شناسهٔ خبر: 67666945 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ترامپ؛ برنده کارزار ترور نافرجام/ حادثه واقعی یا ساختگی؟!

کارشناس مسائل آمریکا گفت، بعد از ترور نافرجام دونالد ترامپ، به نظر فضای احساسی و روانی جامعه آمریکا به نفع ترامپ است و فعلا برنده اصلی این کارزار انتخاباتی ترامپ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا «امیرعلی ابوالفتح» درباره ترور نافرجام دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در پنسیلوانیا درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ساختگی بودن این ترور گفت: امنیت روسای جمهور کنونی و فعلی آمریکا به عهده سرویس مخفی آمریکاست که نهاد قدرتمندی است، از این رو توطئه‌ بودن یا شائبه نفوذ سیاسی و انتخاباتی بودن این ترور نافرجام خیلی بعید و غیرمحتمل است.

وی درباره تاثیر این اتفاق بر کمپین‌های انتخاباتی و افزایش امیدها برای پیروزی ترامپ اظهار کرد: اگر تا دیروز پیروزی‌ ترامپ مورد تردید بود، الان شانسش خیلی افزایش می‌یابد، مگر سوءقصدی شود که منجر به فوت وی شود که در آن صورت با سرنوشت رابرت کندی مواجه می‌شود که در میانه انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها ترور شود، اما اگر این گونه نشود همه چیز برای پیروزی ترامپ فراهم است، به ویژه که از آن طرف در اردوگاه دموکرات‌ها شرایط بسیار بد است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هر چه زمان می‌گذرد وضعیت به نفع ترامپ پیش می‌رود، اظهار کرد:‌ همه جریان‌های سیاسی و حامیان ترامپ و محافظه کاران و لیبرال‌ها نسبت به ترور نافرجام ترامپ ابراز همدردی کردند و از این که از این ترور جان سالم به در برده است خوشحالند و هرگونه خشونت سیاسی را محکوم کردند. به همین خاطر باید گفت که شرایط برای ترامپ خیلی بهتر شده است و این احساس همدردی به او کمک می کند و نوعی مظلوم نمایی برای ترامپ است. الان دموکرات‌ها حتی نانسی پلوسی هم نسبت به این ترور گفته است که خدا را شکر می‌کنم که ترامپ زنده است. از این رو فضای احساسی و روانی به نفع ترامپ است و فعلا برنده اصلی این کارزار ترامپ است.

ابوالفتح درباره ضارب این ترور نافرجام و اخبار مربوط به آن تا این لحظه گفت: گمانه‌زنی‌هایی می‌کنند؛ مثلا گفته شده است که کار چپ افراطی بوده است. اما تا وقتی همه نهادهای امنیتی تحقیق نکنند و ابعاد موضوع مشخص نشود نمی‌توان چیزی گفت. حتی تصویری که از ضارب منتشر شده مورد تردید است، باید دید خط و ربط این فرد چیست؟ آیا تنها بوده و تصمیم فردی گرفته یا یک شبکه از آن حمایت کردند که فعلا نمی‌توان در این باره چیزی گفت.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به اینکه خارج از فضای انتخاباتی، ترور رئیس‌جمهور آمریکا چه تاثیری بر وجهه سیاسی و بین‌المللی این کشور دارد گفت: یکی از دلایل قدرتمند شدن ایالات متحده الگوساز بودن این کشور در ابعاد مختلف سیاسی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی بوده است. آمریکا قانون اساسی موفق، نهادهای مطلوب و آرامش سیاسی دارد و با بهره‌مندی از اینها توانسته در دنیا تسلط یابد، از این رو، هر چه جامعه ۲ قطبی شود چهره آمریکا مخدوش‌تر می‌شود و اعتقاد به الگوی مطلوب بودن را از دست می‌دهد و تصویری که نسبت به رویای آمریکایی وجود دارد، تقلیل می‌یابد و به نوعی امپراطوری آمریکا لطمه می‌خورد.

وی در پایان گفت: اگر کشور امپراطور دچار آشوب داخلی شود از آنچه ساخته است دور خواهد شد و طبیعی است کشورهای پیرامونی و وابستگان به این قدرت از آن دور می شوند و به دور چین و روسیه جمع می‌شوند، البته آمریکا دیگر آن قدرت فائقه نیست و از یکی ۲ دهه گذشته روند نزولی قدرت همه جانبه آن شروع شده است و اگر این روند ادامه یابد، بعید نیست که سرنوشت امپراطوری جهانی آمریکا به سرنوشت امپراطوری شوروی تبدیل شود.

311311

نظر شما