شناسهٔ خبر: 67669332 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هزینه تولید و نصب سازه LSF و مقایسه آن با سیستم اجرای سنتی

هزینه ساخت سازه و نصب سازه LSF را می توان در چند بخش بررسی و محاسبه نمود. در ذیل به صورت مختصر به بررسی ومقایسه آیتم های(ساره ال اس اف و سازه بتنی و اسکلت فولادی) که شامل هزینه می باشد می پردازیم.

صاحب‌خبر -
  • طراحی و تهیه دفترچه محاسبات : قبل از تهیه سازه LSF  باید نسبت به تهیه و یا انطباق نقشه های معماری که ابعاد و طول دهانه های مناسب جهت سازه ال اس اف می باشد اقدام کرد. در اینجا باید تاکید شود که سعی شود در سیستم سازه نیوزلندی طول دهانه بیش از شش متر نباشد ، به این دلیل که هر چه طول دهانه بیشتر باشد ، ارتفاع سازه سقف ( خرپا ، جویست ، باکس ، روف ) بیشتر و در نتیجه هزینه ساخت افزایش می یابد. پس از تهیه و تایید نقشه معماری و بررسی آن به وسیله نرم افزار محاسباتی و عملیاتی frame cad محاسبه می گردد. پس از آن نقشه های اجرایی و دفترچه محاسبات تهیه می گردد. البته این نکته رو در در نظر گرفت دفترچه های محاسباتی بیشتر جهت پروژه های ملی و دولتی و عظیم تهیه می گردد و در پروژه های کوچک نیازی به تهیه دفترچه های محاسباتی نمی باشد. به طور میانگین 5 تا 10درصد از هزینه های تمام شده سازه ال اس اف جهت تهیه نقشه ها و محاسبات در نظر گرفته می شود.
  • خرید ورق گالوانیزه و ساخت سازه ال اس اف : جهت ساخت سازه های ال اس اف در روش نیوزلندی معمولا از ورق گالوانیزه با ضخامت 1 میلی متر و 1.2 میلی متر استفاده می گردد. بهتر است از ورق هایی که مقدار روی بیشتری جهت گالوانایز نمودن آن استفاده شده است تهیه نمود. در بازار ایران می توان از تولیدات کارخانه امیر کبیر کاشان استفاده نمود . مقدار مصرفی ورق گالوانیزه در سازه ال اس اف با توجه به ضخامت ورق و نقشه های اجرایی متفاوت می باشد ولی به طور میانگین در هر متر مربع در سازه ال اس اف ، مابین 35 تا 50 کیلوگرم ورق گالوانیزه استفاده می گردد. هزینه ساخت سازه ال اس اف معمولا ما بین 10 تا 15 درصد از هزینه ساخت و نصب نهایی در هر متر مربع زیر بنا می باشد. در سیستم های سنتی هزینه سازه و اسکلت بتنی تا حدودی نزدیک به سازه LSF و شاید کمتر از آن باشد . ولی هزینه اسکلت فولادی نزدیک به 30 تا 40 درصد گرانتر از سازه ال اس اف می باشد.
  • حمل سازه و مصالح ال اس اف تا پروژه و تهیه جرثقیل : باید هزینه حمل سازه از مبدا (کارگاه ساخت سازه ال اس اف ) تا محل پروژه و تخلیه آن به وسیله جرثقیل اضافه گردد. همچنین در برخی موارد با توجه به ابعاد پروژه پس از سرهم بندی دیواره و سقف سازه جهت نصب ساز ال اس اف نیاز می باشد که چرثقیل در محل پروژه حاضر باشد. هزینه حمل و چرثقیل با توجه مسافت وشهر مورد نظر و صعب العبور بودن مسیر منتهی به پروژه افزایش داشته باشد. این نکته قابل تامل می باشد که در سیستم اجرای سازه ال اس اف هزینه حمل سازه و مصالح بسیار کمتر از سیستم سنتی خواهد بود و این نکته بسیار مهمی هم به جهت هماهنگی جهت ارسال مصالح و هم از جهت هزینه کرد تمام شده پروژه خواد بود.

 

  • اجرای فونداسیون ال اس اف : هزینه اجرای فونداسیون در سیستم سازه ال اس اف به دلیل ماهیت آن و سبک بودن سازه LSF به نسبت سیستم های سنتی مانند اسکلت بتنی و فولادی کمتر خواهد بود.به این صورت که با توجه به سبک بودن سازه ال اس اف مقدار بتن و میلگرد مصرفی و خاکبرداری در این سازه نسبت به سازه سنتی کمتر خواهد بود و به طور معمول هزینه اجرای پی برای سازه ال اس اف حدود 50 درصد کمتر از سیستم اسکلت بتنی و فلزی می باشد. باید در نظر داشت که سیستم سازه ال اس اف بیشتر جهت ساختمان ویلایی و تا دو طبقه و یا مکان هایی که نیاز به اضافه اشکوب می باشد مناسب می باشد.
  • نصب سازه ال اس اف و پوشش های آن : هزینه اجرای سازه ال اس اف و پوشش های آن در مقایسه با سیستم های سنتی ( بنایی) که برای اجرای هر آیتم نیاز به نیروی متخصص آن کار و برنامه زمان بندی مناسب می باشد ، غالبا با یک اکیپ و با سرعت زیاد انجام می گردد که باعث کاهش هزینه های غیر ملموس مانند زمان و اسکان کارگری ، بیمه ساختمان و مسولیت مدنی ، هزینه حمل مصالح و سایر موارد می گردد . در واقع کارفرما در اکثر مواقع فقط وظیفه اجرای فونداسیون و تاسیسات پروژه را بر عهده دارد و ما بقی آیتم های اجرایی توسط پرسنل اجرایی سازه ال اس اف انجام می گردد. باید توجه داشت که زمان اجرای پروژه با سیستم سازه LSF بسیار کمتر از اجرای سیستم سنتی و در حدود یک پنجم سیستم اجرای سنتی می باشد. هزینه های نصب سازه و پوشش های ال اس اف در مقایسه با سایر روش های اجرایی کمتر می باشد.

با عنایت به تمام مسایل و موارد مورد نظر در مباحث فوق میتوان به این نتیجه رسید که سیستم اجرایی سازه ال اس اف بر خلاف روشهای سنتی ساخت سازه به دلیل سبکی و تولید سریع آن برای ساختمانهای ویلایی و اضافه بنا بر روی سازه قدیمی یکی از بهترین گزینه ها می باشد . به طوری که هزینه تمام شده ساخت و ساز با سیستم ال اس اف با روشهای سنتی تفاوت چندانی نداشته و چه بسا با در نظر گرفتن زمان ساخت و تکمیل آن ( حدودا دو تا سه ماه ) گزینه بسیار مناسبی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی اجرای سازه و دریافت مشاوره و استعلام هزینه اجرا وخرید متریال با  www.khoshkehchin.com  و یا شماره تلفن 02188058120 در ارتباط باشید

"این مطلب تبلیغاتی است"

نظر شما