شناسهٔ خبر: 67665222 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تک رقمی شدن رشد قیمت مسکن در تهران پس از ۷۸ ماه

زهره آقاجانی

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در دولت سیزدهم رشد تورم نقطه به نقطه در تهران کاهش یافته و طبق گزارش بانک مرکزی پس‌از ۷۸ ماه، رشد ۲ رقمی قیمت مسکن در پایتخت تک رقمی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل نوروزی در گفت‌وگویی اظهار کرد: در حوزه بازار مسکن در بحث عرضه و ساماندهی بازار اقداماتی برای تنظیم عرضه و تقاضا انجام شد و هم اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است و در گذشته دولت‌ها به مدیریت بازار اجاره و خرید و فروش ورود نمی‌کردند، اما در دولت مردمی سیزدهم با دستورات شهید رئیسی اقدامات خوبی انجام شد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: به طور مثال رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در خرداد ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و به ۹.۷ درصد رسیده، این در حالی است که در خرداد ماه ۱۳۹۸ این عدد نزدیک به ۱۱۸ درصد بوده است.

وی افزود: نرخ سرمایه گذاری در مسکن در سال ۱۳۹۸ حدود منفی ۱۹ درصد بود و طبق داده‌های مرکز آمار اکنون این عدد به مثبت ۳.۴ درصد رسیده است. همچنین در زمینه صدور پروانه ساختمانی در شهرها نیز رشد خوبی داشتیم.

نوروزی گفت: آورده مردم در طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. اگر این میزان پول در بازار خرید و فروش مسکن وارد می‌شد منجر به تورم می‌شد، اما به دلیل اینکه وارد حوزه تولید شده است منجر به کاهش قیمت مسکن و رونق تولید مسکن شده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه‌داد: سهم مردم در خود مالکی شهری و خود مالکی روستایی و مسکن حمایتی ۳۸۸ هزار میلیارد تومان در گردش است که مجموع منابع بانکی و مردمی است.

وی اضافه‌کرد: بخش اجاره یک سال عقب تر از حوزه خرید و فروش است، اما روند کاهشی داشته است که این کاهش به پشتوانه قانونی که در مجلس به تصویب رسیده به همه شهرها ابلاغ شده است و طبق آن در شهر تهران امکان افزایش اجاره بیش از ۲۵ درصد نیست و در صورت افزایش اجاره بیش از این میزان جرایمی به دنبال دارد.

اجرای قانون بر زمین مانده مالیات بر خانه‌های خالی

نوروزی با اشاره به اقدامات انجام شده در ساماندهی بازار مسکن اظهار داشت: از سال ۱۳۵۲ قانون مالیات بر خانه‌های خالی وجود داشته است، اما هیچ دولتی زیر بار این قوانین نمی رفته است. با این حال در دولت شهید رئیسی ما با رویکرد مقابله با دانه درشت‌ها و عرضه حداکثری واحدهای خالی کار را شروع کردیم و دنبال درآمد نبویم.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: از طریق سامانه املاک و اسکان ۵۰۰ هزار واحد خالی شناسایی شد و به اشخاص و شرکت‌ها و بانک‌ها با اولویت بالای ۱۰۰ واحد و سپس بالای ۵۰ واحد، بالای ۲۰ واحد خالی، بالای ۱۰ واحد خالی و بالای سه واحد خالی اخطار اعلام شد. از ۵۰۰ هزار واحد خالی ۱۸۲ هزار واحد به بازار عرضه شد، یعنی بخشی از کاهش قیمت مسکن در بازار به خاطر همین عرضه خانه‌های خالی بوده است.

وی افزود: آن دسته از اشخاصی که به اخطارها توجه نکردند به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند که از ۱۲۰ هزار واحد معرفی شده ۶۰ هزار واحد مربوط به تهران بوده است. بقیه کسانی بودند که عموماً یک ملک خالی داشتند که در حال پیگیری برای عرضه واحدهایشان به بازار هستیم.

نوروزی بیان کرد: برای ۱۲۰ هزار واحد خالی بیش از ۳۰۰ مرکز دادرسی مالیاتی فعال شده است و در یک ماه آینده خبرهای خوبی در این حوزه خواهیم شنید.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: رقم مالیاتی سه تا پنج درصد ارزش ملک در سال نخست است و سال دوم افزایش ۲ برابری خواهد داشت و سال سوم به بیش از این می‌رسد. همچنین اگر کسی بیش از پنج خانه خالی داشته باشد این عدد افزایش خواهد داشت.

وی خاطرنشان‌کرد: در مقایسه با کشورهای دیگر این نرخ، نرخ مؤثری خواهد بود. شواهد ما از بازار بیانگر اثربخشی این اقدام است. البته باید توجه داشت که نگاه درآمدزایی نداشته‌ایم بلکه به دنبال راهکاری برای عرضه خانه‌های خالی به بازار بودیم.

نوروزی با اشاره قانون اجاره خاطرنشان‌کرد: موجرینی که قانون سقف افزایش ۲۵ درصد را رعایت نکنند، مستأجر تا پنج سال پس از قرارداد می‌تواند از موجر شکایت کند و اگر اثبات شود که قانون رعایت نشده، موجر هم باید مبلغ دریافتی اضافه را به مستأجر و سه برابر مبلغ اجاره یک‌ماه را باید به دولت پرداخت کند. همچنین مشاوران املاکی که قانون را رعایت نکنند و تکرار کنند پلمب می‌شوند.

وی افزود: با رونق بازار و ورود خانه‌های در دست ساخت و با مشاهده کاهش التهاب بازار، امکان برداشتن این اقدامات دستوری وجود دارد.

پرداخت بیش از ۴۸۰ هزار وام ودیعه

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به میزان وام ودیعه پرداختی گفت: بیش از ۴۸۰ هزار وام ودیعه پرداخت شده است و این جریان ادامه دارد. منابع مورد نیاز آن در ماده ۴ قانون جهش تولید دیده شده است. از شبکه بانکی خواهشمندیم همکاری لازم را داشته باشند. خوشبختانه بانک‌های دولتی همکاری خوبی در پرداخت وام ودیعه مسکن داشته‌اند.

نوروزی بیان کرد: ۵۰ درصد از متقاضیان وام ودیعه مسکن موفق به دریافت تسهیلات و بقیه دچار مشکل شده‌اند. البته اقداماتی خوبی در این دوره انجام شده است و با پیگیری‌های بانک مرکزی موفق به راه اندازی جریان پرداخت وام ودیعه مسکن شده‌ایم که تاکنون ۵۰۰ هزار وام ودیعه پرداخت شده است.

این مقام مسؤول در پایان ابراز امیدواری کرد، اقدامات انجام شده در حوزه مسکن در دولت سیزدهم در دولت آینده نیز ادامه یابد.

نظر شما