شناسهٔ خبر: 67670497 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

قمر بنی هاشم(ع) اسطوره و الگوی نصرت است

کارشناس مذهبی گفت: ما هر جا به اوج رسیدیم از نصرت و یاری امام رسیدیم اما هر جا به حضیض ذلت افتادیم در نتیجه یاری نکردن امام بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع سخنران مذهبی و پژوهشگر نهج البلاغه در جمع عزاداران هیئت ثارالله زنجان اصلاح اوضاع امت پیامبر صلی‌الله هدف اصلی حرکت امام حسین (ع) دانست و بیان کرد: برای اصلاح دو چیز لازم است؛ اولی یک اصلاح گر که دانش و توانایی لازم را داشته باشد و دیگری زمینه‌هایی که از طرف جامعه باید آماده شود. آنچه که وظیفه مردم و امت است در یک عبارت در معارف اهل بیت جمع می‌شود و آن هم نصرت امام است.

وی تصریح کرد: خداوند امام را به گونه‌ای تأیید کرده که همه آنچه یک مدیر و رهبر نیاز دارد، داشته باشد. اما امام هم که باشی برای اصلاح جامعه نیاز به کمک داری. نصرت امام، مجموعه تکالیف ماست نسبت به تکالیفی که ما به امام نیاز داریم تا همه منابع را مدیریت و با همه موانع مبارزه کند و ما طعم شیرین زندگی معنوی را در این دنیا بچشیم. ما هر جا به اوج رسیدیم از نصرت و یاری امام رسیدیم اما هر جا به حضیض ذلت افتادیم در نتیجه یاری نکردن امام بوده است.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه نصرت ولی حق در هر زمانی عیناً همان یاری خداست افزود: تفاوت اطاعت مردم از رهبر در دستگاه ولایی الهی با اطاعت مردم از حاکمانشان در دستگاه‌های دیگر از اینجا شروع می‌شود که در دستگاه ولایی، ولی حق، قبل از اینکه بر بدن‌ها حکمرانی کند بر دل‌ها حکومت کرده است. زمانی که امام قیام می‌کند چرا زیر پرچم او خلوت است؟ چون که آن‌ها دیگر قلب‌هایشان مرده است و لیاقت اینکه خدا به قلب اینها عنایت بکند را ندارند. نصرت امام یک مقام است و نه یک تکلیف صرف، کسی که به مقام نصرت امام برسد به اعلا ترین درجات انسانی رسیده است.

وی در ادامه به ویژگی حضرت ابالفضل العباس (ع) به عنوان یکی از بزرگترین یاوران ولایت اشاره کرد و گفت: قمر بنی هاشم اسطوره و الگوی نصرت است. تکلیف اصلی ما هیئتی‌ها این است که هر چه آمده بر سرمان در تاریخ را جدی بگیریم، و بلند شویم برای اماممان یار جمع کنیم. یار جذب کردن با سر و صدا کردن نیست بلکه ما باید قلب‌ها را برگردانیم. برای همه ما تکلیف واجب عینی است که امام را نصرت کنیم. نصرت ولی، نقطه حساسی است، آنقدر باید مواظب خودمان باشیم که در لحظه نصرت خواهی امام نه گیج شویم نه بترسیم نه طمع کنیم. امیرالمومنین در نهج البلاغه می‌فرماید که اوضاع مردم اصلاح نمی‌شود مگر به دو رکن اولی والیان صالح که این شرط لازم است، و شرط کافی این است که امت پای نقشه و برنامه امام استقامت کنند، اما اگر مردم به حاکم چیره شوند و یا زمامدار بر مردم ستم کند بلایا آن‌ها را فرا می‌گیرند. ما دو وظیفه داریم: یک گسترش گفتمان نصرت ولی، دوم اینکه چگونه خیمه ولی را پر از یار کنیم. ما اگر پای نصرت امام نایستیم همه نعمت‌ها تبدیل به نقمت می‌شود. امروز تکلیف ما تبیین است.

نظر شما