شناسهٔ خبر: 67666203 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

حجت‌الاسلام قرائتی: مدارس زمانی را به حضور دانش‌آموزان در مساجد اختصاص دهند

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه زمانی را برای حضور دانش‌آموزان در مساجد اطراف مدرسه اختصاص دهید، گفت: تمایز ما با دیگر کشورها، اقامه نماز است اگر در مدارس ما نماز اقامه نشود بین مدارس ما با دیگر مدارس چه تفاوتی وجود خواهد داشت.

صاحب‌خبر -
جلسه هم اندیشی ستاد اقامه نماز و سازمان مدارس غیردولتی و هیات امنایی، با حضور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، سید احمد زرهانی قائم مقام و جمعی از معاونین و مدیران ستادی و مشاور فرهنگی مدارس غیر دولتی، در روز شنبه، بیست و سوم تیرماه برگزار شد.

حجت الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در جلسه هم اندیشی ستاد اقامه نماز و سازمان مدارس غیردولتی و هیات امنایی با اشاره به روایاتی از نماز گفت: وجه تمایز جمهوری اسلامی با سایر کشورها، نماز و رابطه با خداوند است.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) عامل نجات ایران از رژیم شاهنشاهی بود که با توسل به قدرت الهی به پیروزی رسید، افزود: جوانانی که در هشت سال جنگ تحمیلی به جبهه های حق علیه باطل اعزام شدند، بچه های مسجدی بودند.

حجت الاسلام قرائتی، گفت: نماز به انسان قدرت می دهد در مسائل تربیتی چه مولفه ای وجود دارد که در نماز وجود ندارد هر واژه مفیدی در مسائل تربیتی در نماز موجود است.

رئیس ستاد اقامه نماز اضافه کرد: نماز مهندسی خداوند است و اگر فرزندان نمازخوان باشند بخشی از مشکلات خانواده ها حل می شود. معلم اگر در صف نمازجماعت باشد دانش آموزان هم در صفوف نماز حاضر می شوند.

وی با یادآوری اینکه حضور مدیران و معلمان در صف نماز برای نمازخوان کردن دانش آموزان موثر است، گفت: در احادیث آورده اند کسانی که با دیدن پیامبر اسلام آورده اند بیشتر از کسانی است که با دلیل مسلمان شده اند.

حجت الاسلام قرائتی اضافه کرد: تمایز ما با دیگر کشورها، اقامه نماز است اگر در مدارس ما نماز اقامه نشود بین مدارس ما با دیگر مدارس چه تفاوتی وجود خواهد داشت.

وی بر ضرورت برگزاری دوره آموزشی برای امامان جماعت مدارس تاکید کرد و گفت: مربیان و مدیران کتاب های مرتبط با نماز را مطالعه و اطلاعات خود را به دانش آموزان منتقل کنند. با دانش آموزان رفیق شوید.

مدارس زمانی را به حضور دانش‌آموزان در مساجد اختصاص دهند

رئیس ستاد اقامه نماز ادامه داد: به بدن امام حسین(ع) در نماز روز عاشورا ۳۰ تیر اصابت کرد، اقامه نماز ایشان در میدان جنگ برای تبلیغ نماز بود. اگر دانش آموزان ما اهل ایمان به خدا باشند از بسیاری آسیب های اجتماعی مصون خواهند بود. نماز همه را فساد و فحشا دور نگه می دارد.

وی با یادآوری اینکه در کتاب “همراه نماز” می خوانید هر کمالی در نماز جای شده است، افزود: در مدارس غیردولتی و هیات امنای باید آموزش و تربیت مضاعف به دانش آموزان ارائه شود. زمان بازدید از مدارس را به وقت نماز موکول کنید تا به اهمیت نماز تاکید کنید.

حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: زمانی را برای حضور دانش‌آموزان در مساجد اطراف مدرسه اختصاص دهید. در قرآن ۸۰ باز کلمه صلاه به کار رفته، نماز مختص اسلام نیست و در ادیان دیگر هم به نماز تاکید شده است.

سید احمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز نیز با اشاره به اینکه همکاران آموزش و پرورش از زمان انعقاد این تفاهم نامه پای کار هستند که نشان دهنده تحول در حوزه مدارس غیرانتفاعی و هیات امنایی در امر نماز است.

وی با یادآوری اینکه بخشنامه مشترکی در قالب تفاهم نامه در حوزه برنامه‌های تابستانی هم با این معاونت به امضا خواهد رسید، تصریح کرد: ۴ میلیون دانش آموز با تفکر برجسته به انضمام بیش از ۲۰۰ هزار معلم در این مدارس حضور دارند که در معماری آینده کشور موثر هستند.

