

بلافاصله پس از تیراندازی، بیل آکمن، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری میلیاردر از ترامپ حمایت کرد. ایلان ماسک نیز در صفحه ایکس خود با «سرسخت» خواندن آقای ترامپ از او حمایت کرد.

نظر شما