شناسهٔ خبر: 67668680 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت رسانه‌های هندی از اصلاحات «شی» در ارتش آزادی‌بخش خلق چین

تهران- ایرنا- روزنامه هندوستان تایمز، در گزارشی با اشاره به اصلاحات شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در ارتش آزادی‌بخش خلق نوشت: نزدیک به ۵۲ ژنرال ارشد این کشور از سال ۲۰۱۴ تا کنون با مجازات سنگین دولت چین مواجه شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، بر اساس فهرستی که توسط هندوستان تایمز از طریق اطلاعات منبع باز تهیه شده است، از میان افسرانی که با اصلاحات شی روبه‌رو هستند نزدیک به ۵۲ ژنرال ارشد از سال ۲۰۱۴ با مجازات‌های سنگین مواجه شده‌اند.

رئیس جمهوری چین، برای پاک‌‍سازی نیروهای مسلح این کشور از شر فساد، کارزاری جدی را آغاز کرده و اصلاحات نظامی بزرگی را انجام داده است.

شی از زمانی که در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۲ (۲۵ آبان ۱۳۹۱) به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چین و به‌عنوان رئیس کمیسیون نظامی مرکزی (CMC) به‌عهده گرفت، پاک‌سازی‌های گسترده‌ای را در ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) انجام داده است.

در این دوره، او ۲ وزیر دفاع و حداقل ۲ معاون رییس کمیسیون نظامی مرکزی و همین طور تعداد زیادی از افسران ارشد را به دلایل فساد، ناکارآمدی، رقابت سیاسی و مقاومت در برابر اصلاحات در ارتش آزادی‌بخش برکنار کرد.

در ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد)، رییس جمهوری چین در یک کنفرانس سیاسی-نظامی اذعان کرد مشکلات عمیقی در سیاست، ایدئولوژی، شیوه کار و نظم ارتش چین وجود دارد. وی گفت: هیچ مخفیگاهی برای عناصر فاسد در ارتش وجود ندارد.

از سوی دیگر، شی در سال ۲۰۱۶ هفت منطقه نظامی چین را در پنج فرماندهی دوباره سازماندهی کرد.

فهرست دیگری که توسط هندوستان تایمز تهیه شده است نشان می دهد که حدود ۶۵ افسر، کمیسر، فرمانده و مدیر ارشد ارتش آزادی بخش از سال ۲۰۱۲ پاک‌سازی شده‌اند و هشت ژنرال دیگر به دلیل فساد و اتهامات مرتبط با آنها مورد بازجویی قرار گرفته اند اما مجازات نشده اند.

گزارشی که در سال ۲۰۱۵ در روزنامه ارتش چین منتشر شد، نشان داد که تنها در مدت ۲ سال، از سال ۲۰۱۳، بیش از چهار هزار افسر درجه دوم و بالاتر، از جمله ۸۲ ژنرال، موضوع تحقیقات مبارزه با فساد قرار گرفتند، در نتیجه ۲۱ فرمانده و ۱۴۴ افسر تنزل رتبه و دست‌کم ۷۷ تن توبیخ شدند.

به گفته ناظران چینی در هند، دلیل احتمالی پاکسازی در ارتش آزادی بخش چین، نیروی دریایی ارتش، نیروی هوایی یا نیروهای موشکی این است که در دوره اول رئیس جمهوری شی، افسران نزدیک یا منصوب شده توسط دولت های قبلی هو جین تائو و ون جیابائو در رده های بالاتری بودند.

رهبری در ارتش موقعیتی بالایی است که یعنی آن‌ها می توانستند حتی پس از برکنار حامیان سیاسی خود از قدرت، باز هم اعمال نفوذ کنند و برای بررسی این نکته بود که شی جانشین آنها شد.

در دسامبر ۲۰۱۲، (آذر ۱۳۹۱) شی قاطعانه ادعا کرد که ارتش آزادی بخش باید کاملاً به حزب وفادار باشد، کاملاً پاک و کاملاً قابل اعتماد باشد. در اولین نشست کمیسیون نظامی مرکزی به رهبری وی، شی اظهار داشت: ارتش چین که کنترل تسلیحات را در دست دارد، نمی تواند مخفیگاهی برای افراد فاسد باشد.

کارشناسان افزودند: دلیل دیگر این پاک‌سازی، ناکارآمدی و مخالفت فرماندهان ارشد با مدرنیزاسیون و مکانیزه کردن ارتش چین توسط شی بود.

با تصمیم شی جین‌ پینگ برای ارتقاس ارتش چین به کلاس جهانی و رقابت با نیروهای مسلح آمریکا، تعداد زیادی از ژنرال‌هایی که به نظر مانع این کار می آمدند یا عملکرد خوبی نداشتند توسط شی اخراج شدند.

نظر شما