شناسهٔ خبر: 67667028 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

۱۳ توصیه بهداشتی برای تهیه و توزیع نذورات - اکونیوز

اقتصاد ایران: رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا به بیان توصیه‌هایی برای تهیه و توزیع نذورات پرداخت و گفت: توصیه می‌شود شربت و چای با کمترین میزان شکر تهیه شوند چرا که مواد غذایی پرشکر همچون سم هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز، حسین کرمان‌پور در گفت‌وگو با میزان به بیان توصیه‌هایی برای تهیه و توزیع نذورات پرداخت و گفت: بهترین غذا برای نذری آش است چراکه بسیار مغذی و سالم است. در کشور ما بیشتر از غذاهای قیمه، قرمه سبزی، زرشک پلو با مرغ، چلو کباب و جوجه کباب برای نذری استفاده می‌شود و توصیه می‌شود هنگام پخت این غذاها آن دسته از موادی که باید سرخ شود را حتما با روغن سرخ کردنی سرخ کنند و به طور کلی از درست کردن غذا با روغنی که منبعش مشخص نیست و همچنین روغن حیوانی خودداری و از روغن‌های گیاهی استاندارد استفاده کنند.

وی ادامه داد: برای دادن غذای نذری نباید از مواد غذایی فله‌ای نظیر نمک فله‌ای استفاده شود چراکه اینگونه نمک‌ها تصفیه نشده و دارای مواد اضافی هستند که برای بدن ضرر دارد. توصیه می‌شود برای پخت غذای نذری از نمک تصفیه شده استفاده شود. همچنین لازم است برنج را از منابع استاندارد تهیه کنند و توجه داشته باشند که برنج آفت نداشته باشد، بهتر است برای پخت غذای نذری از پروتئین تازه استفاده شود و مرغ و گوشت تازه را از منابع مطمئن تهیه کنند.

این پزشک ضمن اشاره به اینکه خوشبختانه بیشتر غذاهای نذری تازه هستند و در همان روز که طبخ می‌شوند، توزیع می‌شوند، افزود: توصیه می‌شود افرادی که غذای نذری می‌گیرند این غذاها را زیاد در پخچال نگه ندارند و به صورت تازه مصرف کنند.

رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا ضمن تاکید به رعایت بهداشت فردی هنگام طبخ و توزیع غذای نذری بیان کرد: لازم است افرادی که غذای نذری می‌پزند و افرادی که دور غذای نذری حضور دارند از دستکش و کلاه استفاده و دقت کنند وسایلی که برای پخت غذا استفاده می‌کنند کاملا تمیز و بهداشتی باشد.

وی با بیان اینکه غذا باید به مقدار کافی پخته و جوشیده شود، عنوان کرد: توصیه می‌شود غذایی که پخته می‌شود تا حد امکان چرب نباشد، اگر قصد دارید روی غذا کره بریزید بهتر است کنار غذا کره کوچک بسته بندی شده قرار دهید تا هر کسی تمایل داشت از کره استفاده کند.

کرمان‌پور توضیح داد: همچنین در رابطه با تهیه مایعات نظیر چای و شربت نیز توصیه می‌شود شربت و چای با کمترین میزان شکر تهیه شوند چراکه مواد غذایی پرشکر همچون سم هستند و اگر امکان دارد برای شیرین کردن از عسل استفاده شود و اگر چنین امکانی وجود ندارد به مقدار بسیار کم در شربت شکر ریخته شود.

نظر شما