شناسهٔ خبر: 67670148 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس کل دادگستری فارس تأکید کرد:

ضرورت به حداقل رسیدن تعارض در نظرات کارشناسی دادگستری

زهرا عسگری

رئیس کل دادگستری استان فارس بر اتقان و به حداقل رسیدن تعارض در نظرات کارشناسی تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی امروز، ۲۴ تیرماه در مراسم تحلیف ۸۰ تن از کارشناسان رسمی دادگستری در شیراز گفت: در جمع کارشناسان رسمی چهره‌های علمی، با تدبیر، متخصص و کاردان بسیاری وجود دارد و همین امر بدنه کارشناسی استان را در کشور سرآمد و صاحب نظر ساخته است.

وی تصریح کرد: کارشناسان چشم بینای قضات در رسیدگی به پرونده‌های تخصصی هستند و قضات با تکیه بر نظرات تخصصی کارشناسان و اعتماد به این نظرات آراء بسیاری را صادر می‌کنند که همین امر حکایت از جایگاه حساس کارشناسان و مجموعه کانون در فرایند دادرسی دارد.

موسوی با بیان اینکه تأثیر نظرات کارشناسی در صدور آراء جایگاه کارشناسان را ویژه‌تر  و حساس‌تر کرده است، بر تقویت خود نظارتی کارشناسان با تکیه و پایندی بر سوگند حرفه‌ای تأکید کرد و گفت: شخصی که می‌خواهد محکمه و قاضی را به سمت و سوی احقاق حق و اجرای عدالت سوق دهد باید ضمن احراز شرایط نفسانی، دینی و اعتقادی با ادای سوگند شرافت و اخلاق انسانی را ضمانت حُسن انجام کار خود قرار می‌دهد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت اتقان نظرات و به حداقل رساندن تعارضات در دیدگاه‌های فنی و تخصصی اشاره کرد و افزود: مدیریت مجموعه کارشناسان رسمی دادگستری فارس باید علاوه بر توجه ویژه به خصوصیات علمی و تخصصی، موضوع آموزش‌های مستمر را در کنار  برنامه‌ریزی سازمان‌دهی شده جهت ارتقا و به‌روزرسانی دانش کارشناسان در دستور کار قرار دهند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس پرهیز از اظهار نظرهای متعارض و به‌کارگیری دیدگاه جامع‌الاطراف را از شاخصه‌های برجسته و مهم کارشناسان بر شمرد و تصریح کرد: فلسفه ارجاع پرونده به کارشناس باز شدن ابعاد پیچیده تخصصی در موضوعات غامض و ثقیل و کمک به اتخاذ تصمیم صحیح و عادلانه توسط قاضی است. بنابراین اگر کارشناس با علم، مهارت و تخصص خود واقعیات را به درستی تبیین کند در ثواب عظیم جاری شدن عدل و احقاق حق سهیم و شریک خواهد بود.

موسوی، توزیع عادلانه کارشناسی را از جمله اهداف مجموعه قضایی در راستای اجرای سند تحول قوه قضائیه خواند و گفت: ارجاع عادلانه به کارشناسان علاوه بر کوتاه‌تر شدن فرایند دریافت نظرات و کاهش اطاله در دادرسی‌ها، تعالی خانواده بزرگ دستگاه قضایی در حوزه کارشناسی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

نظر شما