شناسهٔ خبر: 67667358 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

«خانه رمزارز ایران» پلمب شد - اکونیوز

اقتصاد ایران: یک مرکز خرید و فروش ارز دیجیتال که به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کرد، به دستور دادسرای جرائم اقتصادی پلمب شد.

صاحب‌خبر -

«خانه رمزارز ایران» به‌دلیل «رعایت نکردن الزامات قانونی» از سوی پلیس امنیت اقتصادی و پلیس فتا پلمب شد.

به گزارش کمیته خودتنظیم‌گری انجمن بلاکچین ایران، این مرکز که تا هفته‌ی پیش با نام خانه رمزارز ایران در مجتمع تجارت جهانی فردوسی فعالیت می‌کرد، بدون رعایت الزامات قانونی اقدام به خرید و فروش رمزارز با سکه، ارز و طلا می‌کرده است. از جمله تخلف‌های این مرکز، نبود بستر خرید و فروش اختصاصی، نبود سیستم احراز هویت و حسابداری استاندارد ذکر شده است.

طبق اعلام این کمیته، کسب‌و‌کارهایی که چنین ریسک‌هایی را با خود به همراه دارند، به‌دلیل رعایت نکردن اصول پایه‌ای و الزامات قانونی و مالی، می‌توانند تبدیل به مخاطرات جدی و منابعی برای ایجاد مشکلات گسترده برای سرمایه‌گذاران و حتی اقتصاد کشور شوند و تداعی‌کننده پرونده‌های کثیرالشاکی و پروژه‌های پانزی باشد که پیشتر باعث بروز مشکلات بسیاری برای سرمایه‌گذاران شده است.

اکنون طبق مصوبات داخلی و پیگیری نهادهای نظارتی و امنیتی، ساماندهی کسب‌و‌کارهای رمزارز در قالب طرحی به نام خودتنظیم‌گری در دستور و اجرا قرار گرفته است و بسیاری از کسب‌وکارهای قانونمند در چارچوب این طرح در حال فعالیت هستند و توسط تشکل‌های مرتبط با این حوزه از جمله انجمن بلاکچین ایران قبلا اطلاع‌رسانی و دعوت به حضور کسب‌و‌کارهای رمزارز در این چارچوب شده است.

بررسی کمیته خودتنظیم‌گری نشان می‌دهد برخی کسب و کارها با فعالیت‌های غیرقانونی و نبود شفافیت، نه‌تنها سرمایه‌گذاران را به خطر می‌اندازند بلکه اعتماد عمومی به بازارهای مالی و کسب و کارهای مرتبط با رمزارزها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند. پرونده‌های مشابه خصوصاً در حوزه رمزارز در گذشته نشان داده‌اند که رعایت نکردن این الزامات چگونه می‌تواند به بروز مشکلات جدی منجر شود و سرمایه‌گذاران بسیاری را به دام انداخته و دچار زیان‌های بزرگ کند. این کمیته اعلام کرده‌ است:

کاربران می‌توانند با استعلام کسب و کارهای مطمئن و قاعده‌مندی که عضو ساختار خود تنظیم‌گری هستند از طریق تشکل‌های مرتبط (انجمن بلاک‌چین فین‌تک و نصر) از سرمایه‌گذاری و یا فعالیت اقتصادی پرریسک در مجموعه‌هایی که بدون رعایت چارچوب‌های استاندارد و امن در حال انجام فعالیت به‌اصطلاح پرریسک و زیرزمینی هستند، اجتناب کنند.
- کمیته خودتنظیم‌گری

اقداماتی از این قبیل توسط سیستم نظارتی می‌تواند از ایجاد کلاهبرداری‌های پانزی جدید جلوگیری کرده و به بازگرداندن اعتماد عمومی کمک کند. با این اقدامات، علاوه بر حفاظت از سرمایه‌گذاران، می‌توان از بروز موارد مشابه در آینده جلوگیری کرد و بستری امن‌تر و شفاف‌تر برای فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها فراهم آورد. این رویکرد نظارتی و حفاظتی نه‌تنها به حفظ سلامت بازار مالی کمک می‌کند بلکه به ترویج فرهنگ رعایت قوانین و الزامات مالی در کسب و کارهای نوین نیز کمک خواهد کرد.

نظر شما