شناسهٔ خبر: 67666655 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

تحلیل بازار فلزات؛

رشد ۲۰ درصدی قیمت جهانی پلاتین طی یک ماه| آینده روشن در انتظار سرمایه گذاران!

کاربرد پلاتین در صنایع خوروسازی و رشد بازار خودروهای الکتریکی طی ماه های گذشته منجر دبه افزایش تقاضا و قیمت این فلز گرانبها در بازارهای جهانی شده است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بین الملل: ظهور بازارهای جدید در دل صنایع سنگین جهان منجر به متحول شدن بازار برخی از فلزات اساسی، صنعتی و تزئینی نیز شده است. به عنوان مثال، فلز نقره که عمده کاربرد آن در بخش ساخت تزئینات قیمتی بوده، امروزه به دلیل افزایش کاربرد در صنایع مختلف وابسته به انرژی های سبز از جمله باتری های خورشیدی و قطعات اصلی خودروهای الکتریکی، جای جدید برای خود در این بازار دست و پا کرده است.

اما یکی از فلزات پر کاربرد در زمینه انتقال انرژی سبز، فلز پلاتین است که درست مانند نقره، از فلزی تزئینی به یکی از مهمترین فلزات کاربردی در بخش انرژی تبدیل شده است. با افزایش میزان سرمایه گذاری روی خودروهای الکتریکی و کاهش تورم در آمریکا، سرمایه گذاران در حال افزایش حرکت دسته جمعی به سمت سرمایه گذاری روی پلاتین هستند. بر اساس داده های منتشر شده از سوی برخی از هلدینگ های سرمایه گذاری، میزان خرید پلاتین در بازارهای جهانی به بالاترین حد خود طی چهار سال گذشته افزایش یافته است. از سوی دیگر، میزان مبادلات اسپات پلاتین نیز به ۴۴۴ هزار انس در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ رسیده که حدود ۶ درصد بیش از بازه زمانی مشابه در سال گذشته میلادی است.

کاربرد حیاتی پلاتین در صنایع خودروسازی

فلز پلاتین از ایام دور در ساخت قطعات الکتریکی خودروها مرسوم بوده و حتی در بسیاری از قطعات خودروهای کلاسیک نیز می توان ردپای این فلز را مشاهده کرد. مهمترین کاربرد پلاتین در خودروهای متداول با سوخت های فسیلی در کاهش آلایندگی های ناشی از احتراق خودرو است که همچنان نیز در بسیاری از کاتالیزورها از این فلز استفاده می شود. اما با روی کار آمدن خودروهای هیبریدی و برقی، پلاتین جای بیشتری در صنعت خودروسازی برای خود گشوده است. اگرچه، با توجه به وضع مقررات سختگیرانه در خصوص گازهای گلخانه ای و لازم کاهش تولید آنها، همچون معاهده آب و هوایی پاریس، نمی توان از نقش بی بدیل پلاتین در خودروهای متداول نیز چشم پوشی کرد.

«نیتش شاه» تحلیلگر بازار فلزات گرانبها در این خصوص معتقد است که پلاتین در گروه بعدی فلزات گرانبها جای خواهد گرفت که پس از طلا آغاز به رشد چشمگیر خواهد کرد.

«ادوارد استرک» مدیر بخش تحقیقات «شورای سرمایه گذاری جهانی پلاتین» معتقد است که حتی با روی کار آمدن خودروهایی با سوخت هیدروژن نیز، پلاتین از کاربرد وسیعی برخوردار بوده و می بایست به این فلز، به چشم فلزی دائمی در بازار خودروی جهانی نگاه کرد.

روند قیمت پلاتین در بازارهای جهانی

افزایش تقاضا برای فلز پلاتین منجر به افزایش قیمت این فلز طی ماه های اخیر شده است. قیمت هر انس پلاتین تنها طی ماه می با حدود ۲۰ درصد افزایش مواجه شده و و این در حالیست که در ماه ژوئن سال گذشته، هر انس از این فلز زیر هزار دلار معامله میشد. البته بیشترین میزان قیمت ثبت شده برای پلاتین به سال ۲۰۰۸ بازمیگردد که هر انس از این فلز حدود ۲۲۴۰ دلار در تابلوهای بورس فلزات جهانی قیمت خورد.

به دلیل همگن بودن پلاتین با دیگر فلزات گرانبها همچون طلا و نقره، بسیاری از فعالان بازار معتقدند که افزایش قیمت طلا و تثبیت نسبی آن در کانال ۲۴۰۰ دلاری، اکنون زمینه مناسبی برای افزایش قیمت پلاتین نیز ایجاد شده است

اما در حال حاضر، قیمت هر انس پلاتین حدود ۱۰۱۴ دلار بوده که بازگشت از قیمت زیر هزار دلار و نگاهی به سبقه قیمت بالای ۲۰۰۰ دلار این فلز نشان از ظرفیت بالای بازار برای افزایش قیمت دارد. نکته مهم دیگر اینکه بازدهی صندوق های ETF پلاتین به بیشترین میزان خود از سال ۲۰۲۰ به این سو رسیده که نشانگر بهبود وضع بازار و بازگشت سرمایه گذاران به سمت این فلز استراتژیک است.

رشد ۲۰ درصدی قیمت جهانی پلاتین طی یک ماه| آینده روشن در انتظار سرمایه گذاران!

از سوی دیگر، به دلیل همگن بودن پلاتین با دیگر فلزات گرانبها همچون طلا و نقره، بسیاری از فعالان بازار معتقدند که افزایش قیمت طلا و تثبیت نسبی آن در کانال ۲۴۰۰ دلاری، اکنون زمینه مناسبی برای افزایش قیمت پلاتین نیز ایجاد شده است. «نیتش شاه» تحلیلگر بازار فلزات گرانبها در این خصوص معتقد است که پلاتین در گروه بعدی فلزات گرانبها جای خواهد گرفت که پس از طلا آغاز به رشد چشمگیر خواهد کرد.

از سوی دیگر، همانطور که گفته شد، صندوق های ETF پلاتین نیز طی سه ماهه گذشته شاهد رشد بازدهی چشمگیر بوده که نشانگر کاهش عرضه پلاتین و نگه داشتن آن است. این امر نیز می تواند تاثیر مثبتی بر قیمت این فلز گرانبها بر جای بگذارد.

نظر شما