شناسهٔ خبر: 67667804 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

از «کندی» تا «ریگان» و اکنون «ترامپ»؛ تاریخچه خشونت سیاسی در ایالات متحده

تیراندازی در گردهمایی «دونالد ترامپ» و تلاش برای ترور این نامزد جمهوری‌خواه، خاطرات سیاه ناشی از خشونت سیاسی را در کشوری که شاهد ترور ۴ رئیس جمهوری بوده، زنده کرد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: شهر کوچک باتلر (پنسیلوانیا) بعد از ظهر روز شنبه به تاریخ خشونت‌های سیاسی در ایالات متحده وارد شد. چند دقیقه از آغاز یکی از آن تجمعاتی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا معمولاً در تعطیلات آخر هفته برای هزاران نفر از طرفداران خود برگزار می‌کند، می‌گذشت که مردی از پشت بام ساختمان مجاور تیراندازی کرد. رئیس‌جمهوری سابق در تیراندازی که در آن مهاجم و یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم انتخاباتی جان باختند، به طور جزئی مجروح شد. وضعیت جسمانی دو نفر دیگر نیز وخیم گزارش شده است.

این حادثه خاطرات سیاه ناشی از خشونت سیاسی را در کشوری که شاهد ترور چهار رئیس جمهوریِ در قدرت بوده، زنده کرد (چهار نفر دیگر به دلایل طبیعی جان باختند). جو بایدن رقیب ترامپ در انتخابات آینده، چند ساعت پس از شنیدن این خبر اعلام کرد: در این کشور جایی برای این نوع خشونت وجود ندارد.

از ترور آبراهام لینکلن (Abraham Lincoln) رئیس‌جمهوری پیشین در سال ۱۸۶۵ به دست جان ویلکس بوث (John Wilkes Booth) در تئاتری در واشنگتن تا ترور جان فیتزجرالد کندی (John Fitzgerald Kennedy) در سال ۱۹۶۳ در دالاس که لی هاروی اسوالد (Lee Harvey Oswald) به خاطر آن متهم شد، دموکراسی ایالات متحده را می‌توان از دریچه حملاتی که پایه‌های آن را به لرزه درآورد بیشتر شناخت.

علاوه بر لینکلن و کندی، دو مستاجر دیگر کاخ سفید به ضرب گلوله کشته شدند: جیمز ای. گارفیلد (James A. Garfield) در سال ۱۸۸۱، و ویلیام مک کینلی (William McKinley) ۲۰ سال بعد.

فهرست رهبران یا سران سابق آمریکایی که متحمل حملات شده‌اند و جان سالم به در برده‌اند و اکنون ترامپ به این فهرست پیوست، تئودور روزولت (Theodore Roosevelt) و رونالد ریگان (Ronald Reagan) را شامل می‌شود. مردی به نام جان اسکرنک (John Scrank) در ۱۴ اکتبر ۱۹۱۲ لحظاتی پس از اینکه روزولت کاخ سفید را ترک کرده بود، به سمت او شلیک کرد. او در حال ورود به یک رویداد مبارزاتی در میلواکی، ویسکانسین بود.

ریگان نیز از تیراندازی مردی آشفته به نام جان هینکلی جونیور (John Hinckley Jr) جان سالم به در برد. ساعت ۱۴:۲۷ دقیقه ۳۰ مارس ۱۹۸۱ بود که ریگان در هتل هیلتون واشنگتن هدف شلیک هینکلی جونیور با یک هفت‌تیر کالیبر ۲۲ قرار گرفت اما اقدام سریع سرویس‌های امنیتی که او را به بیمارستان منتقل کردند، جان رئیس‌جمهوری وقت را که تنها چند ماه بود بر سر کار آمده بود، نجات داد. زنده ماندن از آن حمله به میزان زیادی محبوبیت ریگان را افزایش داد و به گفته تحلیلگران، یک دوره دوم ریاست جمهوری را برای او تضمین کرد.

تلاش برای ترور ریگان به یکی از بزرگ‌ترین دوره‌های تحولات سیاسی در ایالات متحده را برای مورخان پایان داد؛ دوره‌ای با ترور افرادی مانند رابرت کندی (Robert Kennedy) و مارتین لوتر کینگ (Martin Luther King) در سال ۱۹۶۸ که تاثیر بسیار زیادی برجای گذاشت. چهار سال بعد حمله به جورج والاس (George Wallace) نامزد ریاست جمهوری در یک رویداد عمومی در نزدیکی واشنگتن حادث شد.

پس از شنیدن اخبار سوءقصد به جان ترامپ، سناتور چاک شومر و حکیم جفریس دو رهبر دموکرات در کنگره توافق کردند که «خشونت سیاسی» را محکوم کنند؛ مفهومی که چندی پیش قدیمی به نظر می‌رسید، اما به تازگی و با افزایش شرایط قطبی در این کشور به نظر می‌رسد که جان دوباره‌ای گرفته است.

در این فضای تنش، یادآوری حمله به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و همچنین ظهور شبه‌نظامیان راست افراطی مسلح که اف‌بی‌آی آن‌ها را «تروریسم داخلی» می‌داند، حائز اهمیت است.

در سال ۲۰۱۷، یک تاجر کوچک اهل ایلینوی که به دونالد ترامپ وسواس داشت و از مخالفان او بود، به ۲۰ نماینده محافظه کار کنگره که در فاصله ۲۰ دقیقه از ساختمان کنگره بیسبال بازی می‌کردند، شلیک کرد. او در حمله خود پنج نفر از جمله استیو اسکالیز (Steve Scalise) رهبر حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان را مجروح کرد.

در سال ۲۰۲۲، مردی با نقشه ترور برت کاوانا (Brett Kavanaugh) قاضی محافظه‌کار دادگاه عالی در نزدیکی خانه وی دستگیر شد؛ در همان زمان، مهاجم دیگری یک قاضی را در ویسکانسین به قتل رساند و فهرستی از قربانیان آینده داشت که شامل فرمانداران دموکرات از آن ایالت و از میشیگان میشد.

گرچن ویتمر (Gretchen Whitmer) فرماندار میشیگان در سال ۲۰۲۰ نیز در تیررس توطئه یک شبه نظامی افراطی بود که قصد داشت او را ربوده و سپس به دلیل اقداماتی که به عنوان فرماندار در طول دوران قرنطینه ناشی از بیماری همه‌گیر انجام داد، به قتل برساند. ویتمر روز شنبه در توییتی نوشت: در این کشور جایی برای خشونت سیاسی وجود ندارد. ما اینگونه اختلافاتمان را حل نمی‌کنیم.

با این حال، جدی‌ترین حادثه اخیر، کمی قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ رخ داد، زمانی که مردی با چکش به پل پلوسی (Paul Pelosi)، همسر نانسی پلوسی رئیس وقت مجلس نمایندگان در خانه‌اش در سانفرانسیسکو حمله کرد. نانسی پلوسی در واقعی کسی بود که فرد مهاجم به دنبالش بود. فرد ضارب در دادگاه گفت که به دنبال پایان دادن به فساد است. او به ۳۰ سال زندان محکوم شد.

نظر شما