شناسهٔ خبر: 67669067 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

سرطان روده بزرگ بر عملکرد کدام قسمت‌ها تأثیرگذار است؟

با افزایش سن، ریسک و خطر ابتلا در بیماری سرطان روده بزرگ افزایش می‌یابد؛ بنابراین، غربالگری یکی از مهم‌ترین موضوع برای پایش سلامت به‌حساب می‌آید که لازم است افراد به آن توجه ویژه داشته باشند.

صاحب‌خبر -

یک پزشک گفت: مکان‌های شایعی که سرطان روده بزرگ در آن‌ها می‌تواند پخش شود و بر عملکرد آن‌ها تأثیر منفی بگذارد کبد، ریه و مغز است؛ به‌عنوان‌مثال ممکن است فردی در عملکرد ریه خود دچار اختلال شده باشد و با عکسبرداری، متوجه توده سرطانی در ریه خود شود که ناشی از سرطان روده بزرگ است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد سیاهکالی مرادی با شاره به اینکه یکی از شایع‌ترین سرطان‌های در دنیا سرطان روده بزرگ است، اظهار کرد: به‌صورت کلی سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در بانوان شایع‌ترین نوع سرطان‌ها هستند و پس از آن سرطان روده بزرگ، در رتبه سوم شایع‌ترین سرطان‌ها قرار دارد.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه سرطان روزه بزرگ شیوع نسبتاً بالایی دارد، آگاهی از نوع این بیماری، راهکار‌های پیشگیری از ابتلا و فرایند درمان می‌تواند، نقش بسزایی در کاهش روند ابتلا به آن داشته باشد.

این پزشک عمومی خاطرنشان کرد: با افزایش سن، ریسک و خطر ابتلا در بیماری سرطان روده بزرگ افزایش می‌یابد، بنابراین غربالگری یکی از مهمترین موضوع برای پایش سلامت به‌حساب می‌آید که لازم است افراد به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به طول روده بزرگ، تا فرایند گوارش صورت گیرد، بیماری سرطان روده بزرگ می‌تواند علائم بسیار متفاوتی در بدن داشته باشد و یا بدون علائم پیشروی کند به همین خاطر ابتلا به این بیماری شایع است چراکه در بسیاری از افراد به دلیل خاموشی علائم، پیشگیری صورت نمی‌گیرد.

سیاهکالی مرادی گفت: معمولاً این بیماری به‌صورت پولیپ بروز و ظهور پیدا می‌کند که این پولیپ‌ها می‌توانند ضایعات پیش سرطانی را تولید کنند و براثر پیشرفت به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند. در واقع می‌توان گفت که غالب انواع سرطان‌های روده بزرگ، ضایعات پولیپی هستند و بسته به اینکه ضایعه پولیپی کوچک یا بزرگ باشد و یا محل جایگزینی آن ابتدای روده و یا انتهای روده باشد، علائم بیماری متفاوت است.

وی با بیان اینکه یکی از شایع‌ترین علامت‌هایی که در مواجهه با این بیماری وجود دارد، تغییر خلق‌وخوی روده است، افزود: اگر فردی متوجه تغییر عادات مزاجی خود شد، لازم است که جهت پیشگیری از بیماری سرطان روده بزرگ، معاینه و چک شود.

پزشک مرکز بهداشت راه‌آهن قزوین اظهار کرد: یبوست از دیگر علامت‌های بیماری سرطان روده بزرگ است، البته در خصوص یبوست باید برخی موارد را بررسی کرد که علت از کم‌تحرکی است یا مصرف مایعات فرد به‌اندازه کافی نیست و یا اینکه بدن افراد فیبر و سبزیجات کافی دریافت نمی‌کنند. اما اگر این علائم موردبررسی قرار گرفت و فرد در تحرک، مصرف مایعات و همچنین مصرف فیبر و سبزیجات دچار مشکل نبود باید غربالگری سرطان‌های روده در این فرد مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: خونریزی از دیگر علائم بیماری سرطان روده بزرگ است. خونریزی می‌تواند به ۲ صورت مخفی و پیدا باشد که برای خونریزی مخفی نیاز است که افراد مستعد به سرطان روده بزرگ آزمایش دهند. علامت‌های متفرقه دیگری همچون تغییر کالیبراسیون یا قطر مدفوع می‌تواند هشداری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد.

