شناسهٔ خبر: 67671199 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

هشدار کرملین به ناتو: استقرار موشک‌های آمریکایی در اروپا را بر نمی‌تابیم

کرملین روز شنبه هشدار داد که استقرار موشک‌های آمریکایی در آلمان می‌تواند پایتخت‌های اروپا را در یک رویارویی به سبک جنگ سرد، به اهداف موشک‌های روسیه تبدیل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از یک «پارادوکس» سخن به میان آورد که در آن، به گفته وی «اروپا هدف موشک‌های ماست و کشور ما هدف موشک‌های آمریکا در اروپا قرار دارد».

او در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی دولتی تصریح کرد: ما ظرفیت کافی برای مهار این موشک‌ها را داریم، اما قربانیان بالقوه این رویارویی، پایتخت‌های کشورهای اروپایی هستند.

پسکوف یادآور شد به همان ترتیبی که جنگ سرد با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق پایان یافت، چنین رویارویی می تواند اروپا را به طور کلی تضعیف کند.

وی افزود: اروپا حال و روز خوبی ندارد و در حال فروپاشی است. با یک پیکربندی متفاوت، تکرار تاریخ اجتناب ناپذیر است.

کاخ سفید در جریان اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن اعلام کرد که استقرار دوره‌ای برخی سلاح‌های دوربرد از جمله موشک‌های کروز تام‌هاوک را در آلمان از سال ۲۰۲۶ با هدف بازدارندگی آغاز خواهد کرد.

به اعتقاد مسئولان کاخ سفید «بهره‌برداری از این قابلیت‌های پیشرفته، تعهد ایالات متحده به ناتو و مشارکت‌ این کشور در بازدارندگی یکپارچه اروپا را نشان می‌دهد».

با این حال، کرملین پیش‌تر ضمن انتقاد شدید نسبت به این اقدام، واشنگتن را به برداشتن گامی تازه به سوی جنگ سرد جدید و مشارکت مستقیم در درگیری اوکراین متهم کرده است.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که آندری بلوسوف، وزیر دفاع این کشور با همتای آمریکایی خود، لوید آستین تماس تلفنی داشته و در مورد کاهش خطر «تشدید احتمالی تنش ها» گفتگو کرده است.

برلین: استقرار موشک‌های دوربرد آمریکایی تصمیمی درست در زمان مناسب است

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان علیرغم انتقاد‌های مطرح از سوی اعضای حزب سوسیال دموکرات، از تصمیم ایالات متحده برای استقرار موشک‌های دوربرد در کشورش استقبال کرده است.

این تصمیم نشان دهنده بازگشت دوباره موشک‌های کروز آمریکا به خاک آلمان پس از ۲۰ سال غیبت است.

آقای شولتس در دفاع از این تصمیم، در حاشیه نشست سران ناتو به خبرنگاران گفت که این اقدامی بازدارنده در راستای تامین صلح است که وی آنرا «ضروری و مهم در زمان مناسب» می‌داند.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی کشورش تاکید کرد که تصمیم استقرار موشک‌ها «کمبود بسیار جدی» در ظرفیت‌های کشور را جبران می‌کند.

پاسخ واشنگتن به هشدار کرملین

در پاسخ به هشدار کرملین مبنی بر اینکه استقرار موشک‌های آمریکا می‌تواند پایتخت‌های اروپا را در معرض خطر قرار دهد، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده و ناتو «به دنبال درگیری نظامی با روسیه نیستند... اما هر اقدام نظامی علیه متحدان ناتو پاسخی قاطعانه به دنبال خواهد داشت.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: روسیه مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید برای امنیت متحدان و صلح و ثبات در منطقه یورو-آتلانتیک است.

وی سپس با اشاره به تهاجم نظامی مسکو به اوکراین افزود: این روسیه بود که جنگ را آغاز کرد و می‌تواند همین امروز آن را پایان دهد.

ارتش آلمان موشک‌های دوربردی که از زمین پرتاب شوند را در اختیار ندارد و تنها مجهز به موشک‌های کروزی است که توسط هواپیما قابل شلیک هستند.

استقرار موشک‌های بالستیک آمریکایی از نوع پرشینگ در آلمان غربی طی دهه ۱۹۸۰، در اوج جنگ سرد به تظاهرات گسترده‌ای دامن زد و صدها هزار معترض صلح‌جو را به خیابان‌ها کشاند.

موشک‌های آمریکایی حتی پس از اتحاد دوباره آلمان و تا دهه ۱۹۹۰ همچنان در این کشور مستقر بودند.

اما پس از جنگ سرد و با کاهش تهدید‌ها از جانب مسکو، ایالات متحده تعداد موشک‌های مستقر در اروپا را به طور قابل توجهی کاهش داد.

کشورهای ناتو به رهبری ایالات متحده، پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، رو به تقویت ظرفیت‌های دفاعی خود در اروپا آورده‌اند.

منبع: یورونیوز

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما