شناسهٔ خبر: 67665720 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاکستان: عراق سهمیه روادید زائران اربعین را افزایش دهد

اسلام‌آباد - ایرنا - وزیر کشور پاکستان با اشاره به چالش‌های پیش روی زائران این کشور در جریان سفرهای زیارتی به عراق از بغداد درخواست کرد تا صدور روادید اربعین را رایگان و سهمیه روادید برای اتباع پاکستانی را افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت کشور پاکستان، سید محسن نقوی روز یکشنبه در اسلام‌آباد با حامد عباس لفتا سفیر جمهوری عراق در پاکستان دیدار کرد. چودری سالک حسین وزیر کار و امور پاکستانی های مقیم خارج نیز در این دیدار حضور داشت.

طرفین پیرامون آخرین تحولات مرتبط با سفرهای زیارتی از پاکستان به عراق، مشکلات پیش روی زائران در حصول روادید عراق در ایام محرم و صفر، چالش اتباع غیرقانونی پاکستان در عراق، جلوگیری از سفرهای غیرقانونی از پاکستان به عراق و برخورد با آژانس‌های مسافرتی متخلف گفت وگو کردند.

وزیر کشور پاکستان به سفیر عراق اطمینان داد که با آژانس‌های متخلف به شدت برخورد می‌شود و اجازه نمی دهد که از زائران به بهانه صدور روادید و یا مشکلات اداری هزینه‌های هنگفت دریافت شود.

محسن نقوی اظهار داشت که دولت پاکستان درصدد آسان سازی سفرهای اتباع خود به عراق به ویژه در ایام مقدس محرم و صفر است و برای این هدف حساب ویژه ای روی طرف عراقی برای آسان سازی روند صدور روادید باز کرده است.

وی از دولت عراق درخواست کرد تا ضمن ۲ برابر کردن سهمیه روادید اربعین برای پاکستان، صدور آن را نیز رایگان کند تا از این طریق سفر آسان زائران از پاکستان به مقصد عتبات عالیات آسان شود.

محسن نقوی همچنین خواست تا گذرنامه های زائران پاکستانی از آنان در حین ورود به عراق گرفته نشود تا آنان در زمان برگشت دچار مشکل مفقود شدن گذرنامه های خود نشوند.

وزیر کشور پاکستان و سفیر عراق در این دیدار بر اجرای فوری قرارداد لغو روادید برای دارندگان گذرنامه های دیپلماتیک و رسمی و همچنین امضای قرارداد همکاری بین وزارتخانه‌های کار پاکستان و عراق به توافق رسیدند.

براساس این گزارش، با نزدیک شدن به ایام عاشورا و اربعین حسینی، سفر زوار پاکستانی به سمت عتبات عالیات البته از مسیرهای زمینی به سمت ایران آغاز شده است و آنان از ۲ مسیر مرز تفتان (میرجاوه) و مرز گبد (ریمدان) وارد ایران اسلامی و سپس سفر خود را به اماکن مقدس ایران و عراق ادامه می‌دهند.

جدای از مشکلات زیرساختی در داخل پاکستان، زائران این کشور به محض ورود به خاک ایران، شاهد مهمان‌نوازی مسئولان کشورمان به ویژه مردم سخاوتمند استان سیستان و بلوچستان خواهند بود و برای آسان شدن سفر زائران پاکستانی، موکب‌ها و اقامتگاه‌هایی نیز برای آنان در مرز میرجاوه، شهر زاهدان و در مسیر عزیمت به مشهد مقدس، قم و یا در مسیر مرزهای زمینی ایران با عراق تاسیس شده است.

سفارت و نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان برای دومین سال متوالی با هدف آسان‌سازی فرایند سفر زائران پاکستانی به ایران و عراق در ایام اربعین حسینی (ع)، صدور روادید برای کاروان‌های زیارتی را رایگان اعلام کرد.

با توجه به دستور کار جدید پیرامون صدور روادید زیارتی برای زوار پاکستانی در ایام سوگواری محرم و صفر به ویژه حضور در گردهمایی بزرگ اربعین حسینی، صدور روادید زیارتی برای گروه‌ها و کاروان‌های پاکستانی به صورت رایگان انجام می‌شود؛ البته داشتن روادید عراق برای دریافت روادید ۲ بار ورود زیارتی ایران شرط است.

نظر شما