شناسهٔ خبر: 67666947 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

‌هواشناسی، نسبت به جاری شدن روان آب در مناطق جنوبی و شرقی فارس هشدار داد

شیراز -ایرنا- مدیر کل هواشناسی استان فارس با اعلام وضعیت سطح زرد  نسبت  به بارش های رگبار تابستانی  همراه با رعد و برق، افزایش سرعت وزش باد و جاری شدن روان آب از بعد از ظهر یکشنبه ۲۴ تیر ماه تا اواخر همین روز در مناطق شرقی و جنوبی فارس هشدار داد.

صاحب‌خبر -

مسعود حقیقت روز یکشنبه در مصاحبه با خبرگار ایرنا افزود:‌ این سامانه در مناطق شرقی و جنوبی به ویِژه در شهرستان های لارستان، اوز، گراش،‌ نی ریز،‌ زرین دشت ،‌استهبان،‌جویم و داراب پیش بینی شده است. ‌

‌ ‌جاری شدن روان آب و بروز صاعقه

مدیر کل هواشناسی فارس بیان کرد: اثر مخاطره همچون ‌ جاری شدن روان آب و بر خورد صاعقه وجود دارد از این رو عدم حضور در بستر و حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، پارک نکردن خودرو در حاشیه ساختمان های نیمه کاره و درختان کهن سال در ساعت های بعد از ظهر توصیه می شود.

دژگاه دهرم و کورده گرمترین نقاط فارس

همچنین بر اساس جدول میزان دمای استان در ۲۴ ساعت گذشته منطقه دِژگاه دهرم فراشبند و کورده خنج با ۴۹ درجه بالای صفرگرمترین مناطق فارس را به خود اختصاص دادند، دمای هوا در شیراز به ۴۱ درجه سانتی گراد رسید و دشت نمدان اقلید هم با ۱۳ درجه بالای صفر خنک ترین منطقه فارس بود.

به گزارش ایرنا پیشتر اداره کل هواشناسی فارس با انتشار اطلاعیه هشدار سطح زرد هفدهم تیر ماه نسبت به سامانه بارش های رگباری همراه با وزش باد شدید موقتی، رعد و برق و احتمال تگرک در برخی مناطق از بعد از ظهر یکشنبه هفدم تیرماه تا سه شنبه نوزدهم همین ماه در همه مناطق فارس به ویژه شیراز هشدار داده بود.

وضعیت رنگ هشدارها چگونه است ؟

به گزارش ایرنا، زمانی که سازمان هواشناسی، هشدار زرد رنگ می‌دهد یعنی پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و کارهای روزمره اختلالاتی ایجاد کند. این هشدار برای مردم با هدف آمادگی لازم در مواجهه با پدیده های جوی که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد، همچنین برای مسئولان به منظور اندیشیدن تمهیدات لازم صادر می شود.
هشدار نارنجی شدت بیشتری از هشدار زرد دارد و در نوع نارنجی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات مخرب و خسارت‌های احتمالی داشته باشد. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا نیز هست.
هشدار قرمز رنگ بالاترین سطح هشدار هواشناسی است که پیش‌بینی می شود پدیده جوی بتواند خسارت‌های وسیعی داشته باشد. با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌شود که وارد عمل شوند و اقداماتی برای کاهش خسارات بیندیشند.
به طور کلی رنگ زرد، نارنجی و قرمز هریک به ترتیب به معنی آگاهی، آمادگی و اقدام است.

نظر شما