شناسهٔ خبر: 67668592 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

دستاورد‌ها و نتایج انتخابات‌های اخیر؛ از تحقق اراده مردم تا تجاربی که برای مجریان و ناظران به دست آمد

عضو حقوقدان شورای نگهبان نوشت: با تدابیری که اندیشیده شد در کمترین فرصت و در زمان مقتضی به آرای مردم مراجعه شد و مردم نیز با حضور در صحنه، سرنوشت خودشان را رقم زدند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - به گزارش شورای نگهبان غلامرضا مولابیگی عضو حقوقدان شورای نگهبان در آستانه سالروز تاسیس شورای نگهبان در یادداشتی نوشت:

ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را تسلیت می‌گویم و برای همه مردم بزرگ ایران اسلامی به خصوص رئیس‌جمهور منتخب آرزوی توفیق دارم. یاد و خاطره آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور شهید و شهدای پرواز اردیبهشت را گرامی می‌دارم.

نظام جمهوری اسلامی ایران در ۵ ماه گذشته در برخی مناطق کشور ۴ انتخابات و در برخی مناطق همچون شهر تهران ۵ انتخابات برگزار کرد که این انتخابات‌ها شامل مرحله اول و دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، مرحله اول و دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری است.

برگزاری این تعداد انتخابات در یک بازه زمانی کوتاه نشان‌دهنده ثبات و اقتدار ملی کشور است. این نظام از استحکام برخوردار است که بلافاصله پس از شهادت رئیس‌جمهور انتخابات برگزار و به آرای مردم مراجعه می‌کند؛ آن هم در شرایطی که اجازه نمی‌دهد خللی در اداره امور کشور به وجود بیاید.

در این رابطه قدردان رهبر معظم انقلاب هستیم که به خوبی شرایط را مدیریت کردند و قدردان مردم بصیر و شریف ایران هستیم که حضور خوبی در صحنه‌ها داشتند؛ هر دو نعمت بزرگی برای کشور بزرگ ایران هستند.

انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری نشان داد که زیرساخت‌ها و ساختار‌های قانونی قوی در قانون اساسی به عنوان سند میثاق ملی کشور وجود دارد. قانون اساسی برای وضعیتی که کشور دچار فقدان رئیس‌جمور باشد، حکم قانونی مشخص کرده است. این حکم از پراکندگی و اختلاف جلوگیری به عمل آورد. اصل ۱۳۱ قانون اساسی بسیار روشن و تکلیف همگان در آن مشخص است. با ابهام جدی نیز درباره آن مواجه نیستیم. این موضوع نشان‌دهنده دقت‌نظر تدوین‌کنندگان قانون اساسی است. البته ممکن است درباره جزئیات و کیفیت اجرای آن، سوالاتی مطرح باشد که طبیعی است؛ چراکه قانون اساسی حکم کلی را بیان می‌کند و جزئیات در آن نیست.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم درباره اصل ششم قانون اساسی است. طبق این اصل امور کشور باید با اتکا به آرای عمومی از راه انتخابات اداره شود. در نظام جمهوری اسلامی ایران بار‌ها و بار‌ها انتخابات برگزار شده و نشان داده که متکی به آرای مردم است.

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران تحت هر شرایطی برگزار شده است. در آن روز‌هایی که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود و برخی از حوزه‌های انتخابیه زیر بمباران و حملات هوایی رژیم بعث عراق بودند، انتخابات برگزار شد. در دوره اخیر هم که کشور با یک اتفاق تلخ و دردناک مواجه شد، نه تنها خللی در اداره امور کشور به وجود نیامد بلکه انتخابات به خوبی و با حضور خوب مردم برگزار شد. انتخابات اخیر در حالی برگزار شد که تنها ۴۰ روز از فقدان رئیس‌جمهور می‌گذشت و در کمتر از حداکثر زمان تعیین شده در اصل ۱۳۱ قانون اساسی یعنی ۵۰ روز پس از فقدان رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهور جدید با آرای مردم انتخاب شد.

اتکا به آرای عمومی برای اداره کشور تنها یک شعار نیست بلکه سرلوحه عمل و حکومتداری نظام جمهوری اسلامی ایران است. با تدابیری که اندیشیده شد در کمترین فرصت و در زمان مقتضی به آرای مردم مراجعه شد. مردم نیز با حضور در صحنه، سرنوشت خودشان را رقم زدند؛ بنابراین «جمهوریت» به معنای واقعی و تمام در نظام جمهوری اسلامی مدنظر است.

نکته دیگر درباره حضور مردم و اعتقاد و ایمان آن‌ها به انقلاب اسلامی و راه امام خمینی (ره) است. در کمتر از ۵ ماه مردم برخی مناطق کشور ۴ بار و مردم بسیاری از مناطق ۳ بار پای صندوق‌های رای حضور یافتند. حضور مردم در انتخابات برای تعیین سرنوشت خودشان حکایت از اعتقاد و ایمان و همدلی و همراهی آن‌ها با انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است. علی‌رغم همه تلاش‌هایی که دشمنان برای تحریم انتخابات داشتند، مردم با حضورشان حماسه آفریدند و نقشه‌های دشمنان را در هم کوبیدند. در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری مردم حضور چشمگیرتری داشتند؛ تکرار انتخابات نه تنها حضور مردم را کمرنگ‌تر نکرد بلکه بر میزان مشارکت آن‌ها نیز افزود.

در اینجا جا دارد به حضور مومنانه و متعهدانه عوامل انتخابات اعم از عوامل اجرایی و نظارتی نیز اشاره کنم. عوامل به عنوان امینی موثق و امانتداری دلسوز و باتوجه به اینکه رای مردم حق‌الناس است، وظایفشان را انجام دادند. آن‌ها حتی اجازه ندادند یک رای نیز از قلم بیافتد. عمده عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات مردم و به خصوص جوانان بودند.

علی‌رغم اینکه فرآیند‌ها اعم از شرایط شکلی و تشریفات هر یک از انتخابات‌ها متفاوت است، اما هم عوامل اجرایی در وزارت کشور اعم از هیات‌های اجرایی، استانداران، فرمانداران و بخشداران، هم عوامل انتظامی و امنیتی و هم دستگاه‌ها و نهاد‌هایی که در موضوع برگزاری انتخابات وظیفه داشتند، همه با حفظ آمادگی خود تلاش کردند خودشان را با شرایط تطبیق بدهند و قوانین انتخاباتی را رعایت و اجرا کنند.

عوامل نظارتی نیز اعم از شورای نگهبان، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، هیات‌های نظارت استانی و شهرستانی، سرناظران و ناظران با تمام توان و قوا طبق قوانین وظایف خودشان را به درستی انجام دادند. این موضوع نشان‌دهنده فعال بودن و پای کار بودن مسئولان در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

در پایان لازم است بیان کنم که در انتخابات‌های اخیر تجربیات خوبی هم برای وزارت کشور در حوزه اجرا و هم برای شورای نگهبان در حوزه نظارت به دست آمد. الکترونیکی شدن فرآیند‌ها موضوع مهمی بود. در اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برخی از بند‌های سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب مدنظر قانون‌گذار قرار گرفت. اصلاح قانون انتخابات بسیاری از امور را تسهیل کرد و تاثیرگذار بود. این موضوع نشان‌دهنده آن است که توجه به سیاست‌های کلی انتخابات ضروری است و باید به طور کامل مدنظر قانون‌گذار قرار گیرد و در اجرا هم به آن توجه جدی شود که در این دوره شاهد آن بودیم؛ بنابراین انتخابات‌های اخیر دستاورد‌ها و نتایج قابل توجهی داشت.

انتهای پیام/

نظر شما