شناسهٔ خبر: 67667195 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پهپاد جدید حزب‌الله لبنان از نگاه رسانه اسرائیلی

ایرنا

شبکه صهیونیستی «کان» از ورود یک پهپاد جدید با ویژگی های منحصر بفرد به ساختار رزم حزب الله لبنان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «ایتای بلومنتال» خبرنگار نظامی شبکه کان رژیم صهیونیستی گفت که حزب الله برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ در نوار غزه از پهپاد «شاهد۱۰۱» استفاده کرده است.

وی گفت: شناسایی و رهگیری این نوع پهپادها برای سامانه های پدافندی و نیروی هوایی بسیار دشوار است.

بلومنتال افزود: پهپاد «شاهد۱۰۱» برعکس پهپادهای قدیمی حزب الله مانند «ابابیل» به جای موتور بنزینی از موتور الکتریکی استفاده می کند و بسیار کم صدا است بطوری که تقریبا صدای آن از روی زمین شنیده نمی شود.

وی اضافه کرد: برد این پهپاد به ۱۹ کیلومتر می رسد و می تواند ۱۰ کیلو مواد منفجره را حمل کند.

بلومنتال گفت: حمله روز پنجشنبه حزب الله که به کشته شدن یکی از افسران تیپ «آلون» ارتش اسرائیل منجر شد، با همین پهپاد صورت گرفت و قطعاتی از آن در منطقه (صهیونیست نشین) «کابری» (در شمال فلسطین اشغالی) پیدا شد.

مرکز پژوهش های «آلما» رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۱ در گزارشی اعلام کرده بود که حزب الله لبنان حدود ۲ هزار هواپیمای بدون سرنشین دارد که شماری از آن ها پهپادهای پیشرفته است و توسط حزب الله تولید شده است.

براساس گزارش این مرکز صهیونیستی، حزب الله لبنان از پیش از سال ۲۰۰۶ اقدام به استفاده از پهپاد کرده است و پهپادهایی از خانواده «شاهد ۱۲۹»، «مهاجر» و «کرار» را در اختیار دارد.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز پیشتر اعلام کرده بود که سامانه های پدافندی ارتش این رژیم در شمال فلسطین، توانایی ۱۰۰ درصدی مقابله با پهپادهای تهاجمی حزب الله را که از مسافت نزدیک و ارتفاع پایین پرواز می کنند، ندارد.

«فابیان هینز» پژوهشگر دفاعی و نظامی در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک پیش از این اعلام کرده بود که حزب الله لبنان با پیشرفت و توسعه صنعت پهپادی به مقابله با برتری هوایی رژیم اسرائیل رفته است.

حزب الله لبنان یک سیستم کامل از توانایی های نظامی بویژه در زمینه پهپادی دارد که پهپادهای شناسایی، تهاجمی و انتحاری را شامل می شود.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دوسال پیش اعلام کرد که حزب الله، ساخت پهپاد را از سال ها قبل آغاز کرده است و یک سامانه پدافندی نیز دراختیار دارد.

پهپادهای ایرانی و لبنانی پس از اینکه کارآیی خود را در میدان نبرد به اثبات رسانده اند، به نگرانی شدید رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

حزب الله لبنان تاکنون توانسته است با استفاده از این پهپادها، در چارچوب پشتیبانی از مقاومت رزمندگان فلسطینی در نوار غزه و درپاسخ به تجاوزهای رژیم صهیونیستی به خاک لبنان، اهداف مهمی را در شمال فلسطین اشغالی منهدم کند.

روز گذشته (شنبه) نیز پایگاه «تایمز اسرائیل»، پیشرفت و توسعه صنایع پهپادی جمهوری اسلامی ایران را کابوسی لاعلاج برای این رژیم دانست و افزود: ایران در مسیر تبدیل شدن به کشوری پیشرو در تولید سلاح در جهان حرکت می کند.

نظر شما