شناسهٔ خبر: 67665311 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گاردین: حمایت از خشونت سیاسی علیه ترامپ در آمریکا افزایش یافته است

تهران-ایرنا- روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به نتایج نظرسنجی دانشگاه شیکاگو در اواخر ژوئن (اواسط تیر) نوشت: ده درصد از بزرگسالان آمریکایی، ‌معادل ۲۶ میلیون نفر، از خشونت علیه «دونالد ترامپ» حمایت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این رسانه انگلیسی، تیراندازی و سوء قصد به دونالد ترامپ، ‌رییس جمهوری سابق آمریکا، در کارزار انتخاباتی وی در پنسیلوانیا در حالی صورت گرفته که جامعه آمریکا شاهد افزایش حمایت از خشونت سیاسی است.

این گزارش با اشاره به تعداد فزاینده‌ای از تهدیدها علیه مقامات منتخب آمریکایی و افزایش ترس از خشونت در میان مقامات این کشور افزود: ماجرای سوء قصد به ترامپ، نوید دهنده سال انتخاباتی پرخشونتی خواهد بود.

یک نظرسنجی که در اواخر ژوئن (اواسط تیرماه) از سوی دانشگاه شیکاگو انجام شد، نشان داد در میان بزرگسالان آمریکایی، حمایت از خشونت علیه ترامپ ۱۰٪ (یا ۲۶ میلیون نفر) است. در حالی که در میان رای دهندگان در این دوره سنی، خشونت به نفع ترامپ ۶.۹٪ (یا ۱۸ میلیون نفر) است. طبق بررسی های انجام شده تا ماه ژانویه (دی ماه ۱۴۰۲)، حمایت بیشتری از خشونت به نفع ترامپ وجود داشت.

براساس این نظرسنجی، دلایل اساسی حمایت از خشونت در هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات ناشی از بی‌اعتمادی به نهادهای فدرال و اعتقاد به تئوری‌های توطئه است. کسانی که در هر دو حزب، از خشونت حمایت می کنند، عمدتاً آمریکایی های شهری هستند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۵۸.۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی موافقند که در آمریکای امروزی، انتخابات اساسی ترین مشکلات سیاسی و اجتماعی کشور را حل نخواهد کرد.

گاردین افزود: از ۲۶ میلیون بزرگسال آمریکایی که از خشونت برای جلوگیری از به قدرت رسیدن مجدد ترامپ حمایت می کنند، بیش از ۳۰ درصد صاحب اسلحه هستند و تقریبا ۸۰ درصد از آن‌ها به ابزارهای سازمانی اینترنتی دسترسی دارند.

باب پاپ، استاد دانشگاه شیکاگو که پروژه امنیت و تهدیدات در شیکاگو را سرپرستی می کند، در مصاحبه‌ای گفت: احساسات خشونت آمیز ضد ترامپ بیشتر از احساسات حمایت کننده از ترامپ است. بنابراین ما باید برای مقابله با خشونتی که از سمت چپ در مخالفت با دولت ترامپ به وجود می آید، آماده باشیم. وی افزود: ما همچنین باید نگران تهدیدها در قبال رئیس جمهور بایدن باشیم.

در بخشی از این گزارش آمده است: افزایش حمایت از خشونت سیاسی در ایالات متحده در حالی صورت می گیرد که حزب‌گرایی افراطی افزایش یافته، اطلاعات غلط گسترده در رسانه‌های اجتماعی رواج داشته و لفاظی‌های خشونت‌آمیز ترامپ و متحدانش گسترده‌تر شده است. از طرفی، سازماندهی خشونت‌ها در مجاری اینترنتی برای کسانی که دارای اعتقادات سیاسی افراطی هستند، آسان تر از همیشه است. طبق اسناد کنسرسیوم ملی مطالعه تروریسم و ‌پاسخ به تروریسم، بیشتر خشونت های سیاسی در ایالات متحده توسط افرادی انجام می شود که به هیچ سازمان رسمی تعلق ندارند.

گاردین با اشاره به این که تیراندازی به ترامپ دو روز پیش از شروع همایش ملی جمهوری‌خواهان- که قرار است ترامپ را به عنوان نامزد رسمی حزب معرفی کند- رخ داد، نوشت: این کنوانسیون پس از رایزنی با پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، سرویس مخفی، اداره پلیس میلواکی و مرکز تحلیل تهدیدات جنوب شرقی ویسکانسین، تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ کرده است.

سی‌بی‌اس نیوز نیز در گزارشی نوشت: این نگرانی وجود دارد که همایش کنوانسیون ملی جمهوری خواهان ممکن است برای سازمان‌های تروریستی خارجی، افراط‌گرایان خشونت‌طلب داخلی، گروه‌های تندرو خشونت‌طلب داخلی و تیراندازان فعال، هدفی مطلوب برای خرابکاری باشد.

نظر شما