شناسهٔ خبر: 67670511 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بزرگداشت شهدای جوار امامزاده پیرمحمد سنندج + تصاویر

یادواره شهید عبدالله طرطوسی و ۳۱ شهید واقع در جوار امامزاده پیرمحمد سنندج برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، یادواره شهید عبدالله طرطوسی و 31 شهید واقع در جوار امامزاده پیرمحمد این شهر ظهر امروز با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان، مسئولان استانی و شهرستانی و خانواده‌های معظم شهدا در یک فضای صمیمانه و ساده برگزار شد.

علی کلوندی، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و تسلیت ماه محرم اظهار داشت: هدف از برگزاری این مراسم در امام زاده پیرمحمد و ایام محرم به مناسبت سالروز شهادت شهید عبدالله طوسی بود که در راستای راهبرد اصلی حوزه دفاع مقدس و ترویج ایثار و‌شهادت این برنامه تدارک دیده شد.

وی افزود: در این مکان مقدس 31 شهید والامقام تدفین و خاکسپاری شده که ادای احترام به این شهدا بسیار ارزشمند و ضروری است. امروز خانواده‌هایی که عزیزانشان در این مکان دفن شده‌اند به این مراسم دعوت شدند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان با ذکر اینکه این شهدا در ناآرامی‌های کردستان و جنگ دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نایل آمده‌اند، خاطر نشان کرد: شهید عبدالله طرطوسی فرمانده سپاه مریوان در سال 58 در حادثه 23 تیر به دست عوامل ضد انقلاب و گروهک‌ها به شهادت رسید.

وی به نقل قولی از شهید چمران پرداخت و گفت: این شهید والامقام درباره واقعه 23 تیرماه سال 58 و حوادث بعد از آن می‌گوید: «در شهر مریوان 25 پاسدار کرد محلی زندگی می‌کردند که اهل مریوان بودند و در مریوان خانه داشتند، پاک و بی‌گناه بودند جرمی اگر داشتند این بود که به انقلاب اسلامی ایران معتقد بودند و نمی‌خواستند از گروهک‌های چپ متابعت کنند. در 23 تیرماه 58، صدها تن از افراد مسلح گروهک‌ها وارد مریوان شدند و پاسداران را محاصره کردند. نیمی از آنها را کشتند و بقیه را مجروح، و یا متواری کردند یکی از پاسداران مجروح را با موزائیک سر بریدند و جسد او را روی سنگ‌فرش‌ها و اطاق‌ها کشاندند که نواری پهن از خون او همه‌ جا را گلگون کرده بود، در این صحنه جنایت، احزاب نتوانستند حتی وجود 25 پاسدار بومی را که مخالف آنها بودند تحمل کنند آنها را وحشیانه قتل عام نمودند. یکی از آنها شهید طرطوسی بود که تحت هیچ شرایطی حاضر به تسلیم نشده و با شعار پاسدار خمینی تسلیم نمی‌پذیرد، ایستادگی کرد. گروهک‌ها به داخل مقر رفته و با گذاشتن نارنجک زیر گلویش او را در 24 تیر به شهادت رساندند.

کلوندی عنوان کرد: در این مکان شهید تعریف هم تدفین شده که در زمان بنی صدر ترور می‌شود. برگزاری این مراسم با همکاری دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و امنیتی بود که از آنها تشکر می‌کنم.

وی اذعان کرد: این مکان بسیار گمنام است، متأسفانه به مزار شهدا و امام‌زاده توجه نشده بسیاری از مسئولان تاکنون یک بار به این مکان نیامده‌اند، خانواده‌های این شهدا دغدغه‌مندند که این مکان مورد رسیدگی و برنامه‌ها اجرا شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان اظهار کرد: همه شهدا ارج بسیار والایی دارند، اما برخی از شخصیت‌ها ظرفیت بزرگی دارند، دستگاه‌های فرهنگی باید بعد از 45 سال توجه ویژه به شهادت تخت طرطوسی شهید حادثه مریوان داشته باشند چراکه حادثه مریوان یک حماسه و ایثار مردم کُرد بر علیه ضد انقلاب و دفاع از نظام جمهوری اسلامی است.

مسئولان استانی در این مراسم با قرائت فاتحه به مقام شهدای این خطه ادای احترام کردند. در پایان از این خانواده‌های معظم شهدا تجلیل به عمل آمد.

به گزارش تسنیم؛ شهید عبدالله طرطوسی در اول فروردین سال 1329 در خانواده‌ای از خیل کوچ‌نشینان، کودکی به دنیا آمد. از همان بدو تولد، آثار دیانت و صداقت بر ناصیه‌اش هویدا بود. عشق او به دین و عمل به دستور شرع مقدس اسلام در تمام وجودش موج می‏‌زد. مستند چهل سردار روایت زندگی سرداران و بزرگمردان کردستانی است که تا آخرین لحظه عمر خود در برابر دشمنان انقلاب اسلامی ایستاده و از کشور دفاع کردند و شهید عبدالله طرطوسی یکی از این شهیدان والامقام که در 23 تیرماه سال 58 به شهادت رسید.

انتهای پیام/484/

نظر شما