مشاور فرهنگی مدارس غیر دولتی نیز در سخنانی با تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یاران باوفای ایشان اظهار کرد: از اهتمام ستاد اقامه در موضوع نماز در مدارس قدردانی می کنم. پرداختن به موضوع نماز در مدارس یکی از وظایف آموزش و پرورش نیز هست.

وی ادامه داد: در مدارس تربیت نسل آینده براساس اسناد بالادستی در دستور کار است و پرداختن به موضوع نماز در مدارس غیردولتی بیشتر احساس می شود.

محمود زاده با یادآوری اینکه در حوزه مسائل پرورشی و تربیتی در مدارس غیردولتی نیاز به تلاش بیشتری است، خاطرنشان کرد: دانش آموزان این مدارس به دلیل صرف هزینه برای دریافت آموزش های علمی و تربیتی انتظارات بیشتری دارند. ۶۵ درصد این مدارس را خانواده کارمندان بالاخص نیروهای نظامی و فرهنگیان تشکیل می دهند نیاز است در مسائل تربیتی و پرورشی اهتمام بیشتری داشته باشیم.

محمودزاده با اشاره به پیش بینی سه نوع برنامه براساس سند تحول بنیادین اضافه کرد: این برنامه ها در قالب برنامه های قانون گذاری، سیاست گذاری در حوزه تخصصی و رویکرد آموزشی و تربیتی در سه گروه انجمن اولیا و مربیان، مربیان مدارس دولتی و دانش آموزان اجرا شده است.

مشاور فرهنگی مدارس غیر دولتی و هیات امنایی با تاکید بر اینکه در سال اول ریل گذاری کار انجام شد و به صورت تخصصی در معاونت پرورشی برنامه هایی اجرای کردیم، خاطرنشان کرد: امسال هم در تلاش هستیم تا از فرصت تابستان استفاده کنیم و در قالب تفاهم نامه می توان این برنامه ها را پیش برد.

وی با اعلام آمادگی آموزش و پرورش برای همکاری با ستاد اقامه نماز در راستای ترویج فرهنگ نماز در نسل نو گفت: ۲۱۰ هزار مدیر مدارس غیرانتفاعی، ۲.۵ میلیون جمعیت دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی و ۱.۵ میلیون دانش آموزان در مدارس هیات امنایی در اختیار داریم که می توانیم کارهای آموزشی و تربیتی با همکاری ستاد اقامه نماز انجام دهیم.

محمودزاده با یادآوری اینکه می توان از ظرفیت استان ها هم استفاده کرد، گفت: از این طریق می توان برنامه های تربیتی و پرورشی را داشته باشیم و هزینه های دوره را هم متقبل خواهیم شد.

به گفته وی، کلیه اعتبارات سازمانی ما در حوزه تربیتی هزینه خواهد شد. در حوزه پرورشی کار برای انجام وجود دارد و این دوره ویژه دانش آموزان، مربیان و اولیای دانش آموزان اجرایی خواهیم کرد.

حجت الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در جلسه هم اندیشی ستاد اقامه نماز و سازمان مدارس غیردولتی و هیات امنایی با اشاره به روایاتی از نماز گفت: وجه تمایز جمهوری اسلامی با سایر کشورها، نماز و رابطه با خداوند است.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) عامل نجات ایران از رژیم شاهنشاهی بود که با توسل به قدرت الهی به پیروزی رسید، افزود: جوانانی که در هشت سال جنگ تحمیلی به جبهه های حق علیه باطل اعزام شدند، بچه های مسجدی بودند.

حجت الاسلام قرائتی، گفت: نماز به انسان قدرت می دهد در مسائل تربیتی چه مولفه ای وجود دارد که در نماز وجود ندارد هر واژه مفیدی در مسائل تربیتی در نماز موجود است.

رئیس ستاد اقامه نماز اضافه کرد: نماز مهندسی خداوند است و اگر فرزندان نمازخوان باشند بخشی از مشکلات خانواده ها حل می شود. معلم اگر در صف نمازجماعت باشد دانش آموزان هم در صفوف نماز حاضر می شوند.

وی با یادآوری اینکه حضور مدیران و معلمان در صف نماز برای نمازخوان کردن دانش آموزان موثر است، گفت: در احادیث آورده اند کسانی که با دیدن پیامبر اسلام آورده اند بیشتر از کسانی است که با دلیل مسلمان شده اند.

حجت الاسلام قرائتی اضافه کرد: تمایز ما با دیگر کشورها، اقامه نماز است اگر در مدارس ما نماز اقامه نشود بین مدارس ما با دیگر مدارس چه تفاوتی وجود خواهد داشت.

وی بر ضرورت برگزاری دوره آموزشی برای امامان جماعت مدارس تاکید کرد و گفت: مربیان و مدیران کتاب های مرتبط با نماز را مطالعه و اطلاعات خود را به دانش آموزان منتقل کنند. با دانش آموزان رفیق شوید.

