شناسهٔ خبر: 67665877 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

نقض حقوق پناهجویان و ازدحام در زندان‌ها محور پرونده‎های حقوق بشری بلژیک

کارشناسان می‌گویند که بلژیک طی سال‌های گذشته نتوانسته در زمینه مقابله با نقض حقوق بشر موفق عمل کند و این کشور

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - بلژیک یک کشور اروپایی است که همواره خود را به‌عنوان مهد دفاع از حقوق بشر و مبارزه با تبعیض معرفی می‌کند.

اما گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که این کشور نه تنها در راستای شعار‌های خود حرکت نمی‌کند، بلکه خود یکی از کشور‌های ناقض حقوق بشر است.

حقوق پناهندگان و مهاجران

براساس گزارش عفو بین‌الملل درباره نقض حقوق بشر در بلژیک در سال ۲۰۲۳، پناهجویان بی‌بضاعت در این کشور رها شده و بسیاری از آن‌ها از حمایت بین‌المللی محروم هستند.

اگرچه دولت بلژیک تا حدی ظرفیت سیستم پذیرش خود را افزایش داده، اما مقام‌ها دوباره هزاران پناهجو را با ممانعت از دسترسی به اقامتگاه بی‌خانمان‌ها و بی‌بضاعت‌ها رها کرده‌اند. 

پرونده حقوق بشری بلژیک؛ از نقض حقوق پناهجویان تا زندانیان

کمیساریای عمومی برای پناهندگان و افراد بی‌تابعیت همچنان از حمایت بین‌المللی برای اکثر پناهجویان در بلژیک خودداری کرده و تنها ۳۵ درصد از این افراد حمایت دریافت می‌کنند. 

بی‌خانمانی

بلژیک در سال‌های اخیر مانند دیگر کشور‌های اروپایی، با ابعاد جدیدی از بحران بی‌خانمانی مواجه شده است که آسیب‌پذیرترین اقشار مردم این کشور را هدف قرار می‌دهد.

ناتوانی یا اقدام نکردن عامدانه دولت بلژیک در زمینه اسکان مهاجران و پناهجویان، دامنه بحران بی‌خانمانی در این کشور را گسترش داده و اماکن عمومی مانند ایستگاه‌های مترو را به محل نمایش آشکار این بحران تبدیل کرده است.

پرونده حقوق بشری بلژیک؛ از نقض حقوق پناهجویان تا زندانیان

در حال حاضر ۵۰ درصد بی‌خانمان‌هایی که در ایستگاه‌های مترو بروکسل شب را صبح می‌کنند، با اعتیاد به موادمخدر و الکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ۴۰ درصد دیگر از مشکلات سلامت روان رنج می‌برند.

خشونت جنسی و جنسیتی

براساس گزارش‌ها، ۲ مرکز مراقبتی جدید برای بازماندگان خشونت جنسی در بلژیک افتتاح شده است. در مجموع تعداد این مراکز به ۱۰ عدد رسیده و ساخت ۴ مرکز دیگر نیز برنامه‌ریزی شده است.

از بازماندگانی که به دنبال دریافت کمک از مراکز مراقبت بودند، ۹۰ درصد آن‌ها زنان بودند. میانگین سنی افرادی که به دنبال دریافت کمک بودند ۲۴ سال بود و ۳۲ درصد از همه قربانیان زیر ۱۸ سال سن داشتند.

بر اساس گزارش بروکسل تایمز، تقریبا یک زن به ازای هر ۳ زن در بلژیک (۳۱.۳ درصد) در مقطعی از زندگی خود قربانی خشونت شریک زندگی خود شده است.

پل ون تیگچلت، وزیر دادگستری فدرال بلژیک، گفته بود که خشونت خانگی مشکلی در این کشور بوده که کمتر گزارش شده است.

حقوق زندانیان

عفو بین‌الملل در گزارشی نوشت که ازدحام بیش از حد در زندان‌های فرسوده، با دسترسی ناکافی به خدمات ضروری، از جمله مراقبت‌های بهداشتی و امکانات بهداشتی، طی سال ۲۰۲۳ در بلژیک ادامه یافت.

شورای اروپا در ماه اکتبر گذشته (مهر/آبان ۱۴۰۲) انتقاد خود را از مشکل‌های ساختاری در سیستم زندان‌های بلژیک تکرار کرد و از مقام‌های بروکسل خواست تا اقدام‌های سریع و پایداری برای کاهش تعداد زندانیان و بهبود شرایط بازداشت انجام دهند.

بروکسل تایمز در گزارشی نوشت: با وجود افتتاح زندان‌های جدید و اقدام‌هایی برای مبارزه با ازدحام بیش از حد در این مراکز، زندان‌های بلژیک همچنان از شلوغ‌ترین زندان‌ها در اروپا هستند.

کمبود مزمن ظرفیت در زندان‌های بلژیک به شرایط غیرانسانی از جمله خوابیدن زندانیان در کف سلول‌ها منجر شده است. 

پرونده حقوق بشری بلژیک؛ از نقض حقوق پناهجویان تا زندانیان

به گفته کارشناسان، وضعیت زندان‌های بلژیک همچنین به توانبخشی کلی زندانیان آسیب رسانده و باعث ایجاد یک چرخه معیوب در سیستم ندامتگاهی این کشور می‌شود.

اتحادیه زندان‌های بلژیک می‌گوید که به دلیل ازدحام بیش از حد، دیگر نمی‌توان امنیت این مراکز را تضمین کرد.

در پی همین موضوع، در ماه ژانویه (دی/بهمن ۱۴۰۲) اعتصاب ۲۴ ساعته‌ای در زندان‌های بلژیک به دلیل ازدحام بیش از حد زندانیان برگزار شده بود. 

در همین حال، گزارش‌ها از زندان‌های بلژیک نشان‌دهنده جولان خشونت فزاینده در این مراکز به دلیل ازدحام جمعیت هستند.

انتهای پیام/

نظر شما