شناسهٔ خبر: 67666770 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

هشدارهای مهم سخنگوی آتش‌نشانی درباره رعایت ایمنی در تکایا

اول ایمنی، بعد عزاداری

این روزها در هرکوچه و خیابانی چه شهرهای بزرگ و کوچک و چه روستاها هیات‌های عزاداری و موکب‌های حسینی برای عزای شهدای کربلا برپا شده است. هیات‌هایی که میزبان تعداد زیادی از عاشقان سید و سالار شهیدان هستند و رعایت نکات ایمنی در آن از جمله موضوعاتی است که حتما باید مورد توجه روسای هیات‌ها و همچنین عزاداران حسینی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -
 
حال آن‌که با رعایت نکات کوچک ایمنی می‌توان از وقوع حوادث بزرگ و گاه مرگبار به‌راحتی جلوگیری کرد. مانند حادثه‌ای که ۱۶بهمن سال ۱۳۸۶در مسجد ارگ تهران رخ داد که در جریان آتش گرفتن برزنت سقف مسجد و ریختن شعله‌های آتش روی عزاداران، ده‌ها نفر جان خود را از دست دادند.در حادثه دیگری که هنگام مراسم خیمه‌سوزان در تهران رخ داد، قسمتی از پارچه‌های آتش گرفته روی مردی در چهارراه گلوبندک افتاد و باعث سوختن و فوت او شد. از سوی دیگر برخورد خودروها با دسته‌های عزاداری یکی دیگر از حوادث مرگبار در شب‌های محرم است‌. بعد از وقوع حوادثی این‌چنین در ایام محرم، آتش‌نشانی به فکر بازرسی هیات‌های مذهبی افتاد و در چند سال گذشته نظارت بر رعایت نکات ایمنی از سوی هیئات و تکایا را چندبرابر کرده که این اقدامات باعث کاهش حوادث شده است. 
سیدجلال ملکی،سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران دراین باره به جام‌جم گفت:ازروزهای قبل ازمحرم وهمزمان با راه‌اندازی تکیه‌های عزاداری، کارشناسان آتش‌نشانی به این هیات‌ها و مساجد سرکشی کرده و نکات ایمنی و خطرات احتمالی را به مسئولان آنها گوشزد کردند. این بازرسی‌ها در طول ایام محرم هم ادامه دارد. در این ایام کپسول‌های خاموش‌کننده حریق که در اختیار هیات‌ها قرار دارد هم بررسی می‌شود تا از سالم بودن آنها مطمئن شویم و کپسول‌هایی که نیاز به شارژ مجدد یا نقص فنی دارند، آماده استفاده شوند‌. آشپزخانه‌ها و محل انباری این مراکز هم بررسی شده است.
وی بااشاره به مهم‌ترین حوادث رخ داده در داخل هیات‌ها درسال‌های گذشته افزود: یکی ازحوادث رخ داده مربوط به برق تکایاست. حتما هر شب قبل از شروع مراسم باید تجهیزات برقی ازسوی مسئول تاسیسات چک شود و به‌هیچ‌وجه برق‌کشی کنار پارچه‌ها و سیاهی‌های هیات انجام نشود که احتمال آتش‌سوزی را افزایش دهد.همچنین نباید ازلامپ‌های با توان بالا کنار پارچه و مواد قابل اشتعال استفاده شود، چرا که گرمای آن می‌تواند آتش‌سوزی ایجاد کند.تمام لامپ‌ها باید محافظ پلاستیکی یا فلزی داشته باشند تا در صورت سقوط از ارتفاع خطری ایجاد نکنند.
به گفته ملکی با توجه به جمعیت حاضر درمراسم باید درهای خروجی مناسب تعبیه شود و به ازای ۵۰ تا ۳۰۰ نفر باید دو در خروجی، ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر سه در خروجی و بیش از۱۰۰۰نفرچهار در خروجی وجود داشته باشد و این درها همیشه باز بوده و به محیط باز راه داشته و نباید به مسیر بن‌بست برسند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با بیان این‌که پوشش تکایا در خیابان‌ها معمولا برزنت است، تاکید کرد: برزنت‌ها از مواد نفتی ساخته می‌شوند و نباید در معرض دستگاه‌های حرارتی و دارای اشتعال قرار بگیرند.
ملکی به مراسم روز عاشورا و خیمه‌سوزان اشاره کرد و گفت: در روز عاشورا در نقاط مختلف کشور مراسم خیمه‌سوزان برگزار می‌شود. هموطنان باید فاصله ایمنی را با خیمه‌ها رعایت کنند. مسئولان برگزاری مراسم خیمه‌سوزان به‌هیچ‌وجه از مواد با اشتعال سریع مانند بنزین استفاده نکنند، از تجمع مردم مقابل خیمه‌ها جلوگیری کنند و پس از مراسم از خاموش شدن کامل آتش مطمئن شوند.
ملکی در مورد مراسم شام غریبان هم نکات ایمنی را گوشزد کرد و گفت: حتما در مراسم شام غریبان محل روشن کردن شمع‌ها با تکایا فاصله داشته و در محل مشخص همه شمع‌ها روشن شود. افراد هم از انداختن شمع روشن در نزدیکی پارچه‌ها و تکایا خودداری کنند تا شاهد حادثه نباشیم. افراد به‌هیچ‌وجه شمع را در دست خود روشن نگه ندارند که قطره‌های شمع می‌تواند باعث ایجاد سوختگی روی دست و بدن شود. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در پایان از حضور نیروهای آتش‌نشانی در سطح شهر همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد و گفت: با توجه به تجمع عزاداران در روزهای تاسوعا و عاشورا نیروهای آتش‌نشانی در سطح شهر مستقر می‌شوند و از مردم می‌خواهیم همزمان با عزاداری برای سالار شهیدان در صورت وقوع حادثه با نیروهای آتش‌نشانی همکاری کرده و راه را برای آتش‌نشانان باز کنند.

نظر شما