شناسهٔ خبر: 6766887 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

افزايش تغذيه انحصاري نوزادان با شير مادر نسبت به سال گذشته

موج - معاون بهداشت از افزايش دو درصدي تغذيه انحصاري با شير مادر از 53 درصد به 55 درصد در نوزادان نسبت به سال گذشته خبر داد و بر لزوم حمايت از مادران شيرده شاغل تاکيد کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، علي‌اکبر سياري در همايش بزرگداشت هفته جهاني تغذيه با شير مادر و پرورش کودک، گفت: تغذيه با شير مادر باعث جلوگيري از مرگ ميليون‌ها کودک و بيماري هزاران فرد در بزرگسالي مي‌شود.
شير مادر نعمتي است که به همه مادران داده شده و بايد قدر اين نعمت را بدانيم و قدرداني از آن هم استفاده به موقع و مناسب از آن است.
وي افزود: ما توانسته‌ايم در زمينه فرهنگ‌سازي تغذيه انحصاري نوزادان در شش ماه اول با شير مادر موفق عمل کنيم و اين که جامعه پزشکي، مردم و مادران پذيرفتند که تغذيه با شير مادر در شش ماه اول صد درصد کفايت تغذيه شيرخوار را مي‌کند، کار ساده‌اي نبود.
وي افزود: تبديل اين موضوع به يک فرهنگ در کشور کار فرهنگي بزرگي بوده است. در حال حاضر 55 درصد نوزادان ما در شش ماه اول تولد انحصاراً با شير مادر تغذيه مي‌شوند.
تا پايان سال دوم زندگي نيز تغذيه با شير مادر بايد ادامه پيدا کند. اين فرهنگ‌سازي هم جزو شعارهاي اصلي ما و خدماتي است که گروهي به سرپرستي مرندي آن را انجام داده‌اند.
معاون بهداشتي وزارت بهداشت ادامه داد: قدم دوم اين فرهنگ‌سازي، کارکنان بهداشتي هستند. ما بايد هم مادر را توانمند کرده و حمايت محيطي را فراهم کنيم و هم کارکنان بهداشتي را با همت همين دوستان بود که ما در سراسر کشور اين وضعيت را داريم که همه کارکنان ما حامي شير مادر هستند.
قدم سوم نيز بيمارستان‌هاي ما هستند که بايد دوستدار شير مادر باشند که اجراي اين کار نيز به راحتي امکان‌پذير نبود.
سياري همچنين ارتباط تماس نوزاد با مادر در لحظه اول تولد را بسيار مهم دانست و گفت: هرچقدر مزايا براي اين امر در نظر بگيريم، کم است.
وي درخصوص تبليغاتي که در زمينه شير خشک انجام مي‌شود، گفت: ما بايد مصمم باشيم از تبليغاتي که در زمينه مصرف شير خشک و پستانک انجام مي‌شود، جلوگيري کنيم و در اين زمينه نيز فعاليت‌هاي زيادي انجام شده است.
معاون بهداشتي وزارت بهداشت درخصوص تاثيرات تغذيه با شير مادر بر روي سلامت نوزاد، گفت: نوزادي که از شير مادر تغذيه مي‌کند سلامت مي‌ماند و بهره هوشي بهتري دارد.
همچنين از بروز بيماري‌هاي تنفسي، ادراري و دستگاه گوارش که سال‌ها تلاش مي‌شد پيشگيري شوند، جلوگيري مي‌شود. کودکي که از شير مادر تغذيه مي‌کند، کمتر ديابت نوع يک و سلياک مي‌گيرد.
وي افزود: امروز 36 ميليون نفر در دنيا به علت چهار بيماري سکته قلبي و مغزي، سرطان، ديابت، بيماري‌هاي مزمن تنفسي و آسم فوت مي‌کنند. تغذيه انحصاري با شير مادر تا شش ماه باعث مي‌شود نوزاد در بزرگ سالي کمتر دچار فشار خون شود.

تأثير شيرمادر در پيشگيري از ديابت
سياري با اشاره به بيماري فشارخون در کشور گفت: 50 درصد از مبتلايان به بيماري فشارخون از بيماري خود اطلاع ندارند. وي با بيان اين که ديابت نوع 2 نيز در 7.3 درصد از جمعيت بالاي 30 سال کشور وجود دارد، گفت: تغذيه نوزاد با شير مادر در پيشگيري از ديابت نوع 1 و 2 مؤثر است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: تغذيه با شير مادر همچنين در زمينه پيشگيري از سرطان پستان، رحم و تخمدان مؤثر است و باعث مي‌شود مادر کمتر به آن دچار شود.
کودکي که از شير مادر تغذيه مي‌کند تعامل و ارتباط اجتماعي بهتري دارد، در جامعه موفق‌تر مي‌شود و توسعه اجتماعي اتفاق مي‌افتد. از هر بعد نگاه کنيم، شير مادر مزاياي زيادي دارد.
وي گفت: ما امروز جمع شده‌ايم به شعار امسال که حمايت از مادران شيرده شاغل است، عمل کنيم. بايد محيطي فراهم شود که مادران به راحتي فرزند خود را شير دهند. در اين زمينه قانون نيز تصويب شده است که شش ماه مرخصي اجباري 9 ماه اختياري و همچنين يک ساعت مرخصي براي شير دادن به نوزاد در طول روز به اين مادران اختصاص داده شده است.

نظر شما