شناسهٔ خبر: 67664586 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

بزرگ‌ترین نمایشگاه محرم همدان افتتاح شد

احمد رجبی راغب

مدیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان گفت: بزرگ‌ترین نمایشگاه ویژه ایام محرم استان همدان در روستای تکه نهاوند افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث‌آریا، حجت‌الاسلام علی عزیزی، شنبه ۲۳ تیرماه بیان کرد: نمایشگاه از بقیع تا کربلای روستای تکه بزرگ‌ترین نمایشگاه نمونک گِلی در استان همدان به مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ متر مربع در کنار گلزار شهدای این روستا در شهرستان نهاوند افتتاح شد.

مدیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان اظهار کرد: این نمایشگاه به مدت ۲۷ سال است که با کمک جوانان عضو کانون فرهنگی و هنری مسجد و پایگاه بسیج و اهالی روستای تکه هرسال ۱۰ روز قبل از محرم کار ساخت آن شروع و پنجم محرم برای بازدید عموم افتتاح می‌شود.

عزیزی افزود: نمایشگاه نمونک گِلی از بقیع تا کربلا به‌دلیل نوع ساخت منحصربه‌فرد و بزرگ‌ترین نمایشگاه نمونک گِلی استان همدان است که به حوادث عاشورا می‌پردازد و در آن نمونک‌ها با ایده‌پردازی از داستان و کتب تاریخی به شکل کوچک‌تری از شهرسازی آن زمان بازسازی می‌شود.

مدیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان بیان کرد: این نمایشگاه که به‌صورت بسیار زیبا توسط جوانان عضو کانون فرهنگی و هنری و پایگاه بسیج و هیئت حضرت ابالفضل العباس (ع) روستای تکه به مدت ۱۵ روز تهیه شده است، حوادث دوران پیامبر (ص) تا قیام عاشورا را به شکل بسیار زیبایی بازسازی کرده و به تصویر کشیده است.

او با اشاره به بازسازی واقعه کربلا در این روستا، گفت: بازسازی واقعه کربلا و تاریخ آن دوران با عنوان از بقیع تا کربلا به مدت ۲۷ سال به‌دلیل ظرافت در کار و ایده‌پردازی خلاقانه مورد توجه عموم مردم در بیشتر نقاط کشور قرار گرفته است.

او  با اشاره به این سازه زیبا و تخصصی، بیان کرد: مهم‌ترین دلیل باورپذیری این نمایشگاه بزرگ که در فضای یک‌هزار و ۵۰۰ متر مربعی احداث‌ شده، استفاده از ابزار ساخت مانند خشت‌وگِل، سنگ، نی، حصیر، چوب، آجر و آدمک‌هایی است که دختران و پسران جوان روستا به سبک شهرهای قدیمی می‌سازند.

مدیر کانون فرهنگی و هنری مساجد استان همدان عنوان کرد: برای ساخت این نمایشگاه از طرف هیئت‌مدیره نمایشگاه از بقیع تا کربلا در سال‌های گذشته افرادی را به کربلای معلی و مکه مکرمه اعزام کردند تا براساس نوشته قدیمی و به همان سبک و به شکل نمونک‌های کوچک‌تر، واقعه کربلا و سال ۶۰ هجری را بازسازی کنند.

عزیزی با بیان اینکه ساخت این نمایشگاه در غرب کشور کم‌نظیر است، اظهار کرد: نمایشگاه از بقیع تا کربلای روستای تکه به‌دلیل زیبایی و دقت و ظرافت به‌کار برده شده در ساخت آن به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه نمونک گِلی در استان همدان و استان‌های غربی کشور شناخته شده و در ایام محرم و اربعین عزاداران زیادی از نقاط مختلف کشور از آن بازدید می‌کنند و سال گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر از آن بازدید کردند.

او افزود: غرفه‌های این نمایشگاه با حوادث دوران پیامبر (ص) تا شهادت امام حسین (ع) در کربلا عجین شده است و از مهم‌ترین بخش‌های آن می‌توان به قبرستان بقیع، شهر کوفه و شام، صحرای کربلا، رود دجله و فرات، مسجد کوفه، قصر یزید و عبیدالله، گودال قتلگاه، محل کارزار سپاهیان امام حسین (ع) و یزید ملعون، چاه حضرت علی (ع) و نخلستان آن و خرابه شام اشاره کرد که با دقت بسیار بالایی ساخته و نورپردازی شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما