شناسهٔ خبر: 67669317 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مختار به سومین قطب ذخیره‌سازی گاز تبدیل می‌شود

با احداث جاده دسترسی موقعیت حفاری و حفاری یک حلقه چاه ارزیابی میدان و پروژه ذخیره سازی گاز طبیعی در میدان مختار ، این میدان به عنوان سومین قطب ذخبره سازی گاز در کشور تبدیل می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران  مهدی حیدری به همراه نایب رئیس کمیسون انرژی مجلس شورای اسلامی  و هیاتی از مدیران نفتی و مقامات استانی ، در بازدید از پروژه توسعه میدان گازی مختار یاسوج واقع در استان کهکیلویه و بویر احمد با اشاره به توسعه قریب الوقوع این میدان خاطرنشان کرد : با توجه به موقعیت استراتژیک میدان مختار و لزوم توجه جدی به جبران ناترازی گاز ، توسعه این میدان در دستور کار شرکت نفت مناطق مرکزی ایران قرار گرفت که هم اکنون حدود 85 درصد طراحی لوکیشن حفاری آن صورت گرفته و بزودی دکل برای حفاری چاه ارزیابی مستقر می شود .

وی افزود : با حفاری این حلقه چاه که طی مدت هفت ماه صورت می گیرد ، برنامه جامع توسعه میدان (MDP ) تهیه شده و برا ساس آن تعداد چاههای مورد نیاز جهت حفاری مشخص می شود و می توانیم نگاه منطقی و درازمدت شرکت ملی نفت ایران برای توسعه و تبدیل این میدان به مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی داشته باشیم.

بر اساس این گزارش در برآوردهای اولیه که با حفاری چاه اکتشافی صورت گرفته ، تولید روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز شیرین تعیین شده است که تولید نهایی و دقیق منوط به  اطلاعات چاه ارزیابی است.

این گزارش می افزاید ، مخزن گازی مختار یاسوج از میدان‌های هیدروکربوری توسعه‌نیافته کشور است که به لحاظ نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی محسوب می‌شود. براساس برآورد های اولیه پس از تخلیه مخزن ، امکان ذخیره سازی سالانه معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب فراهم می شود  تا در هشت ماه گرم سال روزانه پنج  میلیون مترمکعب در مخزن ذخیره و در ماه‌های سرد سال روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب از آن باز تولید شود.این مخزن در استان کهگیلویه و بویر احمد و فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است و  وجود گاز در مخزن مختار با حفر نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ به اثبات رسید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما