شناسهٔ خبر: 67670351 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

رکود بازار طلا در دوران گذار سیاسی/ چینش تیم اقتصادی دولت جدید برای بازار مهم است

بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، بازارهای مالی با پشتوانه دلار در روند کاهشی قرار گرفتند، اما تثبیت قیمت طلای جهانی بالای مرز ۲۴۰۰ دلاری، بازار طلای داخلی را با رشد محدودی مواجه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سهراب اشرفی کارشناس اقتصادی و فعال بازار طلا با اشاره به اینکه تحویل دولت فعلی به دولت جدید بازارهای مالی را در دوران گذار قرار داده است به رکود روزهای محرم در بازار طلا اشاره کرد. به اعتقاد وی برای مشخص شدن روند قیمت در این بازار باید تا پایان شهریور صبر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلا و سکه در هفته اخیر مطابق سال‌های گذشته در رکود محرم گرفتار شده است. بازار مرکزی طلا در پایتخت تعطیل است و کاهش تقاضا، بازار طلا را از تکاپو انداخته است. در همین راستا سهراب اشرفی کارشناس اقتصادی در خصوص روند قیمت در بازار طلای داخلی به عوامل اثرگذار بر این بازار اشاره کرد و سابقه تاریخی تعطیلی بازار طلا در تهران را به دوران صفویه و قاجار نسبت داد.

بازار طلا تعطیل است اما طلافروشی‌ها فعال هستند
سهراب اشرفی کارشناس بازار طلا و فعال اقتصادی با اشاره به سابقه تاریخی تعطیلی بازار طلا در بازار تهران به تجارت‌نیوز گفت: «از زمان صفویه و قاجار رسم بوده که بازار مرکزی طلا در تهران چند روز مانده به تاسوعا و عاشورا تا سوم امام حسین (ع) تعطیل بوده است. در هفته جاری نیز بازار مرکزی طلا در تهران تعطیل است اما معاملات تلفنی و یا به اصطلاح پشت خطی انجام می‌شود؛ همچنین سایر مراکز و مغازه‌های طلافروشی در سطح شهرها باز هستند.»

وی در خصوص چگونگی کشف قیمت در بازار طلا اظهار کرد: «بورس کالا فعال است و معاملات پشت خطی هم انجام می‌شود. همچنین فروشگاه‌های طلا در داخل کشور فعالیت دارند؛ بنابراین برای کشف قیمت هیچ مشکلی وجود ندارد.»

با شروع ربیع‌الاول، تقاضا در بازار طلا رشد می‌کند
این فعال اقتصادی در خصوص روند تقاضا در ماه محرم گفت: «به طور سنتی در ماه محرم تا نیمه صفر و تا قبل از اربعین به جهت افت قیمت دلار و کاهش تقاضا، بازار طلا مقداری رکودی می‌شود؛ اما بعد از اربعین و با توجه به نزدیک شدن به ربیع‌الاول و مناسبت‌های پیش رو بازار طلا کم‌کم رونق می‌گیرد.»

بازار جهانی لیدر بازار داخلی طلا شد
اشرفی در خصوص روند قیمت طلا در روزهای اخیر اظهار کرد:‌ «قیمت طلا در بازارهای جهانی طی چند روز گذشته روند افزایشی داشت و بالای محدوده ۲۴۰۰ دلاری تثبیت شد. بازار داخلی طلا نیز تحت تاثیر افزایش قیمت اونس جهانی طلا افزایش محدودی را تجربه کرد.»

وی افزود: «برآیند دو فاکتور دلار و اونس جهانی طلا روند قیمت در بازار داخلی طلا را مشخص می‌کند. در هفته گذشته و بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات، ریتم بازار طلا تحت تاثیر دلار نزولی شد؛‌ اما قیمت طلای جهانی مقداری بازار داخلی طلا را صعودی کرد. ادامه روند قیمت در بازار طلای داخلی به روند قیمت دلار و بازارهای جهانی بستگی دارد»

بازارها در دوران گذار سیاسی قرار دارند
اشرفی افزود: «در حال حاضر در دوران گذار قرار داریم. یعنی دولت قبل باید امور کشور را به دولت جدید تحویل دهد. تا این اقدامات صورت بگیرد و این پروسه تحویل طی شود و با توجه به تعطیلات زیاد در شهریور به نظر نمی‌رسد بازارها تغییرات قیمتی قابل توجهی نداشته باشند.»

وی به تعطیلات رسمی شهریور اشاره کرد و افزود: «سیاست‌های دولت جدید و اینکه چه شخصی قرار است رئیس کل بانک مرکزی شود، همچنین چینش تیم اقتصادی دولت پزشکیان و روند قیمت دلار، فاکتورهایی هستند که بعد از پایان تابستان و در نیمه دوم سال در تعیین قیمت طلا و سکه نقش زیادی دارند.»

۲۲۰

نظر شما