مدارس زمانی را به حضور دانش‌آموزان در مساجد اختصاص دهند

رئیس ستاد اقامه نماز ادامه داد: به بدن امام حسین(ع) در نماز روز عاشورا ۳۰ تیر اصابت کرد، اقامه نماز ایشان در میدان جنگ برای تبلیغ نماز بود. اگر دانش آموزان ما اهل ایمان به خدا باشند از بسیاری آسیب های اجتماعی مصون خواهند بود. نماز همه را فساد و فحشا دور نگه می دارد.

وی با یادآوری اینکه در کتاب “همراه نماز” می خوانید هر کمالی در نماز جای شده است، افزود: در مدارس غیردولتی و هیات امنای باید آموزش و تربیت مضاعف به دانش آموزان ارائه شود. زمان بازدید از مدارس را به وقت نماز موکول کنید تا به اهمیت نماز تاکید کنید.

حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: زمانی را برای حضور دانش‌آموزان در مساجد اطراف مدرسه اختصاص دهید. در قرآن ۸۰ باز کلمه صلاه به کار رفته، نماز مختص اسلام نیست و در ادیان دیگر هم به نماز تاکید شده است.

سید احمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز نیز با اشاره به اینکه همکاران آموزش و پرورش از زمان انعقاد این تفاهم نامه پای کار هستند که نشان دهنده تحول در حوزه مدارس غیرانتفاعی و هیات امنایی در امر نماز است.

وی با یادآوری اینکه بخشنامه مشترکی در قالب تفاهم نامه در حوزه برنامه‌های تابستانی هم با این معاونت به امضا خواهد رسید، تصریح کرد: ۴ میلیون دانش آموز با تفکر برجسته به انضمام بیش از ۲۰۰ هزار معلم در این مدارس حضور دارند که در معماری آینده کشور موثر هستند.

مشاور فرهنگی مدارس غیر دولتی نیز در سخنانی با تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یاران باوفای ایشان اظهار کرد: از اهتمام ستاد اقامه در موضوع نماز در مدارس قدردانی می کنم. پرداختن به موضوع نماز در مدارس یکی از وظایف آموزش و پرورش نیز هست.

وی ادامه داد: در مدارس تربیت نسل آینده براساس اسناد بالادستی در دستور کار است و پرداختن به موضوع نماز در مدارس غیردولتی بیشتر احساس می شود.

محمود زاده با یادآوری اینکه در حوزه مسائل پرورشی و تربیتی در مدارس غیردولتی نیاز به تلاش بیشتری است، خاطرنشان کرد: دانش آموزان این مدارس به دلیل صرف هزینه برای دریافت آموزش های علمی و تربیتی انتظارات بیشتری دارند. ۶۵ درصد این مدارس را خانواده کارمندان بالاخص نیروهای نظامی و فرهنگیان تشکیل می دهند نیاز است در مسائل تربیتی و پرورشی اهتمام بیشتری داشته باشیم.

محمودزاده با اشاره به پیش بینی سه نوع برنامه براساس سند تحول بنیادین اضافه کرد: این برنامه ها در قالب برنامه های قانون گذاری، سیاست گذاری در حوزه تخصصی و رویکرد آموزشی و تربیتی در سه گروه انجمن اولیا و مربیان، مربیان مدارس دولتی و دانش آموزان اجرا شده است.

مشاور فرهنگی مدارس غیر دولتی و هیات امنایی با تاکید بر اینکه در سال اول ریل گذاری کار انجام شد و به صورت تخصصی در معاونت پرورشی برنامه هایی اجرای کردیم، خاطرنشان کرد: امسال هم در تلاش هستیم تا از فرصت تابستان استفاده کنیم و در قالب تفاهم نامه می توان این برنامه ها را پیش برد.

وی با اعلام آمادگی آموزش و پرورش برای همکاری با ستاد اقامه نماز در راستای ترویج فرهنگ نماز در نسل نو گفت: ۲۱۰ هزار مدیر مدارس غیرانتفاعی، ۲.۵ میلیون جمعیت دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی و ۱.۵ میلیون دانش آموزان در مدارس هیات امنایی در اختیار داریم که می توانیم کارهای آموزشی و تربیتی با همکاری ستاد اقامه نماز انجام دهیم.

محمودزاده با یادآوری اینکه می توان از ظرفیت استان ها هم استفاده کرد، گفت: از این طریق می توان برنامه های تربیتی و پرورشی را داشته باشیم و هزینه های دوره را هم متقبل خواهیم شد.

به گفته وی، کلیه اعتبارات سازمانی ما در حوزه تربیتی هزینه خواهد شد. در حوزه پرورشی کار برای انجام وجود دارد و این دوره ویژه دانش آموزان، مربیان و اولیای دانش آموزان اجرایی خواهیم کرد.

نظر شما