سیاهکالی‌مرادی بیان کرد: برای تشخیص این بیماری از سنین ۴۵ سالگی به بعد غربالگری توصیه می‌شود که یکی از معروف‌ترین روش‌های غربالگری کلونوسکوپی است. هر فردی که به‌واسطه کلونوسکوپی قصد غربالگری سرطان روده بزرگ را داشته باشد، در صورت عدم مشکل تا ۱۰ سال آینده نیاز به تکرار غربالگری ندارد؛ غربالگری روده بزرگ از ۴۵ سالگی تا ۷۵سالگی توصیه می‌شود و بعد از این سن تا ۸۵ سالگی بستگی به وضعیت کلی بیمار می‌تواند ادامه یابد.

وی بابیان اینکه ژنتیک تأثیر بسزایی در ابتلا به این بیماری دارد، گفت: خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ برای افرادی که در سابقه خانوادگی خود این بیماری را تجربه کرده باشند، بیش از سایرین است.

این پزشک قزوینی خاطرنشان کرد: پرتو درمانی در ناحیه شکم و لگن که یکی از روش‌های درمان انواع سرطان‌های این ناحیه است، یکی از فاکتور‌های خطر در ابتلا به سرطان روده بزرگ محسوب می‌شود از این رو که پرتو‌های رادیواکتیو به تمام سلول‌ها از سالم تا سرطانی تابیده می‌شود.

وی گفت: بر اساس آمار بهداشت جهانی، با درصد خیلی کمی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در مردان بیش از زنان است؛ بنابراین جنسیت یک فاکتور خطر برای ابتلا به سرطان محسوب نمی‌شود بلکه سن و افزایش سن است که خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

سیاهکالی مرادی بیان کرد: به‌طورکلی برخی فاکتور‌های محیطی برای پیشگیری از بیماری سرطان روده مؤثر هستند یکی از این فاکتور‌های محیطی، فعالیت بدنی است. هرچه فعالیت بدنی بیشتر باشد و وزن افراد کمتر باشد ریسک ابتلای کمتری برای ابتلا وجود دارد.

وی معتقد است که اکثر سرطان‌ها براثر تغییر سبک زندگی شیوع بیشتری پیدا کرده است و به تمامی افراد بالای ۴۵ سال توصیه می‌کند که تحت هیچ شرایطی مصرف فیبر، میوه‌جات و سبزیجات را کاهش ندهند.

این پزشک خاطرنشان کرد: استفاده بیش از حد از گوشت‌های پردازش شده، نمک، سوسیس و کالباس‌ها، مصرف الکل و دخانیات ازجمله فاکتور‌های خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها ازجمله سرطان روده بزرگ هستند.

وی در خصوص بهترین راه درمان بیماری سرطان روده بزرگ افزود: ارجح‌ترین روش برای درمان سرطان روده بزرگ، جراحی است. بر اثر جراحی توده‌ای که مبتلا به سرطان است برداشته می‌شود. هرچند که روش‌های کمکی دیگری مانند پرتو درمانی و شیمی‌درمانی در کنار جراحی وجود دارند، اما جراحی یکی از بهترین روش‌های درمانی است و جراحان بیشتر برای کوچک کردن ضایعه‌ها از پرتودرمانی و شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند.

سیاهکالی مرادی در پایان اظهار کرد: مکان‌های شایعی که سرطان روده بزرگ در آن‌ها می‌تواند پخش شود و بر عملکرد آن‌ها تأثیر منفی بگذارد کبد، ریه و مغز است؛ به‌عنوان‌مثال ممکن است فردی در عملکرد ریه خود دچار اختلال شده باشد و با عکسبرداری، متوجه توده سرطانی در ریه خود شود که ناشی از سرطان روده بزرگ است.

برچسب‌ها:

نظر شما