شناسهٔ خبر: 67667607 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

انتقاد استاندار مرکزی از تأخیر پرداخت تسهیلات مسکن

استاندار مرکزی گفت: فرمانداری اراک به طور ویژه پیگیر تأخیر پرداخت تسهیلات مسکن ۸۱۰۰ واحدی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، فرزاد مخلص ظهر امروز در شورای مسکن استان مرکزی با اشاره به پروژه 8100 واحدی نهضت ملی مسکن اظهار داشت: خیانت‌هایی که توسط یک شرکت در ابتدای اجرای پروژه وجود داشت روند کار را دچار مشکل کرد و اکنون در انتخاب این شرکت انتخاب بین بد و بدتر کار را پیش می‌بریم و در شرایطی که ایده‌آل نیست باید کار ادامه پیدا کند تا خسارت کمتر به متقاضیان وارد شود. 

استاندار مرکزی افزود: دو یا سه بانک استان در پرداخت تسهیلات در پروژه نهضت ملی مسکن تأخیر دارند، اما امیدوار هستیم تغییر و تحولات دولت سبب بی انگیزگی دستگاه‌های اجرایی و بانک‌‌ها نشود، انتظار می‌رود بانک صادرات و رفاه باید عقب افتادگی خود را در پرداخت تسهیلات به پروژه‌های نهضت ملی جبران کنند. همچنین اداره ثبت اسناد در خصوص اسناد شهر جدید مهاجران تسریع کند و فرمانداری اراک باید به صورت ویژه به مسائل غیرمسکونی 8100 واحدی ورود پیدا کنند. 

83 مشاور املاک متخلف پلمپ شده است

عباس یوسف زاده، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در این نشست با اشاره به افزایش نرخ اجازه بها در استان اظهار داشت: نرخ اجاره بها طبق شورای عالی مسکن حداکثر 25 درصد تعیین شده و این نرخ مبنای کار قرار دارد، آخرین مصوبات قانونی سختگیرانه است و اگر موجرین رعایت نکنند حتماً برخورد می‌شود، حتی مستأجر در صورت افزایش غیرقانونی تا پنج سال بعد می‌تواند به این موضوع اعتراض داشته باشد. 

وی افزود: در استان حدود 4هزار و 245 مشاور املاک وجود دارد که 571 مورد بازرسی از آنها انجام شده، برای 415 مشاور املاک پرونده تعزیراتی تشکیل شده و 83 مشاور املاک متخلف پلمپ شده است.  

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی با اشاره به پروژه 8100 واحدی تصریح کرد: مجموع پروژه 8100 واحدی در حال حاضر دارای پیشرفت 5 درصد است که در طول سه سال گذشته، این طرح به علت متصل نشدن به منابع بانکی، عقب ماندگی داشته و پروژه پیشرفت لازم را نداشته است، اما اکنون با اتصال پروژه به بانک، بالغ بر 140 میلیارد تومان در سه ماهه گذشته به پروژه این شرکت پرداخت شده است. 

یوسف‌زاده با بیان اینکه بانک‌ها به صورت جدی‌تر برای پرداخت تسهیلات در پروژه 8100 واحدی پای کار باشند چراکه قراردادها منعقد شده است، عنوان کرد: تأمین مالی متقاضیان در پروژه 2400 واحدی این شرکت با عاملیت یک بانک حدود چهار ماه پیش صورت گرفته اما متقاضیان در سایر پروژه‌ها حدود هشت ماه است که واریز وجه نداشته‌اند که باید این مهم انجام شود. 

وی ادامه داد: پروژه مورد نظر به جهت اینکه کار در سه جبهه فوندانسیون، سفت‌کاری و اسکلت پیش می‌رود نیاز بیشتری به منابع دارد بنابراین تامین مالی برای متقاضیان نیز 70 میلیون تومان و تامین مالی متقاضیان چهار پروژه دیگر 50 میلیون تومان مصوب شد، از سال آینده قرار است بلوک‌های طره 8100 واحدی تحویل شود و شرکت کیسون موظف است طبق برنامه زمانبندی پیش برود که با منابع مالی که مردم و بانک تامین می‌کند امیدواریم طبق برنامه انجام شود. 

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی با اشاره به تأمین فضای خدماتی در پروژه‌های نهضت ملی مسکن گفت: با توجه به اینکه زمین موقوفه است باید با همکاری دستگاه‌های خدمات رسان فضای خدماتی شامل مدرسه و غیره تامین شود، سه هکتار زمین در این طرح پیش‌بینی شده تا همزمان با ساخت واحدهای مسکونی، ساخت مدارس و غیره نیز ساخته شود. 

یوسف زاده بیان کرد: قرارداد این شرکت تمدید شده است اما این افزایش مدت قرارداد به معنای مجاز شمردن تأخیرات نیست، هیچ گونه تأثیری در مبلغ قرارداد ندارد، شنود و تعهدات و تضامین قراردادی در این مدت به قوت خود باقی است، تأخیرات قراردادی طبق ضوابط و شرایط عمومی پیمان توسط مشاور بررسی می‌شود و قصور در تحویل پروژه بیش از 30 درصد قابل قبول نخواهد بود. نکته مهم در برنامه زمان بندی پروژه 8100 واحدی این است که منابع مالی نباید با تأخیر مواجه باشد و قصور ناشی از منابع مالی وجود داشته باشد و این شرکت باید تا تاریخ آبان‌ماه سال آینده پروژه را تحویل دهد. 

انتهای پیام/711/

نظر شما