شناسهٔ خبر: 67666753 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

«جام‌جم» از آغاز‌به‌کار سازمان ملی هوش مصنوعی گزارش می‌دهد

سازمانی برای فناوری آینده‌ساز

توسعه هوش مصنوعی در کشور از جمله حوزه‌های فناوری است که در یک سال گذشته با جدیت زیادی دنبال شد. از آنجا که سرعت پیشرفت این فناوری در سطح جهانی بسیار شگفت‌آور است، بدون سرمایه‌گذاری کلان و ترسیم نقشه راه اصولی برای مسیر توسعه این فناوری و همگرایی نهادهای مرتبط با این حوزه در کشور نمی‌توان توقع داشت که شاهد پیشرفت چشمگیر و هم‌تراز با جریان جهانی این فناوری نوظهور باشیم.

صاحب‌خبر -
 
درهمین راستا در دولت سیزدهم اقدام اثرگذاری شکل گرفت تا نهادی ذیل ریاست‌جمهوری به‌عنوان متولی مستقل این حوزه شناخته شود و همگرایی و همبستگی لازم میان بخش دولتی و خصوصی رابرای پیشبرد اهداف مورد انتظار درزمینه هوش مصنوعی به وجود آورد. درهمین راستا در۱۹تیر۱۴۰۳سازمان ملی هوش مصنوعی باحضور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری؛ روح‌ا... دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی وفناوری ریاست‌جمهوری و عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.
​​​​​​​در راستای اهمیت توجه به توسعه نظام‌مند هوش مصنوعی در کشور، نهم دی۱۴۰۲، شهید آیت‌ا...سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور وقت و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه نهایی‌سازی و اجرای سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد. بر اساس این سند ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورا ماموریت یافت این سند را با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌نفع و با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تدوین کند.

متن ابلاغیه به این شرح بود:
ماده واحده- ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مکلف است با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری؛ مرکز ملی فضای مجازی؛ دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ شورای راهبردی علم، فناوری و نوآوری دفاعی و امنیتی؛ شورای عالی حوزه‌های علمیه و سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌نفع و با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و نمایندگان بخش خصوصی بر پایه بنیان‌های نظری دینی، فلسفی، فقهی، اخلاقی و فرهنگی و با نظرداشت پیامدهای آن در ابعاد مختلف؛ «سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران» را مشتمل بر اصول و مبانی ارزشی، چشم‌انداز، اهداف، اولویت‌ها، شاخص‌ها، راهبردها و اقدامات ملی مورد نیاز و تقسیم کار ملی دستگاه‌های اجرایی برای اجرایی‌سازی سند به‌منظور تنظیم مناسبات ارکان مختلف حاکمیت و بخش خصوصی در مسیر پیشرفت و تعالی همه‌جانبه کشور، تدوین و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.
     
هوش‌ مصنوعی؛ اولویتی حاکمیتی
در ادامه مسیر، رئیس‌جمهور دراسفند۱۴۰۲،طی حکمی بنابر پیشنهاد معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، دبیر شورا و رئیس سازمان ملی راهبری هوش مصنوعی را منصوب کرد تا با بهره‌مندی حداکثری از فرصت‌های ناشی از این فناوری در جهت پیشرفت همه‌جانبه کشور گام بردارد.حالا در تداوم این مسیرپس ازفقدان رئیس‌جمهور دولت سیزدهم، هفته گذشته سازمان ملی هوش مصنوعی به‌عنوان نهاد متولی این فناوری ذیل ریاست‌جمهوری کار خود را به‌صورت رسمی آغازکرد.محمد مخبر درآیین افتتاحیه، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف سازمان ملی هوش مصنوعی، درنخستین جلسه«شورای ملی راهبری هوش مصنوعی» شرکت کرد و در جریان آخرین دستاوردها و کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه‌های پزشکی، رسانه، اقتصاد و صنعت قرار گرفت.
وی در این مراسم، با گرامیداشت یاد و نام رئیس‌جمهور شهید، رشد حوزه هوش مصنوعی را مدیون توجه و حمایت‌های ایشان دانست و بر تلاش متخصصان و کارشناسان برای جبران عقب‌ماندگی‌های کشور و تحقق دستور مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدن به جایگاه ۱۰کشور برتر این حوزه تاکید کرد.زمینه‌سازی برای تقویت حضور بخش خصوصی درزمینه هوش مصنوعی،ایجاد بنگاه‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری مناسب در بخش هوش مصنوعی وسیاست‌گذاری صحیح جهت حمایت از فعالان این حوزه، رفع موانع، رصد و هدایتگری دولت از دیگر تاکیدات مخبر در این جلسه بود. سرپرست ریاست‌جمهوری حمایت از هوش مصنوعی را نه‌فقط وظیفه دولت، بلکه از جمله اولویت‌های مجموعه حاکمیت دانست و بر تسریع در تشکیل جلسات بعدی شورا تاکید کرد.
       
هوش‌ مصنوعی 
در این نشست، ضمن بررسی اولویت‌های حوزه هوش مصنوعی ضرورت تامین زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای توسعه هوش مصنوعی در کشور مورد تاکید قرار گرفت.روح‌ا...دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در حاشیه نشست شورای ملی راهبردی هوش مصنوعی گفت: از نکات مهمی که در این نشست با حضور سرپرست محترم ریاست‌جمهوری مطرح شد، تامین منابع کافی در حد پنج میلیارد دلار با حمایت صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم شامل ابزارهای پردازشی مناسب بود.نایب‌رئیس شورای ملی راهبری هوش ‌مصنوعی با اشاره به ایجاد ظرفیت‌های لازم برای توسعه مدل‌های پردازش زبانی و خدمات هوش مصنوعی افزود: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بخش خصوصی به‌منظور توسعه مدل‌های بزرگ و الگوریتم‌های بزرگ در حوزه هوش مصنوعی بود.وی افزود: مسأله سوم هماهنگی بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سازمان ملی هوش مصنوعی جهت آماده‌سازی بسترهای مورد نیاز است که در این نشست مطرح شد. این سه مورد اصلی‌ترین اهداف ما در سازمان توسعه و سازمان ملی هوش مصنوعی است و اگر بتوانیم فرآیند این اولویت‌ها را تکمیل کنیم، زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد هوش مصنوعی بر پایه خدمات اپراتوری، توسط بخش خصوصی و مردم توسعه پیدا خواهد کرد و ظرف سال آینده، آثار و کاربردهای گسترده این حوزه در زندگی را شاهد خواهیم بود.

نظر شما